12. diel - Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu
V predchádzajúcej lekcii, Pokročilejšie tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme veža , sme modelovali vojenskú veža.
Dnes si ukážeme niečo málo z modifikátorov a pluginov. Začneme hneď jedným konkrétnym, ktorým je Decimate.
Modifikátor Decimate
Modifikátor Decimate znižuje počet vertexov v objekte, trochu ľudskejšie povedané, znižuje body, z ktorých je objekt stvorený. Použijeme ho pred renderovaním veľké a zložité scény, aby sme ušetrili čas.
Tento modifikátor má tri možnosti:
- Prvý z nich je možnosť Collapse, ktorá je asi aj tou
najpoužívanejšie. Funguje tak, že vezmeme hrany objektu a
tie prevedieme na vertexy. Neľakajte sa, že by ste museli
vyberať hrany ručne, toto robí Blender sám a zároveň vyberá tie hrany,
ktoré najmenej zmení tvar objektu, keď je prevedieme na
body. Počet hrán prevedených na vertexy určujeme
znižovaním a zvyšovaním
Ratio
.
Ratio funguje v desatinných číslach - 1,00
znamená, že je 100
percent hrán v pôvodnom stave,
0
logicky znamená, že nie je žiadna hrana pôvodnej.
- Pod Faktorom vidíme ešte možnosti Triangulate a Symmetry. Triangulate zaisťuje, že budú všetky plochy trojuholníkovité. Symmetry zaisťuje, že bude objekt čo najviac symetrický. Vedľa Symmetry je napravo malé políčko, kde môžete vybrať, podľa ktorej osi bude objekt symetrický.
- Poslednou možnosťou je potom Un-subdivide. Ten funguje na
princípe toho, že odstráni
2
plochy a namiesto nich dá1
. Používa sa, keď chceme zachovať čo najpresnejšie tvar telesa. Počet vertexov však neznižuje zrovna efektívne.
Pluginy
Pluginy vám všeobecne uľahčí prácu v Blenderu, sú to takzvané addony, ktoré sú vytvorené užívateľmi práve na tento účel. Tieto pluginy sa pridávajú v záložke Edit - Preferences.
Po vybraní tejto voľby sa vám otvorí nové okno Blenderu a tam už len stačí vybrať možnosť Add-ons. Následne už môžete pluginy voľne pridávať.
Vždy, keď pridávate nejaký plugin, nezabudnite tiež stlačiť aj tlačidlo Install, ktoré sa nachádza vpravo hore.
Základné info o pluginoch by sme mali. Teraz je na čase si ukázať niektoré z tých najužitočnejších.
Sapling Tree Gen
Tento plugin vie vytvárať stromy. Keď si ho vyhľadáte a nainštalujete, tak môžete jednoducho pridať strom pomocou možnosti Curve - Sapling Tree Gen.
Pridá sa strom a vľavo dole vyskočí menu, kde ho následne môžete ľubovoľne upravovať.
Pozor! Tento objekt však môžeme upravovať len do tej doby, kým s ním neurobíme nejakú ďalšiu interakciu.
Teraz si pár takých úprav ukážeme. Zatiaľ zostaneme len pri záložky Geometry.
Bevel
Toto políčko zabezpečuje, aby bol strom viditeľný a nebol iba krivka (curve). Bevel sa ďalej delí na:
- Bevel resolution - tu určujeme, ako veľmi bude strom hladký či hranatý.
- Curve resolution - toto robí úplne to isté, ako Bevel resolution, akurát u krivky, podľa ktorej sa zobrazuje strom.
- Branch distribution, Branch rings a Random seed - pomocou týchto ďalších nástrojov potom upravujeme strom podľa ľubovôle.
Keď v hornej záložke prejdete z Geometry na Leaves a tam začiarknete políčko Show leaves, tak sa vám logicky zobrazí listy. A tie môžete zase ľubovoľne upravovať, len si to vyskúšajte.
Add curve: Extra objects
Tento addon pridáva do Blenderu veľa nových typov kriviek.
Add mesh: Extra objects
Tento addon pridáva veľa nových tvarov, napríklad diamanty.
Archipack
Archipack je plugin, ktorý do Blenderu pridáva možnosť editovať stavby a miestnosti v reálnom čase. Tento plugin už nejakú dobu používam v kombinácii s addon Blender kit. My si pre vysvetlenie týchto dvoch pluginov skúsime ich pomocou vytvoriť jednoduchú miestnosť s nábytkom. Než sa do toho pustíme, ukážeme si ešte pár tipov v súvislosti s ovládaním:
- Objekty z Archipacku môžeme pridať skratkou Shift + A.
- Keď pridáme treba múr, tak kým nekliknete pravým tlačidlom myši niekam v priestore, môžeme múr voľne editovať pomocou šípok, ktoré sa u nej zobrazí.
Ovládanie je celkom intuitívne, tak si ho vyskúšajte. Pomocou šípok môžeme editovať výšku múru, dĺžku a šírku. Ďalej môžeme akokoľvek upravovať a pridávať jej pokračovanie a okrem iného môžeme aj editovať uhol, ktorý múr zviera v rohu.
Keď stlačíme N, zobrazí sa nám menu v pravom hornom rohu obrazovky, viď obrázok nižšie:
V tomto menu vyberieme záložku Create.
Tu už vidíme veci, ktoré môžeme pridať k stene, ktorú už máme vytvorenú. Ak by sme teda chceli pridať potrebné okno, klikneme na sipecka vedľa políčka s oknom.
Keď to urobíme, otvorí sa nám taký tmavý obdĺžnik, viď obrázok nižšie:
Ak sa vám stalo, že máte tento obdĺžnik prázdny, musíte ísť do Preferences a tam si nájsť možnosť Archipack. Keď ju nájdete, uvidíte vedľa nej malú sipecka. Na tú kliknite a otvorí sa vám rozšírené nastavenia Archipacku, viď obrázok nižšie:
Tu už stačí len vybrať tlačidlo Render presets thumbs.
Otvorí sa vám čierne okno. To nechajte bežať a keď sa vám prestane načítavať Blender, pokojne ho zatvorte. Blender potom znova skúste otvoriť, potom už by to malo fungovať. O Archipacku si toho určite povieme viac, toto by však pre dnešné lekciu zatiaľ stačilo.
Blender kit
Blender kit je addon, ktorý z Blenderu urobí "webový prehliadač". Potom, čo si ho nainštalujete, do neho máte prístup skrz lištu hore uprostred obrazovky, pozri:
To malé oko vedľa vyhľadávacie lišty zobrazuje, či sú výsledky viditeľné alebo nie. Je to kvôli tomu, aby vás to nerušilo pri modelovaní. V Blender kitu môžeme tiež hľadať materiály a štetce (brushes), a to keď vedľa vyhľadávacie lišty prekliknite z Find models na Find materials alebo Find brushes.
To už je pre dnešné lekciu všetko.
V ďalšej lekcii, BlenderKit, Archipack a ďalšie pluginy v Blenderu , sa poriadne naučíme ako pracovať s addony BlenderKit a Archipack a prejdeme si ako vyberať modely z internetu.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkamiStiahnuté 12x (6.56 MB)