Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

2. diel - Pracovné priestory v Blenderu

V minulej lekcii, Úvod do tvorby 3D grafiky v Blenderu , sme si urobili úvod do 3D grafiky a Blenderu. Dnes sa budeme venovať ovládanie programu a konečne aj niečo vytvoríme, sic to bude len pomaľovaná kocka :)

Ovládanie Blenderu

Väčšina 2D alebo 3D grafických programov je navrhnutá tak, aby užívateľ držal jednu ruku nad klávesnicou a druhú nad myšou. Akonáhle si na ovládanie trochu zvyknete, zistíte, že najčastejšie používané klávesy sa nachádzajú v ľavej časti klávesnice.

Do akej miery bude také rozloženie pohodlné pre ľavákov, nedokážem posúdiť - keď som prehľadával internet, nezdalo sa, že by išlo o problém, ktorý by príliš riešenia.

Typy editorov

Opakovanie je matkou múdrosti, takže ešte raz: Blender je zložitá beštie. Zobrazenie, ktoré vidíte po otvorení Blenderu, je v skutočnosti rozloženie niekoľkých editorových okien. Blender v sebe obsahuje nasledujúce:

Typy editorov v Blender - Blender

Všimnite si, že takmer každý z nich má k sebe priradenú klávesovú skratku. Ikonu konkrétneho editora nájdete vždy v ľavom hornom rohu.

Jednotlivé editory môžeme buď rozdeliť alebo spojiť. Pravým tlačítkom myši klikneme na predel dvoch editorových okien a zvolíme split area, prostrednom tlačítkom myši potom prepíname medzi vertikálnym a horizontálnym rozložením. Horizontálne znamená vodorovné a vertikálne kolmé dole.

Asi takto:

Práca s oknami v Blender - Blender

Nezabudnite vyskúšať Ctrl + Alt + Q. Dostanete pohľad rozložený do štyroch základných pohľadov:

  • pôdorys,
  • nárys,
  • bokorys,
  • perspektíva.
Pohľady v Blender - Blender

Ako už som sa zmienil v predchádzajúcej lekcii, v Blenderu môžeme okrem modelovania mapovať a vytvárať textúry, vyvíjať materiály, pracovať s animáciami alebo písať skripty pomocou jazyka Python.

To samozrejme nie je úplný zoznam, avšak pre väčšinu takýchto aktivít už vývojári nachystali pracovné priestory (workspaces), ktoré nájdeme uprostred hore.

Práca s pracovnými priestormi v Blender - Blender

Všimnite si poslednej položky Duplicate current, ktorá vám umožní vytvoriť si vlastný rozloženie.

Každý editor má svoje kontextové menu, plus ďalšie ovládacie prvky. Klávesové skratky zostávajú medzi jednotlivými editory konzistentné, pokiaľ však majú v danú chvíľu zmysel. Napríklad klávesa A vždy znamená vyber všetko.

Príklad

Čo a prečo vytvoríme? Pôjde o jednoduchý obrázok, v ktorom si predvedieme základné pracovný postup pre:

  • manipuláciu s objektmi,
  • nastavenie materiálu,
  • textúrovanie,
  • zmenu pozadia a výsledný render.

Ako zistíte, nepôjde o nič zázračného, ale aj tak sa pozrieme do jednotlivých editorov a naučíme sa orientovať v základných funkciách. Po skončení by ste mali tušiť, prečo a ako sa prepínať do jednotlivých režimov.

Manipulácia s objektmi

Ďalšie pokyny vychádzajú z predpokladu, že začíname po načítaní továrenského nastavenia. Máme na scéne teda i předvytvořenou kocku, na ktoré si všetko vyskúšame.

Prepneme sa do zobrazenia zhora pomocou klávesy 7 na numerickej klávesnici. Pravým tlačítkom myši vyberieme objekt kamera. Teraz pomocou klávesu N umiestnime kameru do správnej polohy:

Nastavenie kamery v Blender - Blender

Malo by byť jasné, že location označuje pozíciu, zatiaľ čo rotation natočenie. Všimnite si, že sme použili dva spôsoby nastavenia hodnôt.

Okrem ručného zadávania cez klávesnicu možno použiť aj rýchlejšie, hoci menej presné ťahanie pri stlačení ľavého tlačítkom myši. Nezabudnite vyskúšať, aký vplyv majú klávesy Ctrl a Shift.

Do pohľadu kamery sa prepneme pomocou numerické klávesy 0.

A úplne najhoršie sú trpaslíci! Chcem povedať, ak nemáte trpezlivosť na jemné dolaďovanie, vždy si môžete pomôcť klávesovou skratkou Ctrl + Alt + 0. Tým nastavíte aktuálny pohľad do aktívnej kamery. Vyskúšajte si to.

Materiál

Samotná kocka už má priradený východiskový materiál. Nájdeme ho v properties, záložke Material. My ale rovno preskočíme do pracovného priestoru s názvom Shading.

Tu nebudeme nič nastavovať, len prípadní skúsenejší užívatelia si všimnú, že ako materiál je uvedený Principled BSDF. Neskôr si k nemu povieme viac, teraz stačí vedieť, že oproti predchádzajúcim verziám tento výrazne zjednodušuje prácu so shadery. Je to také všetko-v-jednom.

A aby som nezabudol. Priradíme našej kocke obrázok, na ktorý budeme maľovať:

Nastavenie materiálu v Blender - Blender

Nie je to nič ťažké. Pomocou dobre známe skratky Shift + A vložíme obrázkovú textúru a potom pretiahnutím od jedného žltého bodu k druhému spojíme jej výstup so vstupom základné farby, tj. Base color.

Všimnite si farebného značenia, ktoré vás navádza. Je zbytočné sa snažiť spájať napríklad šedou so žltou a pod.

Následne vytvoríme nový obrázok, ktorý pomenujeme vynaliezavo textura.

UV mapovanie a kresba

Spôsobom, ako preniesť 2d na 3d, typicky napríklad obrázok na 3d objekt, sa zaoberá UV mapovanie. Ak vyberieme kocku a prepneme sa do pracovného priestoru UV editing, zistíme, že niekto už časť práce urobil za nás.

Nám už nezostáva, než priradiť UV súradniciam vytvorený obrázok. Asi takto:

Priradenie obrázku v Blender - Blender

Teraz príde tá zábavná časť. Zavítajte do pracovného priestoru Texture Paint. Ak ste urobili všetko správne, potom máte kocku čiernu ako uhoľ.

A bude sa maľovať. Prepnite sa pomocou numerické klávesy 0 do pohľadu kamery. Pomocou pravého myšítko dostanete kontextové menu s hodnotami Radius a Strength. Tak na to sme príliš sexi a radšej sa naučíme dve nové klávesové skratky: F pre rozmer štetce a Shift + F pre silu či krytie farby. Farbu samotnú si môžeme nastaviť vľavo hore po otvorení farebnej palety.

Priradenie obrázku v Blender - Blender

Teraz nechám vašu potlačenú kreativitu sa vyblázniť. Kto som ja, aby som prikazoval, ako si kocku vymaľovať. Namiesto toho vám prezradím niekoľko užitočných tipov.

Ak sa chcete prepínať do pohľadov zhora, zľava atď, potom podržte kláves Alt a prostredný myšítko. Následným ťahom patričným smerom sa prepnete do žiadaného pohľadu.

Ak vyžadujete kvapkadlo, stlačte a držte S. Nad ktorou farbou kláves pustíte, tú vyberiete. Následne skúste kláves E a z ponuky vyberte napríklad menu Line. Budete potom kresliť rovné čiary. Tiež Shift + Medzerník nie sú na zahodenie. Ale tým sa budeme zaoberať niekedy nabudúce.

Pozadia a render

Samotný render nie je nič zázračného. Po stlačení klávesu F12 dostaneme výsledok. To nás ale nemôže uspokojiť. Aby sme sa naučili niečo nové, v editore Properties nájdeme napred záložku Render, kde si zvolíme príslušný renderovací engine, v našom prípade Cycles.

Výber renderovacieho enginu v Blender - Blender

Zvedaví Superpátrači si iste všimnú, že v položke Cycles sa ponúka pre výpočtové zariadenia device buď CPU alebo GPU. Môžete skúsiť experimentovať, čo je rýchlejší. Ak váš výpočtový výkon nie je na úrovni, svižnejšie (hoci menej presné) výsledky dostanete, keď sa prepnete do Eevee.

Ak sa pýtate, čo sa myslí tým menej presné, potom sa tým netrápte. Rozdiel medzi Cycles a starým interným enginom boli znateľné aj na najjednoduchšie obrázkoch. S Eevee už to nie je pravda.

Ak vám nevyhovuje sivé neutrálne pozadie, môžete ho zmeniť v záložke World.

Nastavenie pozadia v Blender - Blender

Výsledok môže vyzerať napríklad takto:

Výsledný render – nákupný Eevee vs Cycles - Blender

Všimnite si odchýlky vo farebných odtieňoch jednotlivých vykresľovacích enginov. A tiež si všimnite rozdielov vo vykresľovacích časoch.

Záver

Možno s úspechom pochybovať, že výsledný výtvor vzbudí obrovské nadšenie (s výnimkou veľa nekritických príbuzných, ktorí pokreslení kocku majú za národný klenot), však ukázali sme si základné pracovný postup vo 3d. Namapovali sme textúru na jednoduchý model a následne sme ho vykreslili.

Ak túžite po niečom náročnejším, môžete začať od začiatku. Len zmažte východiskové kocku a použite jednoduchú opičie hlavu maskota Blenderu, Zuzanku. Nájdete ju v Mesh ako monkey.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 166x (118.95 kB)

 

Predchádzajúci článok
Úvod do tvorby 3D grafiky v Blenderu
Všetky články v sekcii
Blender
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Modelujeme kocku v Blenderu
Článok pre vás napísal hanpari
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
3 hlasov
Autor se věnuje programování, grafice a literatuře.
Aktivity