Ako ovládať Blender - verzia 2.9
V predchádzajúcej lekcii, Projekt Oblasť 51 - Základňa a tvorba púšte v Blenderu , sme modelovali základňu s bránou a ukázali si si modifikátor Ocean.
Blender bol predtým zle ovládateľný a neintuitívne. Napríklad k
označovanie nepoužíval ľavej myšítko ale pravé. Dôvod k tomu mali
vývojári dobrý: najčastejšie sa myš používa na označovanie. Väčšina
ľudí nemá ergonomickú myš a tak je zdravšie používať prst čo
najbližšie malíčku a tak sa tlačidlá prehodili a nezostalo než čakať,
kedy sa ostatné programy pridajú. To sa bohužiaľ nestalo. Od verzie
2.80
sa teda Blender (nielen prehodením tlačidiel) začal
približovať štandardom ostatných grafických programov. Aj
napriek tomu však môže, vzhľadom k tomu, koľko ponúka možností,
pôsobiť trochu neprehľadne a neintuitívne.
Za to sa vývojári snažia byť konzistentné v jeho ovládanie, či už
používate Blender k čomukoľvek. Napríklad klávesovou skratkou G
môžete posúvať ako objekty, uzly v node editore, tak jednotlivé zábery vo
video editore.
Od konca augusta 2020 máme novú verziu blendrom 2.9
. Po
inštalácii sa nám zobrazí toto okno:
Tu si môžeme nastaviť jazyk, ktorým tlačítkom myši sa vyberá, čo sa stane, keď stlačíme Medzerník, vzhľad rozhrania (farebný) a prípadné načítanie preferencií z predchádzajúcej verzie.
Čo sa týka jazyka, je vhodné zostať na angličtine. Aj keď z počiatku vám môže Čeština byť príjemnejšie, pri hľadaní pomocníka alebo sledovanie tutoriálov budete zmätení, pretože sú všetky materiály samozrejme v angličtine.
Zoznámenie s prostredím
Na obrázku nižšie máte farebne vyznačené jednotlivé prvky. Postupne si ich preberieme.
V hlavnom okne okrem iného vidíme kocku. Môžeme si vyskúšať pohyb okolo nej. Pre otáčanie sa okolo stredu prostredí stačí držať prostrednej myšítko a pohybovať myšou. Ak sa chceme posunúť do strán alebo hore a dolu, stačí k tomu pridať kláves Shift. Ctrl + posun myšou nás približuje alebo odďaľuje. Príjemnejšie pre vás ale asi bude klasické pootáčanie prostredným tlačítkom myši.
Pre rýchlu zmenu pohľadu máme ešte niekoľko skratiek na numerickej klávesnici:
- 0 - pohľad kamery a späť
- 4 a 6 - otáča podel osi
Y
, s Ctrl posúva do strán, s Shift rotuje pozdĺž osi kamery - 8 a 2 - otáča hore a dolu, s Ctrl posúva hore a dolu
- , - priblíži vybraný objekt
- 5 - prepína perspektívne a ortografické zobrazenie
- + A - odďaľuje a približuje
- 1 - spredu
- Ctrl + 1 - zozadu
- 3 - sprava
- Ctrl + 3 - zľava
- 7 - zhora
- Ctrl + 7 - zospodu
- Home - zobrazí všetky objekty v scéne
Rozloženie okien
Ako už bolo spomenuté predtým, Blender zvláda veľa rôznorodých aktivít. Pre každú je potreba niečo iné. Podľa toho, na čo chceme Blender používať, je viac než vhodné použiť patričné rozloženie okien. To si vyberieme na hornej lište okna.
Vyskúšajte si pre predstavu rôzne rozloženie preklikať a potom sa môžete vrátiť späť na základnú layout.
Rozloženie okien, teda aká okná, kde budú a ako veľká, si môžeme samozrejme nastaviť sami ručne. Veľkosť okien sa upravuje podľa očakávania potiahnutím hrany okna. Niekedy potrebujeme pridať okno. Po nabehnutí kurzorom na roh okna sa kurzor zmení do tvaru plus.
Ak ťaháme kurzorom smerom k stredu okna, rozdelí sa súčasné okno na dve. Ak ťaháme smerom von k okolitým oknám, aktuálne okno pohltí to, na ktoré sme ho presunuli.
Nezabúdajte, že v Blenderu sa ukladá nielen obsah scény, ale aj rozloženie celého prostredia, čiže uložením svojej práce uložíte aj to, ako ste si upravili veľkosť a rozloženie jednotlivých okien.
Továrenské nastavenia
Pre prípady, že sa pri experimentovanie príliš rozbehnete, chcete sa vrátiť a je vám jedno, že prídete o svoju prácu, je tu návrat do továrenského nastavenia. Nájdete ho v menu File> Defaults> Load Factory Settings. Pokiaľ o svoju prácu prísť nechcete, pomôže bežné Ctrl + Z.
Outliner
Po nahratí továrenského nastavenia by ste mali vidieť kocku (Cube), kameru (Camera), svetlo (Light) a pár ďalších maličkostí. Tie môžete označiť (vybrať) buď v okne 3D viewer, tam kde je vidíte, alebo podľa názvu v okne outliner, kde ich môžete aj premenovať, zneviditeľniť či priraďovať do rôznych skupín (Collections).
. <> Premenovanie vykonáte dvojklikom na meno v outliner
Výber
Na rozdiel od minulých verzií je už možné vybrať si myšítko, ktorým sa vykonáva výber objektov. Ak túto voľbu nezmeníme, je defaultne nastavená na ľavej. Pravým tlačítkom myši sa otvára kontextové menu. Pre výber všetkých objektov sa používa skratka A. Ak chceme všetko odznačiť, stlačíme A 2x rýchlo za sebou. Pre vybranie viacerých objektov naraz použijeme Shift. Niekedy je rýchlejšie vybrať predmety, ktoré označiť nechceme a potom výber invertovať CTRL + I. Vyberať môžeme aj výberovou oblastí - kliknutím ľavého tlačítkom myši a ťahaním.
Pre označenie objektu, ktorý sa schováva za iným, stlačíme Alt a klikneme na neho. Vo vyskočenie menu vyberieme, ktorý objekt sme chceli označiť.
Po stlačení C sa zmení kurzor na výberový štetec, tj. Ktorému objektu "kreslíme" cez počiatok (Origin), ten je vybraný. Režim výberu sa ukončí klávesom Esc.
Vkladanie, skrývanie a mazanie
Ak chceme čokoľvek zmazať, napred to označíme a následne stlačíme buď kláves Delete alebo X. Čo sa týka vkladanie, stačí použiť klávesovú skratku Shift + A. Uvedomte si, že vkladáte na pozíciu 3D kurzora. To je ten zameriavací krížik v záchrannom kruhu.
Pri vložení sa vždy zhoduje počiatok (Origin) objektu s 3D kurzorom. "Origin" je tá žltá bodka uprostred vybraného objektu.
To je tiež miesto, ktoré označuje umiestnenie objektu, a tiež bod, ktorý je stredom prípadné rotácia či zväčšovanie, pokiaľ ho neurčíme inak. Ak chceme akýkoľvek objekt dočasne skryť, označíme ho a použijeme kláves H. Pokiaľ naopak chceme skryť všetko ostatné, použijeme Shift + H. A ak chceme svoje objekty vrátiť zas na scénu, stlačíme Alt + H.
Skopírovať a vložiť
Skratky Ctrl + C a Ctrl + V sa Blenderu používajú, ale nie pre prácu s objektmi v okne 3D viewer. Tam sa "kopíruje" pomocou Shift + D. Nekopíruje cez schránku, ale rovno vytvorí kópiu, ktorú vás nechá umiestniť tam, kam potrebujete. Ak nechceme plnú kópiu, ale iba inštanciu (tzn. Keď přemodeluju originálny objekt, zmeny sa prejavia aj na inštanciu), použijeme Alt + D.
Kontextové menu
- F3 - pre prípad, že vieme, čo chceme, ale nevieme, kde to máme nájsť stlačíme F3 a napíšeme, čo hľadáme.
- N - vyvolá panel vlastností (properties).
- T - vyvolá lištu nástrojov (Tool Shelf, naľavo okna)
Všeobecne platí, že všetko, čo potrebujeme pre prácu v danom okne, nájdeme v príslušnom menu vľavo. Napríklad pre 3D okno v Object móde to sú nasledovné položky: výber, posun 3D kurzora, posun, rotácia, škálovanie a transformovanie objektu. Ak vyberieme Edit mód pomocou klávesu Tab, zistíme, že sa tieto položky zmenili. Ponuka sa značne rozšíri o modelovacie nástroje.
Každý mód má svoje funkcie, takže je nezabudnite preskúmať. Ako začiatočníci by ste sa mali venovať len Object a Edit módu. Čokoľvek ďalšieho vás môže dokonale zmiasť.
Práca s oknami
Ctrl + Medzerník zväčšuje aktuálne okno.
Pozor! V Blenderu je aktuálne okno to, nad ktorým sa nachádza kurzor myši.
Klikať pre prepínanie netreba. Pre dané okno platí aj klávesové skratky, ktoré zrovna stláčate. Zo začiatku vás môže zmiasť, že skratka, ktorú používate, nefunguje alebo funguje inak. Preto skontrolujte, či máte kurzor naozaj nad oknom, pre ktoré je skratka určená.
Základné operácie s objektmi
Rovnako ako v kresťanstve, aj v Blenderu existuje svätá trojica. Sú to Posun (Translate), Škálovanie (Scale) a Otáčanie (Rotate). Tieto tri stálice (klávesy G, S a R), vás budú sprevádzať, doplnené o ďalšie funkcie toho ktorého módu.
Nahráme továrenské nastavenia. Stlačíme kláves
G, potom stlačíme kláves X, napíšeme 10
a potvrdíme. Práve sme posunuli kocku o desať jednotiek v
smere osi X
. Teraz skúsme to isté, tj. Stlačíme G,
ale namiesto klávesy X stlačíme prostrednej
myšítko a pokúsime sa prichytiť kocku na jednu zo zobrazených os.
To isté si môžeme vyskúšať s klávesom S pre škálovanie
(zadávané číslo je násobok rozmeru) a klávesou R pre otáčanie
(zadané číslo je uhol rotácie). Všimnite si, že vľavo
dole sa vždy, keď tieto (a iné) klávesy stlačíme, objaví
malé okienko s názvom činnosti, ktorú práve vykonávame.
Pokiaľ ho rozkliknite, môžeme zadať presné čísla.
Ukladáme
S novšou verziou sa program vždy pred zatvorením spýta, či chceme súbor uložiť (ostatne, tak ako je to už dávno normálne vo všetkých programoch). A tak sa nám už nemôže stať, že po niekoľkých hodinách práce vypneme program a až potom nám dôjde, že sme prácu neuložili. Rozumný človek ale samozrejme zálohuje pravidelne v priebehu práce. Aj keď sa nám stane, že sa prekliknite a prácu neuložíme, stačí otvoriť Blender znova a v menu File> Recover> Last Session prácu načítať. Keď sa nám podarí medzitým ešte otvoriť iný súbor, tak File> Recover> Autosave> vybrať súbor, ktorý chceme.
Záver
Naučiť sa 3D grafiku, či už v ktoromkoľvek softvér, nie je ľahké. Je to dokonca náročné. Keď budete trpezliví, môžete za rok vyhlásiť, že poznáte aspoň základy. A potom už len krásne ženy, rýchle autá - to všetko si (rovnako ako profesor Hubert J. Farnsworth) môžete vytvoriť vo svojom skromnom podkroví.
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 12. lekcii základy Blenderu, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.