13. diel - BlenderKit, Archipack a ďalšie pluginy v Blenderu
V predchádzajúcom článku, Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu , sme sa zaoberali pluginy a ukázali si nový modifikátor Decimate.
Dnes budeme v tejto lekcii pokračovať - konkrétne si predstavíme pluginy BlenderKit a Archipack, pomocou ktorých si vytvoríme tohle:
K tomu si ešte prejdeme, ako vyberať modely do scén, aby mali kosti alebo boli highpoly, lowpoly atď.
BlenderKit a Archipack
Začneme tým, že pridáme múr z Archipacku a pomocou šípok, ktoré sa u nej objaví, ju editujeme do tvaru, ktorý chceme. Ja som ju urobil takto:
Potom pridáme podlahu - a to tak, že pridáme kocku a tú zeditujete do tvaru podlahy. Prejdeme pomocou Tab a vpravo hore na obrazovke zapneme x-ray. Prepneme do pohľadu zhora (klávesom 7) a posunieme vertexy do rohov miestnosti. To preto, že časť múru miestnosti chýba, aby sme do miestnosti mohli vidieť. Keď by sme mali miestnosť uzavretú, stačilo by kliknúť na -> Wall úplne dole, pozri:
Teraz pridáme okno. To sa pridáva tak, že klikneme na tužtičku vedľa Window. U toho musíme mať označenú stenu. Objaví sa nám taký čierny obdĺžnik. V tomto obdĺžniku si vyberieme, aký typ okna chceme:
Archipack občas dáva okná obrátene, tak si dajte pozor a kdyžtak je otočte.
Základ miestnosti by sme mali - teraz sa môžeme vrhnúť na nábytok a materiály. K doplneniu nábytku a materiálov budeme používať vyhľadávacie lištu v hornej časti obrazovky, ktorá sa nám v Blenderu objavia, keď nainštalujeme plugin BlenderKit. Preberali sme to v predchádzajúcej lekcii. Do vyhľadávacej lišty samozrejme píšeme názvy anglicky. Vyplňte si teda miestnosť ľubovoľným nábytkom podľa vlastného uváženia.
Teraz prejdeme na materiály. V záložke vedľa vyhľadávacie lišty prepneme z Find models na Find materials, pozri:
Tu si vyhľadáme nejaký materiál na podlahu, ja som použil
Wood board floor
. Tento materiál potom aplikujeme, a to tak, že
prejdeme do záložky Shading, tam si vedľa
New vyberieme materiál, ktorý sme stiahli do Blenderu.
Pre múru som použil materiál Stone Slate Wall
. Aby sme
aplikovali tento materiál pre Archipack, musíme označiť všetky
nódy v materiáli a stlačiť Ctrl + C. Potom
prejdeme do zvyšku materiálov pre stenu a postupne stláčate Ctrl
+ V, aby sme aplikovali materiál na všetky rôzne časti
múrov.
Pred stlačením Ctrl + V vždy vytvoríme nový materiál a zmažeme jeho obsah.
Po aplikovaní tejto textúry je potrebné si pohrať s mapovaním textúry, urobíme to tak, že si zobrazíme textúru a nájdeme si mapping node. Tam sa pohráme s veľkosťou, rotáciou a pozíciou textúry. To isté urobíme pre okno, akurát je potreba rozlíšiť sklo a rám okna.
Dajte si pozor, keď vybavujete miestnosť nábytkom - väčšina modelov z Blenderkitu je fotorealistická a teda je veľa náročná pre pamäť ram a grafickú kartu. Našťastie túto spotrebu môžete obmedziť, a to tak, keď označíte tento objekt a stlačíte H - týmto objekt schováte. To, že je schovaný, potom môžete vidieť tiež v pravom hornom zozname objektov.
Všetky objekty potom spätne môžeme odhaliť stlačením klávesovej skratky Alt + H. Schované objekty sa tiež renderuje. Niekedy v najbližších lekciách si ukážeme, ako vymodelovať a textúrové vlastné fotorealistické modely. Vaša rendermi by som samozrejme veľmi rád videl;-) . Teraz sa vrhneme na výber modelov z internetu.
Výber modelov
Pre výber modelov z internetu sú rôzne kritériá, podľa ktorých sa riadime pri ich výbere. Pre výber modelov je niekoľko stránok a ja vám dnes odporučím pár z nich mnou najpoužívanejších - aj keď preferujem skôr modely mnou vytvorené.
Počet polygónov
Táto kategória sa delí na High-poly a
Low-poly, pravdepodobne ste už o týchto pojmoch počuli.
Low-poly znamená, že je v objekte málo polygónov,
napríklad 5000
, ale aj menej, napríklad len 100
. Je
to priamo štýl modelov a vyzerá nejako takto:
Low-poly sa tiež používa veľa v hrách, aby hry bežali hladko a nekosila
sa. Opakom je potom High-poly. Tento štýl má viac
polygónov, napríklad aj 1 000 000
a používa sa hlavne pre
fotorealistické stvárnenie objektov.
Animované (animated)
Tahle kategórie určuje, či je objekt animovaný, alebo nie. Používa sa hlavne, keď napríklad chceme mať kostru animácie pre človeka, potom už len dorobíme tvar človeka, ktorého presne chceme.
S kosťami (Rigged)
Tohle znamená, či je model predpripravený pre animáciu, takzvane má kosti, a alebo ich nemá. Keď už je predpripravený pre animáciu, tak je samotná animácia oveľa jednoduchšie, pretože naučiť sa pridávanie kostí do modelu je celkom ťažké, ja sám to ešte neviem.
Licencie
Poslednou kategóriou je licencie. Je celkom dôležitá, preto dávajte pozor. So stiahnutým alebo kúpeným modelom môžete robiť len určité veci, ktoré licencie dovoľuje, treba s niektorými nemôžete zarábať atď.
CGTrader
Táto stránka ponúka veľkú databázu modelov, bohužiaľ je však väčšina z nich platená. Stránka je však veľmi prehľadná a ja osobne sa na nej dosť pohybujem.
Turbosquid
Opäť veľmi prehľadne rozdelené do mnohých kategórií. Povedal by som, že je tu aj dokonca viac modelov, než na CGTrader.
Sketchfab
Toto je posledná stránka, ktorú odporučím.
Samozrejme, keď nejaký model nenájdete na jednej stránke,
pozrite sa na ďalšie, preto som sem dal 3
. Tieto modely môžete
po ich stiahnutí dať do Blenderu pomocou File -
Append.
Tu potom už stačí povoliť zobrazenie všetkých typov
modelov a vybrať si tento model ak, je to vo formáte
.blend
.
Ak by nebol, je potrebné využiť cesty cez File - Import a vybrať daný formát súboru.
To je už pre dnešné lekciu všetko.
V budúcej lekcii, UV Map a UV unwrapping v Blendi , si povieme čo je UV mapa a ukážeme si postup, ako ju vytvoriť pomocou procesu UV unwrapping.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkamiStiahnuté 7x (84.14 MB)