Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

2. diel - Visual Studio a prvý konzolová aplikácie v C ++

V minulej lekcii, Úvod do jazyka C ++ , sme si povedali niečo o jazyku ako takom. V dnešnom C ++ tutoriálu sa zameriame hlavne na IDE Visual Studio, ukážeme si, ako sa používa, a naprogramujeme si jednoduchú konzolovú aplikáciu.

IDE je skratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané sa jedná o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme.

Začať musíme samozrejme tým, že si Visual Studio nainštalujeme, budeme používať verziu 2015 community, ktorá je pre jednotlivca úplne zadarmo a to dokonca aj pre komerčné účely. Tu máte link na stiahnutie Visual Studio Community.

Inštalácia

Ak máte aspoň elementárne znalosti angličtiny, odporúčam VS nainštalovať v tomto jazyku, až budete pokročilí programátori, ušetrí vám to veľa nepríjemností. Ideálne by sa mal písať anglicky aj kód, ale pre názornosť budem v celom seriáli a aj v niektorých ukážkových programoch používať českej identifikátory. Výhodou anglického programu je samozrejme to, že ako pokročilí môžete diskutovať zložité problémy na medzinárodných fórach, kde sa vyskytujú experti na danú oblasť. U pokročilých aplikácií je potrebné vo VS nastaviť mnoho špecifických vecí. Manuály v češtine nemusíte nájsť a potom len premýšľate, aký je asi preklad tohto checkboxu. Vo väčšine programovacích jazykoch nie je napríklad povolená česká diakritika (C ++ nie je výnimkou), a tak sa program pri použití diakritiky (napríklad pre meno premennej) nezkompiluje. Angličtina je v programovaní štandardom. Čeština samozrejme teraz pre začiatok nie je žiadny problém, myslím to skôr do budúcnosti.

Inštalácia samotná je dosť jednoduchá. Po jej spustení si zvolíte typ Custom:

Základné konštrukcie jazyka C ++

Následne označíte skupinu Visual C ++ (a všetko čo obsahuje) a rovnako tak aj skupinu Common Tools.

Základné konštrukcie jazyka C ++

Môžete si to nainštalovať viac, ale pre tento kurz to nebudete potrebovať a všetko možno doinštalovať dodatočne.

Pozn. Buďte opatrní s vyberaním väčšieho množstva vecí, inštalácia potom trvá dosť dlho - mne osobne plná inštalácia trvala niekoľko hodín.

Potom klikneme na Next a následne na Install. A čakáme ... :)

Visual Studio je potrebné zaregistrovať, registrácia je zadarmo a dostanete potom sériové číslo, ktoré vám umožňuje program zadarmo a legálne používať. Druhou možnosťou je prihlásiť sa do Visual Studia pomocou Microsoft účtu.

Pozn. Visual Studio je určené pre vývoj Windows aplikácií. Pokiaľ chcete tvoriť aplikácie pre iné systémy (alebo na iných systémoch), môžete použiť napr. NetBeans IDE, ktoré môžete stiahnuť z oficiálnych stránok alebo môžete použiť Eclipse.

Zálohovanie a verzovanie

Okrem IDE programátor potrebuje nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovat jeho prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program jednoducho budeme ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby a keď prídete o niekoľkodňové alebo dokonca niekoľkotýždňovej práci, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčam program Dropbox, ktorý je extrémne jednoduchý a sám vaše súbory verzuje (teda zachováva zmeny v čase a je možné sa vrátiť ku starším verziám projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložiskom. Aj keby ste si projekt omylom zmazali, prepísali, ukradli vám notebook alebo vám skolaboval pevný disk, vaše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac o Dropbox pozri tento článok, ktorý obsahuje zároveň pozvánku do Dropbox s 0,5 GB priestoru naviac.

Ako ďalšie verzovacie nástroj sa hojne používa GIT, ktorý je vo Visual Studiu dokonca zabudovaný pri zaškrknutí Git for Windows. Základný princíp ovládania gastrointestinálne môžete nájsť tu na ITnetwork. Jeho ovládanie je skôr pre pokročilých vývojárov a v kurze ho nevyužijeme. Pri väčších projektoch alebo pri spolupráci viacerých ľudí na jednom projekte je to ale dôležitý nástroj.

Vytvorenie projektu

Spustíme Visual Studio a v aplikačnom menu zvolíme položku File -> New -> Project.

Založenie nového C ++ projektu vo Visual Studio - Základné konštrukcie jazyka C ++

V ľavom paneli zvolíme Visual C ++ a uprostred potom vyberieme template Empty project.

Ako meno aplikácie zvolíme PrvniAplikace. V Dropboxu (ak ho chcete používať) si vytvorte nejakú zložku na vaše projekty, napr. Cpp/. U lokácie pomocou tlačidla Browse vyberieme priečinok C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\Cpp\. Nejakú dobu zostaneme pri konzolových aplikácií (príkazový riadok), pretože na ich obsluhu potrebujeme minimálne znalosti z objektového sveta a sú teda ideálne na naučenie základov jazyka.

Formulár potvrdíme.

Ovládanie Visual Studia

Okno teraz vyzerá asi takto, ja som ho veľa zmenšil, aby sa mi sem zmestilo :)

Okno visual štúdia - Základné konštrukcie jazyka C ++

Druhým dôležitým prvkom v okne pre nás bude zelené tlačidlo Play v hornej lište, ktoré program skompiluje a spustí. Spustenie môžeme vykonať tiež klávesovou skratkou F5. Klávesové skratky má VS veľmi dobre riešené - keď ich budete poznať, práca vám pôjde rýchlejšie od ruky. Vedľa ikony šípky máme vybrané Debug. To znamená, že sa program bude kompilovať v Debug módu a bude obsahovať určité rutiny k výpisu chýb. Tento mód sa používa najmä na testovanie programu (keď ho vyvíjame) a beh programu môže byť kvôli tomu o niečo pomalší. Akonáhle si budeme istí, že je program hotový, prepneme na Release a spustíme. Výsledkom bude vytvorenie a spustenie programu tak, ako je ho možné šíriť medzi ľudí.

Uprostred nič nemáme, tak tam niečo poďme rýchlo pridať :) Bude tu okno s naším kódom. Aby sme ho pridali, klikneme v okne so zložkami pravým tlačidlom myši na Source files a zvolíme Add -> New Item.

Nový zdrojový kód v C ++ - Základné konštrukcie jazyka C ++

Vyberieme C ++ File (.cpp) a pomenujeme ho Source.

Adresárová štruktúra konzolové aplikácie

Pozrieme sa, ako vyzerá naše aplikácie na disku. Otvoríme si zložku s aplikáciou, teda C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\Cpp\PrvniAplikace\. Nájdeme v nej súbor PrvniAplikace.sln, ktorý zastupuje tzv. Solution Visual Studia. Solution (riešenie) je súbor projektov a môže teda obsahovať viac aplikácií, v praxi sa to využíva napr. Vo viacvrstvových aplikáciách alebo pri testovaní. Pre nás je zaujímavé len to, že práve cez tento súbor budeme naše aplikácie otvárať. Nachádza sa tu tiež zložka PrvniAplikace/, v ktorej už sídli všetky súbory k nášmu projektu. Otvoríme si ju.

Súbor PrvniAplikace.vcxproj obsahuje súbor nášho projektu, aj cez neho možno našu aplikáciu otvoriť. Source.cpp bude obsahovať samotný zdrojový kód. Zaujímať nás budú zložky Debug/ a Release/. V nich sú potom samotné .exe súbory našej aplikácie (pokiaľ sme ju samozrejme aspoň raz spustili v tejto konfigurácii). Ak sa budete chcieť so svojimi aplikáciami niekomu pochváliť, .exe súbor v priečinku Release/ je práve to, čo mu pošlite. Ďalších súborov si nemusíte všímať.

Hello world

Je zarytým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv. Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text.

Kód vyzerá takto:

#include <iostream>
using namespace std;

int main(void)
{
    cout << "Hello world!" << endl;
    cin.get();
    return 0;
}

Teraz si kód podrobne vysvetlíme:

  • #include <iostream> nám k projektu pridá knižnicu pre výstup (a vstup) na konzolu.
  • using namespace std nám zjednoduší názvy príkazov z knižnice iostream. Bez tohto riadku by sme museli riadok s výpisom napísať ako std::cout << "Hello world!" << std::endl;.
  • int main(void) {} - main() je tzv. funkcia, tu tá hlavná. O funkciách si niečo povieme neskôr. Do zložených zátvoriek za ňou budeme zatiaľ písať všetok kód. Funkcia main() sa spustí pri spustení aplikácie.
  • cout << "Hello world!" << endl; je samotný výpis textu. Text píšeme do úvodzoviek (""), aby C ++ poznalo, že sa nejedná o nejaký príkaz. << endl nám ešte odřádkuje na nový riadok.
  • << je operátor, ktorý v tomto prípade (za cout) "odosiela" dáta k vypísanie do konzoly
  • cin.get() čaká na stlačenie klávesy Enter, takže sa nám program hneď nevypne.
  • return 0 - Príkazom return ukončíme program a nulou povieme systému, že program skončil v poriadku. (Ak dôjde v programe k chybe, použije sa namiesto nuly jednotka).
Program spustíme pomocou klávesu F5.
Konzolová aplikácia
Hello world!

Gratulujem, práve ste sa stali programátorom :)

Spomeňme si ešte, že ak chcete vypisovať do Windows konzoly slovenské znaky, na začiatok kódu umiestnite ešte:

locale loc("Czech_Czech Republic.1250");
locale::global(loc);

To bude pre dnešok všetko. V budúcej lekcii, Premenné a typový systém v C ++ , sa pozrieme na základné dátové typy a vytvoríme si jednoduchú kalkulačku.

Dnešný projekt je priložený ako súbor na konci článku, aj u ďalších lekcií budem vždy výsledok prikladať k stiahnutiu. Odporúčam si ale najprv projekt vytvoriť pomocou tutoriálu a stiahnutie sa uchýliť len v prípade, keď vám niečo nepôjde. Ak program hneď len stiahnete, nič sa nenaučíte :)


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 846x (3.39 MB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C++

 

Predchádzajúci článok
Úvod do jazyka C ++
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka C ++
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Premenné a typový systém v C ++
Článok pre vás napísal Zdeněk Pavlátka
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
10 hlasov
Autor se věnuje spoustě zajímavých věcí ze světa informatiky a grafiky
Aktivity