1. diel - Úvod do vizuálnych efektov v Blenderu
Tento kurz je určený pre tých, ktorí sa chcú naučiť vytváranie vizuálnych efektov. V tomto kurze si ukážeme vkladanie trojrozmerných objektov do videa (či už predmety alebo fyzikálne simulácie), ako pracovať so zeleným plátnom, ako nahradiť obrazovku alebo billboard, rozmazať tvár, vložiť do videa svetelný meč, odobrať z videa človeka a tiež ako natočiť video tak , aby sme s ním mali potom menej práce.
Pre efekty budeme používať program Blender. Program je freeware, to znamená, že je a bude zadarmo v plnom rozsahu. Celý program je síce v angličtine, ale pokúsim sa opísať postupy tak, aby boli zrozumiteľné pre všetkých a možno, že sa v priebehu aj pár slovíčok priučím:) .
Inštalácia Blenderu
Pre inštaláciu programu je možné stiahnuť buď inštalačný súbor, alebo stiahnuť zazipovaný program, ktorý stačí len rozbaliť. Aktuálna verzia je k stiahnutiu pod nasledujúcim odkazom.
Vytvorenie sekvencie obrázkov
Pri trackovanie pohybe videa hrozí po vypnutí a zapnutí programu zlá synchronizácia videa s našou prácou. Rieši sa to prevedením videá na jednotlivé snímky, ktoré si uložíme ako jednotlivé súbory.
Po otvorení Blenderu a zatvorení úvodného okna kliknutím mimo neho si prepneme rozloženie okien VIDEO EDITING.
Následne pridáme video výberom ADD - MOVIE alebo si ho nájdeme v ľavom hornom okne a pretiahneme na časovú os nadol. V pravom okne v záložke RENDER (obrázok foťáku) v roletke COLOR MANAGEMENT prepneme VIEW TRANSFORM na STANDARD (nastavenie FILMIC zvyšuje kontrast a teda by sme prišli o detaily, ktoré budeme potrebovať)
Vpravo dole máme tri okienka s číslami.
Číslo vľavo nám udáva, kde práve sa nachádzame, kde máme kurzor prehrávania. Prostredná a pravé číslo udáva číslo počiatočného a koncového snímky. A to ako pre prehrávanie, tak pre nastavenie hraníc exportovaného videa. Tu musíme nastaviť číslo koncového snímky, teda počet snímok nášho videa. To najlepšie zistíme tak, že umiestnime kurzor v dolnom okne v oblasti časovej osi videa a stlačíme kláves Page Up - to nás prehodí za poslednú snímku. Potom stačí kliknúť na šípku doľava, aby sme sa dostali na poslednú snímku. Následne môžeme číslo koncového snímky buď opísať z ľavého do pravého okna, alebo skopírovať. Nemusíme nič označovať, stačí mať kurzor nad ľavým číslom, stlačiť Ctrl + C, presunúť kurzor nad pravé číslo a stlačiť Ctrl + V.
V záložke OUTPUT (obrázok tlačiarne) je potrebné
skontrolovať, či sa nám správne skopírovali informácie o videu, a to síce
rozlíšenie (RESOLUTION) a počet snímky za sekundu
(FRAME RATE). Ďalej je potrebné skontrolovať nastavenie -
100
% rozlíšenie, miesto uloženia (OUTPUT) - to
je zložka, kam sa obrázky uložia.
Odporúčam si pre poriadok vytvoriť zvlášť zložku
iba na túto sekvenciu, výstupný formát (FILE
FORMAT, odporúčam PNG
, pretože je potrebná
vyššia kvalita záberu, aby sa nám zachovalo čo možno
najviac detailov pre presnejšie spracovanie videa).
Vzhľadom na množstvo vyprodukovaných súborov je vhodné vytvoriť zložku špeciálne pre tieto obrázky.
Ak máme hotovo, môžeme všetko dokončiť vyrenderováním sekvencie snímke: RENDER - RENDER ANIMATION alebo Ctrl + F12. Po vyrenderované (vytvorení) všetkých snímok môžeme súbor bez uloženia zatvoriť.
Načítanie sekvencie snímok
Následne môžeme otvoriť nový súbor (Ctrl + N a
potom vybrať VFX alebo FILE - NEW - VFX).
Výberom VFX si nastavíme rovno rozloženie okien, ktoré budeme takisto
potrebovať. Ak ste sa překlikli, možno rozloženie prepnúť znova vybraním
+
, len tentoraz vyberiete VFX a potom
MOTION TRACKING.
Tlačidlom OPEN na stredu obrazovky otvoríme sekvenciu našich snímok. Po kliknutí sa otvorí okno, v ktorom nájdeme zložku s našou sekvencií. Buď označíme všetky stlačením klávesu A (ako all = všetko), alebo označíme prvý obrázok zo sekvencie a program pozná podľa názvov, že má pridať ostatné snímky.
Ten druhý postup sa vám bude hodiť, keď máte v priečinku okrem snímok zo sekvencie aj iné súbory alebo aj iné obrázky. Program potom vyberie všetky súbory, ktoré sa volajú rovnako a líšia sa len číslom v názve.
Výber potvrdíme tlačidlom OPEN CLIP.
Ovládanie programu
Len pár drobností pre tých, čo v Blenderu pracujú prvýkrát, alebo všeobecne prvýkrát s videom:
- klávesové skratky sú špecifické pre jednotlivé tably. Ktoré tabla skratkou ovplyvníme závisí na tom, kde máme kurzor. To znamená, že program reaguje na klávesové skratky inak, ak máte myš nad časovou osou a inak, keď je myš nad náhľadom videa
- všeobecne v oknách pripomínajúcich časovú os (majú na sebe čísla snímok) sa môžeme pohybovať medzi snímky pomocou šípok do strán a keď k tomu pridáme Shift, hodí nás to na prvý, resp. posledná snímka (to platí aj pre tabla MOVIE CLIP EDITOR - MCE - náš náhľad videa).
- kliknutím do oblasti s číslami snímok sa presunieme na dané miesto. V MCE je to možné na fialovom prúžku na spodku tably (ďalšie funkcie tohto prúžku si povieme neskôr).
- video sa v MCE (tabla s videom) môže priblížiť a oddialiť kolieskom na myši.
- prehrať a zastaviť video si môžete Medzerníkom alebo dole za pomoci trojuholníkové šípky vpravo. Ďalej tu máme šípku doľava, tá prehráva pospiatky. Vedľa nich šípky sa zvislou čiarou posúvajúcich na prvý / posledný záber.
Vľavo v paneli TRACK roletke CLIP vyberieme SET SCENE FRAMES. To za nás nastaví počiatočný a koncový snímku. Tie nám vymedzujú hranice, v ktorých budeme s videom pracovať.
Hneď pod ním je tlačidlo Prefetch - to nám přednahraje video na RAM, aby následné spracovanie videa prebiehalo rýchlejšie.
Prednahrané snímky sú na prúžku MCE zvýraznené sýtu fialovú, tie nenahraté sú zašednuté fialové.
Následne môžeme znovu skontrolovať, či sa nám v OUTPUT záložke (obrázok tlačiarne, výstup) správne skopírovala dáta o videu (resolution, Frame rate).
V záložke RENDER PROPERTIES (obrázok foťáku, vlastnosti renderovanie) v roletke FILM zaškrtneme možnosť TRANSPARENT. To budeme potrebovať po neskoršie vkladanie objektov do videa.
Týmto by som našej prvej lekcii ukončil.
V lekcii budúci, Analýza pohybu - Motion tracking v Blenderu , si ukážeme Motion Tracking.