Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

1. diel - Úvod do modifikátorov v Blendi

Vítame vás pri novej sérii lekcií, ktorá sa bude zaoberať modifikátormi v Blendi. Hneď na začiatok uvedieme, že celý projekt je robený vo verzii 3.3.0. Ako už vieme, Blender je program, ktorý nám ponúka množstvo možností a spôsobov ako niečo vymodelovať alebo simulovať. A počas tohto procesu tvorby využívame funkcie, ktoré sa nazývajú modifikátory. V dnešnej lekcii si predstavíme modifikátory, ako sa rozdeľujú a aké majú rozhranie. Potom si ukážeme najpoužívanejší modifikátor Subdivision Surface.

Modifikátory

Modifikátory sú automatické funkcie, ktoré upravujú geometriu objektu. Pomocou modifikátorov môžeme automaticky vykonávať efekty alebo simulácie, ktoré by sa ručne nastavovali a robili zložito. Môžeme pridať viac modifikátorov na jeden objekt a tým sa vytvorí zásobník modifikátorov. Modifikátory nájdeme vľavo v Properties v záložke s kľúčom:

Základy modifikátorov v Blendi

Zoznam modifikátorov si rozklikneme, keď klikneme na Add Modifier. Celkovo máme 54 modifikátorov, ktoré rozdeľujeme na Modify, Generate, Deform a Physics:

Základy modifikátorov v Blendi

Modify

Tieto modifikátory sú podobné ako modifikátory z kategórie Deform. Rozdiel je taký, že tieto modifikátory neupravujú priamo geometriu objektu, ale upravujú údaje ako napríklad Vertex Group alebo normály.

Generate

Tieto modifikátory menia a ovplyvňujú celú topológiu objektu. Môžu meniť vzhľad objektu alebo pridať novú geometriu.

Physics

Tieto modifikátory nastavujú fyziku objektom. Môžeme ich pridať priamo v modifikátoroch alebo v ich vlastných záložkách Properties, kde sa nastavujú a ovládajú.

Rozhranie modifikátora

Všetky modifikátory majú rovnaké rozhranie. Poďme si ukázať a vysvetliť, čo znamenajú jednotlivé ikony:

Základy modifikátorov v Blendi

Name

V tomto poli, ktoré sa nachádza vľavo je názov pridaného modifikátora. Názov si môžeme upravovať podľa seba:

Základy modifikátorov v Blendi

On Cage

Ikona s obráteným trojuholníkom nastavuje či v Edit Mode pôjde vidieť upravená topológia objektu. Najlepšie to môžeme vidieť pri modifikátore Subdivision Surface:

Základy modifikátorov v Blendi

Do Edit Mode sa rýchlo prepneme pomocou klávesy Tab.

Edit Mode

Ikona štvorca nám umožňuje vypnúť zobrazenie efektu modifikátora na objekt v Edit Mode. Ak je teda nastavenie vypnuté, objekt vyzerá v Edit Modde ako keby modifikátor nebol pridaný:

Základy modifikátorov v Blendi

Realtime

Ikona monitora nám vypína a zapína zobrazenie efektu modifikátora v editore 3D Viewport:

Základy modifikátorov v Blendi

Render

Ikona fotoaparátu nám nastavuje, či efekt modifikátor bude vidieť pri rendere.

Extras

Toto menu si otvoríme ikonou šípky dole vpravo:

Základy modifikátorov v Blendi
Apply

Ako prvé vidíme Apply. Toto nám aplikuje modifikátor na objekt. Tiež môžeme modifikátor aplikovať pomocou klávesovej skratky Ctrl + A.

Než si modifikátor aplikujeme, je dobré si daný model duplikovať a skryť.

Duplicate

Duplicate nám vytvorí kópiu modifikátora v zásobníku. Modifikátor môžeme tiež duplikovať pomocou klávesovej skratky Shift + D.

Copy to Selected

Copy to Selected skopíruje modifikátory označeného aktívneho objektu na ostatné označené objekty:

Základy modifikátorov v Blendi
Move to First/Last

Move to First/Last nám presunie modifikátor na prvú alebo úplne poslednú pozíciu. S modifikátormi môžeme tiež pohybovať ručne v zásobníku pomocou kliknutia na ikonu bodiek:

Základy modifikátorov v Blendi

Remove Modifier

Ikonou krížika modifikátor vyprážame. Môžeme modifikátor zmazať aj pomocou klávesov X alebo Delete:

Základy modifikátorov v Blendi

Ukázali sme si rozhranie modifikátora. Poďme si teda ukázať aj nejaký modifikátor. Ako prvý si ukážeme modifikátor Subdivision Surface.

Modifikátor Subdivision Surface

Modifikátor Subdivision Surface rozdeľuje sieť plôch objektu na menšie plochy. Tým dosiahneme uhladený vzhľad objektu. Môžeme vďaka tomu vytvárať zložité vyhladené objekty s malým počtom plôch. Je to jeden z najpoužívanejších modifikátorov. Nájdeme ho v kategórii Generate:

Základy modifikátorov v Blendi

Môžeme ho pridať na objekt pomocou klávesovej skratky Ctrl + 1 -> 6. Nejedná sa o čísla na numerickej klávesnici.

Ukážeme si tento modifikátor na objekte Cube. Aby sme si objekt vložili, musíme si otvoriť menu Add av kategórii Mesh vybrať Cube. Menu Add otvoríme pomocou klávesovej skratky Shift + A:

Základy modifikátorov v Blendi

Vložíme si na objekt Cube modifikátor Subdivision Surface pomocou klávesovej skratky Ctrl + e. Môžeme vidieť v zásobníku, že sa nám modifikátor pridal. Poďme si povedať, čo znamenajú a na čo sú nastavenia v modifikátore:

Základy modifikátorov v Blendi

Nastavenia Catmull-Clark a Simple

  • Catmull-Clark = Rozdelí a vyhladí povrch, aby sa vytvoril vyhladený povrch.
  • Simple = Rozdelí iba povrch na viac plôch a objektu zostane rovnaký tvar.
Nastavenia Levels Viewport a Render
  • Levels Viewport = Počet úrovní ako sa veľmi rozdelí povrchová sieť plôch.
  • Render = Nastavenie úrovne, ktorá sa bude renderovať.
Pri správnej kombinácii nastavení môžeme zaistiť plynulý chod programu. Je potrebné si dať pozor, aby Levels Viewport nebol väčší ako Render.

Je dôležité si dať pozor na nastavenie hodnoty Levels Viewport. Čím je hodnota väčšia, tým sa objekt viac rozdelí a zaberá viac pamäte RAM.

Na obrázku môžeme vidieť nastavenia Levels Viewport od 1 do 6:

Základy modifikátorov v Blendi

Pozrieme sa, ako sa modifikátor Subdivision Surface chová pri úprave povrchu v Edit Mode. Prepneme sa teda s objektom Cube a vloženým modifikátorom do Edit Mode pomocou klávesy Tab. Ako prvý si vložíme Loop pomocou klávesovej skratky Ctrl + R. Takto to vyzerá, keď s ním pohybujeme:

Základy modifikátorov v Blendi

Môžeme vidieť, že pokiaľ presunieme Loop ku kraju objektu, tak sa nám plocha viac vyhladzuje a porovnáva do pôvodného tvaru. Môžeme takto napríklad vyhladzovať aj rohy alebo prechody:

Základy modifikátorov v Blendi
=

V budúcej lekcii, Modifikátory Bevel, Solidify a Skin v Blendi , si ukážeme ďalšie modifikátory z kategórie Generate a to Bevel, Solidify a Skin. Vyskúšame si, ako pomocou modifikátora skosiť hrany objektu alebo vytvoriť strom.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 3x (795.17 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov

 

Všetky články v sekcii
Základy modifikátorov v Blendi
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Modifikátory Bevel, Solidify a Skin v Blendi
Článok pre vás napísal Lukáš Láznička
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity