1. diel - Úvod do modifikátorov v Blendi
Vítame vás pri novej sérii lekcií, ktorá sa bude zaoberať modifikátormi v Blendi. Hneď na začiatok uvedieme, že celý projekt je robený vo verzii 3.3.0. Ako už vieme, Blender je program, ktorý nám ponúka množstvo možností a spôsobov ako niečo vymodelovať alebo simulovať. A počas tohto procesu tvorby využívame funkcie, ktoré sa nazývajú modifikátory. V dnešnej lekcii si predstavíme modifikátory, ako sa rozdeľujú a aké majú rozhranie. Potom si ukážeme najpoužívanejší modifikátor Subdivision Surface.
Modifikátory
Modifikátory sú automatické funkcie, ktoré upravujú geometriu objektu. Pomocou modifikátorov môžeme automaticky vykonávať efekty alebo simulácie, ktoré by sa ručne nastavovali a robili zložito. Môžeme pridať viac modifikátorov na jeden objekt a tým sa vytvorí zásobník modifikátorov. Modifikátory nájdeme vľavo v Properties v záložke s kľúčom:
Zoznam modifikátorov si rozklikneme, keď klikneme na Add
Modifier. Celkovo máme 54
modifikátorov, ktoré
rozdeľujeme na Modify, Generate,
Deform a Physics:
Modify
Tieto modifikátory sú podobné ako modifikátory z kategórie Deform. Rozdiel je taký, že tieto modifikátory neupravujú priamo geometriu objektu, ale upravujú údaje ako napríklad Vertex Group alebo normály.
Generate
Tieto modifikátory menia a ovplyvňujú celú topológiu objektu. Môžu meniť vzhľad objektu alebo pridať novú geometriu.
Physics
Tieto modifikátory nastavujú fyziku objektom. Môžeme ich pridať priamo v modifikátoroch alebo v ich vlastných záložkách Properties, kde sa nastavujú a ovládajú.
Rozhranie modifikátora
Všetky modifikátory majú rovnaké rozhranie. Poďme si ukázať a vysvetliť, čo znamenajú jednotlivé ikony:
Name
V tomto poli, ktoré sa nachádza vľavo je názov pridaného modifikátora. Názov si môžeme upravovať podľa seba:
On Cage
Ikona s obráteným trojuholníkom nastavuje či v Edit Mode pôjde vidieť upravená topológia objektu. Najlepšie to môžeme vidieť pri modifikátore Subdivision Surface:
Do Edit Mode sa rýchlo prepneme pomocou klávesy Tab.
Edit Mode
Ikona štvorca nám umožňuje vypnúť zobrazenie efektu modifikátora na objekt v Edit Mode. Ak je teda nastavenie vypnuté, objekt vyzerá v Edit Modde ako keby modifikátor nebol pridaný:
Realtime
Ikona monitora nám vypína a zapína zobrazenie efektu modifikátora v editore 3D Viewport:
Render
Ikona fotoaparátu nám nastavuje, či efekt modifikátor bude vidieť pri rendere.
Extras
Toto menu si otvoríme ikonou šípky dole vpravo:
Apply
Ako prvé vidíme Apply. Toto nám aplikuje modifikátor na objekt. Tiež môžeme modifikátor aplikovať pomocou klávesovej skratky Ctrl + A.
Než si modifikátor aplikujeme, je dobré si daný model duplikovať a skryť.
Duplicate
Duplicate nám vytvorí kópiu modifikátora v zásobníku. Modifikátor môžeme tiež duplikovať pomocou klávesovej skratky Shift + D.
Copy to Selected
Copy to Selected skopíruje modifikátory označeného aktívneho objektu na ostatné označené objekty:
Move to First/Last
Move to First/Last nám presunie modifikátor na prvú alebo úplne poslednú pozíciu. S modifikátormi môžeme tiež pohybovať ručne v zásobníku pomocou kliknutia na ikonu bodiek:
Remove Modifier
Ikonou krížika modifikátor vyprážame. Môžeme modifikátor zmazať aj pomocou klávesov X alebo Delete:
Ukázali sme si rozhranie modifikátora. Poďme si teda ukázať aj nejaký modifikátor. Ako prvý si ukážeme modifikátor Subdivision Surface.
Modifikátor Subdivision Surface
Modifikátor Subdivision Surface rozdeľuje sieť plôch objektu na menšie plochy. Tým dosiahneme uhladený vzhľad objektu. Môžeme vďaka tomu vytvárať zložité vyhladené objekty s malým počtom plôch. Je to jeden z najpoužívanejších modifikátorov. Nájdeme ho v kategórii Generate:
Môžeme ho pridať na objekt pomocou klávesovej skratky Ctrl + 1 -> 6. Nejedná sa o čísla na numerickej klávesnici.
Ukážeme si tento modifikátor na objekte Cube. Aby sme si objekt vložili, musíme si otvoriť menu Add av kategórii Mesh vybrať Cube. Menu Add otvoríme pomocou klávesovej skratky Shift + A:
Vložíme si na objekt Cube modifikátor Subdivision Surface pomocou klávesovej skratky Ctrl + e. Môžeme vidieť v zásobníku, že sa nám modifikátor pridal. Poďme si povedať, čo znamenajú a na čo sú nastavenia v modifikátore:
Nastavenia Catmull-Clark a Simple
- Catmull-Clark = Rozdelí a vyhladí povrch, aby sa vytvoril vyhladený povrch.
- Simple = Rozdelí iba povrch na viac plôch a objektu zostane rovnaký tvar.
- Levels Viewport = Počet úrovní ako sa veľmi rozdelí povrchová sieť plôch.
- Render = Nastavenie úrovne, ktorá sa bude renderovať.
Je dôležité si dať pozor na nastavenie hodnoty Levels Viewport. Čím je hodnota väčšia, tým sa objekt viac rozdelí a zaberá viac pamäte RAM.
Na obrázku môžeme vidieť nastavenia Levels Viewport od
1
do 6
:
Pozrieme sa, ako sa modifikátor Subdivision Surface chová pri úprave povrchu v Edit Mode. Prepneme sa teda s objektom Cube a vloženým modifikátorom do Edit Mode pomocou klávesy Tab. Ako prvý si vložíme Loop pomocou klávesovej skratky Ctrl + R. Takto to vyzerá, keď s ním pohybujeme:
Môžeme vidieť, že pokiaľ presunieme Loop ku kraju objektu, tak sa nám plocha viac vyhladzuje a porovnáva do pôvodného tvaru. Môžeme takto napríklad vyhladzovať aj rohy alebo prechody:
=
V budúcej lekcii, Modifikátory Bevel, Solidify a Skin v Blendi , si ukážeme ďalšie modifikátory z kategórie Generate a to Bevel, Solidify a Skin. Vyskúšame si, ako pomocou modifikátora skosiť hrany objektu alebo vytvoriť strom.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 3x (795.17 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov