IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

13. diel - BlenderKit, Archipack a ďalšie pluginy v Blenderu

V predchádzajúcom článku, Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu , sme sa zaoberali pluginy a ukázali si nový modifikátor Decimate.

Dnes budeme v tejto lekcii pokračovať - konkrétne si predstavíme pluginy BlenderKit a Archipack, pomocou ktorých si vytvoríme tohle:

Základy Blenderu

K tomu si ešte prejdeme, ako vyberať modely do scén, aby mali kosti alebo boli highpoly, lowpoly atď.

BlenderKit a Archipack

Začneme tým, že pridáme múr z Archipacku a pomocou šípok, ktoré sa u nej objaví, ju editujeme do tvaru, ktorý chceme. Ja som ju urobil takto:

Základy Blenderu

Potom pridáme podlahu - a to tak, že pridáme kocku a tú zeditujete do tvaru podlahy. Prejdeme pomocou Tab a vpravo hore na obrazovke zapneme x-ray. Prepneme do pohľadu zhora (klávesom 7) a posunieme vertexy do rohov miestnosti. To preto, že časť múru miestnosti chýba, aby sme do miestnosti mohli vidieť. Keď by sme mali miestnosť uzavretú, stačilo by kliknúť na -> Wall úplne dole, pozri:

Základy Blenderu

Teraz pridáme okno. To sa pridáva tak, že klikneme na tužtičku vedľa Window. U toho musíme mať označenú stenu. Objaví sa nám taký čierny obdĺžnik. V tomto obdĺžniku si vyberieme, aký typ okna chceme:

Základy Blenderu

Archipack občas dáva okná obrátene, tak si dajte pozor a kdyžtak je otočte.

Základ miestnosti by sme mali - teraz sa môžeme vrhnúť na nábytok a materiály. K doplneniu nábytku a materiálov budeme používať vyhľadávacie lištu v hornej časti obrazovky, ktorá sa nám v Blenderu objavia, keď nainštalujeme plugin BlenderKit. Preberali sme to v predchádzajúcej lekcii. Do vyhľadávacej lišty samozrejme píšeme názvy anglicky. Vyplňte si teda miestnosť ľubovoľným nábytkom podľa vlastného uváženia.

Teraz prejdeme na materiály. V záložke vedľa vyhľadávacie lišty prepneme z Find models na Find materials, pozri:

Základy Blenderu

Tu si vyhľadáme nejaký materiál na podlahu, ja som použil Wood board floor. Tento materiál potom aplikujeme, a to tak, že prejdeme do záložky Shading, tam si vedľa New vyberieme materiál, ktorý sme stiahli do Blenderu.

Základy Blenderu

Pre múru som použil materiál Stone Slate Wall. Aby sme aplikovali tento materiál pre Archipack, musíme označiť všetky nódy v materiáli a stlačiť Ctrl + C. Potom prejdeme do zvyšku materiálov pre stenu a postupne stláčate Ctrl + V, aby sme aplikovali materiál na všetky rôzne časti múrov.

Pred stlačením Ctrl + V vždy vytvoríme nový materiál a zmažeme jeho obsah.

Po aplikovaní tejto textúry je potrebné si pohrať s mapovaním textúry, urobíme to tak, že si zobrazíme textúru a nájdeme si mapping node. Tam sa pohráme s veľkosťou, rotáciou a pozíciou textúry. To isté urobíme pre okno, akurát je potreba rozlíšiť sklo a rám okna.

Dajte si pozor, keď vybavujete miestnosť nábytkom - väčšina modelov z Blenderkitu je fotorealistická a teda je veľa náročná pre pamäť ram a grafickú kartu. Našťastie túto spotrebu môžete obmedziť, a to tak, keď označíte tento objekt a stlačíte H - týmto objekt schováte. To, že je schovaný, potom môžete vidieť tiež v pravom hornom zozname objektov.

Základy Blenderu

Všetky objekty potom spätne môžeme odhaliť stlačením klávesovej skratky Alt + H. Schované objekty sa tiež renderuje. Niekedy v najbližších lekciách si ukážeme, ako vymodelovať a textúrové vlastné fotorealistické modely. Vaša rendermi by som samozrejme veľmi rád videl;-) . Teraz sa vrhneme na výber modelov z internetu.

Výber modelov

Pre výber modelov z internetu sú rôzne kritériá, podľa ktorých sa riadime pri ich výbere. Pre výber modelov je niekoľko stránok a ja vám dnes odporučím pár z nich mnou najpoužívanejších - aj keď preferujem skôr modely mnou vytvorené.

Počet polygónov

Táto kategória sa delí na High-poly a Low-poly, pravdepodobne ste už o týchto pojmoch počuli. Low-poly znamená, že je v objekte málo polygónov, napríklad 5000, ale aj menej, napríklad len 100. Je to priamo štýl modelov a vyzerá nejako takto:

Základy Blenderu

Low-poly sa tiež používa veľa v hrách, aby hry bežali hladko a nekosila sa. Opakom je potom High-poly. Tento štýl má viac polygónov, napríklad aj 1 000 000 a používa sa hlavne pre fotorealistické stvárnenie objektov.

Animované (animated)

Tahle kategórie určuje, či je objekt animovaný, alebo nie. Používa sa hlavne, keď napríklad chceme mať kostru animácie pre človeka, potom už len dorobíme tvar človeka, ktorého presne chceme.

S kosťami (Rigged)

Tohle znamená, či je model predpripravený pre animáciu, takzvane má kosti, a alebo ich nemá. Keď už je predpripravený pre animáciu, tak je samotná animácia oveľa jednoduchšie, pretože naučiť sa pridávanie kostí do modelu je celkom ťažké, ja sám to ešte neviem.

Licencie

Poslednou kategóriou je licencie. Je celkom dôležitá, preto dávajte pozor. So stiahnutým alebo kúpeným modelom môžete robiť len určité veci, ktoré licencie dovoľuje, treba s niektorými nemôžete zarábať atď.

CGTrader

Táto stránka ponúka veľkú databázu modelov, bohužiaľ je však väčšina z nich platená. Stránka je však veľmi prehľadná a ja osobne sa na nej dosť pohybujem.

Turbosquid

Opäť veľmi prehľadne rozdelené do mnohých kategórií. Povedal by som, že je tu aj dokonca viac modelov, než na CGTrader.

Sketchfab

Toto je posledná stránka, ktorú odporučím.

Samozrejme, keď nejaký model nenájdete na jednej stránke, pozrite sa na ďalšie, preto som sem dal 3. Tieto modely môžete po ich stiahnutí dať do Blenderu pomocou File - Append.

Základy Blenderu

Tu potom už stačí povoliť zobrazenie všetkých typov modelov a vybrať si tento model ak, je to vo formáte .blend.

Základy Blenderu

Ak by nebol, je potrebné využiť cesty cez File - Import a vybrať daný formát súboru.

To je už pre dnešné lekciu všetko.

V budúcej lekcii, UV Map a UV unwrapping v Blendi , si povieme čo je UV mapa a ukážeme si postup, ako ju vytvoriť pomocou procesu UV unwrapping.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 7x (84.14 MB)

 

Predchádzajúci článok
Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu
Všetky články v sekcii
Základy Blenderu
Preskočiť článok
(neodporúčame)
UV Map a UV unwrapping v Blendi
Článok pre vás napísal Radim Guichen
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity