1. diel - Programujeme pre Windows 8 - Úvod do nového prostredia
Vítam vás pri novom kurze "Programujeme Windows Store aplikácie". S novým systémom od Microsoftu, Windows 8, prišli aj nové typy aplikácií, respektíve nové prostredie, ktoré je nesprávne označované ako "Metro". Nové prostredie je typické dlaždicami a hlavne celoobrazovým režimom. Pre náš seriál budeme nazývať toto prostredie "Metro", aj keď správne je označované ako "Moderné užívateľské prostredie" (originálny názov ). Metro je prispôsobené ako pre používanie desktop PC, teda klávesnica a myš, tak i pre dotykové zariadenia. Bystrejší z vás už možno napadlo, to musíme programovať zvlášť dotyky a zvlášť vstup z klávesnice? Odpoviem jednoducho - nie.
Skrytá sila?
Windows 8 prichádzajú s novou natívne knižnicou WinRT. Vďaka tejto knižnici nemusíme rozlišovať rozdiel vstupov (klávesnica, myš, dotyk), rieši to za nás systém. Časom zistíme, že systém toho rieši za nás oveľa viac.
WinRT
Ako programátori si môžeme vybrať jazyk, ktorý nám najviac vyhovuje. Môžeme použiť C# pre logiku a pre dizajn XAML, obdobne C, C ++ alebo Visual Basic alebo JavaScript + HTML 5 / CSS. Vďaka tomu, že využívame rovnakú knižnicu, aplikácie sa budú správať úplne rovnako. Je dokonca možné kombinovať, teda napríklad C# a HTML / CSS, avšak tu už dochádza k výkonnostným problémom. Táto kombinácia je použitá napríklad u Skype verzie pre Metro.
Jeden pohľad nestačí
Metro prichádza aj s rôznymi pohľadmi na aplikáciu. Aplikáciu je možné mať napnutú cez celú obrazovku a na šírku (Landscape) alebo na výšku (Portrait). Ďalej existujú tzv. Snap view (pripnutá aplikácie) a Fill view (zvyšok po pripnuté aplikácii). Ako vývojári musíme zabezpečiť, aby aplikácia fungovala vo Snap view, Fill a aspoň Landscape pohľadoch.
typy pohľadov
Životný cyklus aplikácie
Ako už bolo povedané, nové Windows 8 sú uspôsobené aj na dotykové zariadenie, kde nie je výkon taký veľký ako u desktopu. Vďaka tomu všetky aplikácie pre Metro prichádzajú s tzv "life cycle".
Životný cyklus aplikácie
Systém sám šetrí pamäťou a akonáhle dochádza miesto v pamäti, najdlhšie spustené aplikácie prepne do Suspend režimu. Jednoducho povedané, systém aplikáciu uspáva, ako vývojár máte 10 sekúnd na to, aby ste uložili všetko potrebné. Akonáhle nie sú ani prostriedky pre Suspend, aplikácia prechádza do Terminate režimu, teda sa úplne vypne. Pokiaľ užívateľ zapne znova aplikáciu, (berte ako znovu otvorí), očakáva stav, v akom ju pred tým opustil. Práve preto máme oných 10 sekúnd, aby sme uložili všetok stav aplikácie. To platí pre prebudenie zo Suspend režimu, ak bola aplikácia v režime Terminate, užívateľovi by sme mali ponúknuť nové spustenie. Celá táto problematika by dala na celý článok, preto zatiaľ takto jednoducho.
To je priatelia zatiaľ všetko. Dnes to bolo veľmi stručné, všeobecné a len teoretické. Dúfam, že článok aspoň trochu zaujal a v budúcej lekcii, Programujeme pre Windows 8 - Prvá aplikácia , sa už pozrieme na základné šablóny aplikácií. Mali by sme si vytvoriť kompletnú aplikáciu, kde sa naučíme spravovať pohľady, cyklus aplikácie, vyskúšame synchronizáciu cez SkyDrive a mnoho ďalšieho. V kurze sa tiež budeme venovať požiadavkám Microsoftu na aplikácie, certifikáciu a jej umiestnením na Windows Store, teda obchod s aplikáciami. Sám ešte len objavujem všetky topí vývoja, ale aj tak sa pokúsim poradiť, alebo aspoň odkázať na nejakú pomoc.
Pre tých z vás čo som zaujal. Pre vývoj budete potrebovať Windows 8 a nainštalovaný Visual Studio 2012. Expres verzia postačí, ale má niektoré obmedzenia, ktorá by pre vyskúšanie vadiť nemala.