Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

Ako ovládať Blender aneb Pred použitím premiešať

Typický scenár človeka, ktorý sa rozhodne pre Blender, je nasledujúci: Stiahne aplikáciu z blender.org, nainštaluje, naštartuje a po skôr kratšie než dlhšej dobe putuje Blender z očí, pretože ... pretože je všetko jednoducho inak!

Ja sám som začínal s Blender v legendárnej verzii 2.4x to viac ako štyrikrát. A aj keď sa situácia od verzie 2.5x významne zmenila, napriek tomu nie je utešene natoľko, aby začiatočníci mali cestu vystlanú ružami. Najmä nie tí, pre ktorých je problém študovať zdroje v angličtine.

Preto predtým, než spustíte Blender, buďte pripravení na to, že jeho ovládanie nie je nič, čo by sebeväčšia optimista označil ako štandardné. Skôr než na aplikáciu, pozerajte sa na Blender ako na grafický systém - a podľa toho sa k nemu správajte.

Ak sa dostanete cez fázu nadávok a bezmocného trhanie vlasov, čoskoro zistíte, že ovládanie je možná iné, ale zato jednotné a navrhnuté tak, že vám umožní pracovať rýchlo a účinne. Svojím spôsobom aj rýchlejšie a účinnejšie ako komerčný produkty, ktoré "zbabelo" preberajú bežné štandardy, ktoré nie sú optimalizované pre prácu s 3d. Druhou stranou mince je skutočnosť, že nováčika čaká veľa nástrah aj tam, kde by ich nečakal, totiž v ovládaní samotnej aplikácie. Ctrl + C? CTRL + V? Aj vy šprýmař!

Továrenské nastavenia

Pre uľahčenie začiatkov som pripravil zoznam tipov a trikov, ktoré by mali pomôcť. Aby som sa vyhol akejkoľvek dvojznačnosti, používam Blender v továrenskom nastavení. To isté dôrazne odporúčam aj vám.

File> Load Factory Settings

Túto funkciu použite vždy, keď sa pri experimentovaní stratíte a je vám jedno, že prídete o svoju prácu. Pokiaľ o svoju prácu prísť nechcete, tak okrem bežného CTRL + Z môžete skúsiť CTRL + šípky doľava alebo doprava. Táto klávesová skratka mení rozloženie obrazovky (Screen Layout), takže ak sa dostanete na hodnotu Default (sledujte horný panel), mali by ste sa vrátiť do povedomého stavu. Len si musíte na začiatku experimentovanie vytvoriť vlastné rozloženie. To urobíte znamienkom + vedľa ponuky.

základné rozloženie - Blender

Nezabúdajte, že v Blenderu sa ukladá nielen obsah scény, ale aj rozloženie celého prostredia, čiže uložením svojej práce uložíte aj to, že ste sa ocitli v koncoch. Do tej doby, než budete vedieť, čo robíte, môže byť Blender desivo mätúce. Preto nepanikárte!

Všimnite si, že v texte sa takmer výhradne odkazujem na klávesové skratky. Funkcie s nimi spojené môžete samozrejme nájsť aj spustiť v príslušných menu, ale vzhľadom k tomu, že väčšinu z nich budete pri práci používať neustále, je lepšie si ich (podľa môjho názoru) osvojiť takto. Ak nemáte návyky, ktoré by vyslovene vyžadovali preddefinovanie vlastných klávesových skratiek, zostaňte radšej u tých, ktoré ponúka Blender.

S Blender (či iným grafickým programom) sa najlepšie pracuje s ľavou rukou na klávesnici as pravú na myši. Takže s chuťou do toho!

Orientácia v priestore

Po nahratí továrenského nastavenia by ste mali vidieť kocku (Cube), kameru (Camera), svetlo (Light) a pár ďalších maličkostí. Ak ich nevidíte, nahrajte továrenské nastavenia z predchádzajúcej kapitoly.

Potom stlačte prostredné tlačítko myši a pomocou myši otáčajte s 3d scénou. Keď budete robiť to isté a podržíte kláves SHIFT, nebude s scénou otáčať, ale posúvať. Ak nahradíte SHIFT klávesom CTRL, budete scénu zväčšovať a zmenšovať.

Numlock

Numerická klávesnica je pre zobrazenie 3d scény neoceniteľným pomocníkom:

  • 0 Pohľad aktívnej kamery a späť.
  • 2,4,6,8 Otáčame, s CTRL posúvame.
  • / Izolujeme vybraný objekt, prípadne skupinu objektov. Prepíname do lokálneho zobrazenia objektu.
  • , Vycentrujeme a priblížime vybraný objekt.
  • 5 prepínajú perspektívne a ortografické zobrazenie.
  • + - odďaľujú a približujeme.

Zobrazenie scény v globálnom súradnicovom systéme:

  • 1 Spredu (angl. Front).
  • 3 Sprava (angl. Right).
  • 7 Zhora (angl. Top).
  • Tip: Pomocou klávesy CTRL sa prepíname do opačných pohľadov, tj. Zozadu, Z ľava a Zospodu.
  • Tip: Pomocou klávesy SHIFT prepíname v lokálnych súradnicovom systéme aktívneho objektu.
  • HOME - stlačte vždy, keď chcete zobraziť všetky objekty v scéne naraz.

Výber

Základná poučka pre prácu v Blenderu znie: výber vykonávame pravým tlačítkom myši. A žiadne kontextové menu neexistuje (aspoň nie tak, ako ste zvyknutí odinakiaľ), takže sa ho pomocou pravého myšítko nesnažte vyvolať.

Ďalej sa zoznámte s klávesom A. Tá buď všetko v scéne vyberie, alebo naopak všetko odznačí. Stlačte raz, stlačte druhýkrát. Túto kláves budete používať neustále.

  • Vhodným doplnkom je kombinácia klávesov CTRL + I, ktorá invertuje, prevracia aktuálny výber.
  • CTRL + ľavé tlačítko myši + ťahanie myšou vám pomôže vytvoriť výberovú oblasť.
  • ALT + pravé tlačítko myši ukáže výberové menu, ak sa nad sebou nachádza viac objektov.
  • Keď budete klikať pravým tlačítkom myši a držať SHIFT, vytvoríte násobný výber.
  • Klávesa C vytvorí výberový štetec, ktorým (s pomocou ľavého tlačítkom myši) môžete vyberať súvislej oblasti.
  • Klávesa B povolí obdĺžnikový výber.

Vkladanie, skrývanie a mazanie

Pokiaľ chcete čokoľvek zmazať, napred to označte a následne stlačte buď kláves DEL alebo X. Klávesa X sa používa pravdepodobne preto, že je dostupnejšie (stále máme ľavú ruku na klávesnici).

Čo sa týka vkladanie, stačí použiť SHIFT + A. Uvedomte si, že vkladáte na pozíciu 3d kurzora. To je ten hlúpy zameriavací krížik v záchrannom kruhu, ktorý sa premiestňuje zakaždým, keď do 3d scény kliknete ľavým tlačítkom myši (mimochodom, dôvod, prečo išiel Blender trikrát z môjho počítača). Jediná vec, ktorú som dokázal, bolo premiestňovať túto vec sem a tam!

Pri vložení sa vždy zhoduje počiatok (Origin) objektu s 3d kurzorom. "Origin" je tá žltá bodka uprostred vybraného objektu. To je tiež miesto, ktoré označuje umiestnenie objektu, a tiež bod, ktorý je stredom prípadné rotácia či škálovanie, pokiaľ ho nezadáte inak. To si starostlivo zapamätajte!

Pokiaľ chcete akýkoľvek objekt dočasne skryť, označte ho a použite klávesu H. Ak naopak chcete skryť všetko ostatné, použite SHIFT + H. A ak chcete svoje objekty vrátiť zas na scénu, stlačte ALT + H.

Skopírovať a vložiť

Pokojne zabudnite na CTRL + C a CTRL + V. Blender kopíruje označený objekt pomocou SHIFT + D, tj. Nekopíruje cez schránku. Namiesto toho objekt zdvojí a nechá vás ho umiestniť tam, kam potrebujete. Ak nechcete plnú kópiu, ale iba inštanciu (tj. Kópiu, ktorá si udržiava vlastnosti pôvodného objektu), použite ALT + D.

Kontextové menu

  • Medzerník - pre prípad, že viete, čo hľadáte.
  • N - vyvolá panel Properties.
  • T - vyvolá panel Tool Shelf.

Všeobecne platí, že všetko, čo potrebujete pre prácu v danom okne, nájdete v príslušnom menu vľavo dole (v štandardnom nastavení).

Napríklad pre 3d okno v Object móde to sú nasledovné položky: View, Select, Add, Object. Ak vyberiete Edit mód pomocou klávesu TAB, zistíte, že sa tieto položky zmenili. Namiesto Object sa objaví Mesh. Každý mód má svoje funkcie, takže je nezabudnite preskúmať. Ako začiatočníci by ste sa mali venovať len Object a Edit módu. Čokoľvek ďalšieho vás môže dokonale zmiasť.

Práca s oknami

CTRL + Medzerník sa rovná CTRL + Šípka hore. Obe tieto klávesové skratky zväčšujú aktuálne okno. Pozor, v Blenderu je aktuálne okno to, nad ktorým sa nachádza kurzor myši. Klikať pre prepínanie netreba. Kiež by to isté zaviedol napr. Excel.

Tiež môžete použiť ALT + F11 a získať obľúbený Fullscreen. Pokiaľ vo Windows používate ako ja Panel nástrojov, ktorý sa schováva, nemusíte si s ním takto robiť starosti, pretože vo fullscreen nevychádza, či už s myšou rejdíte akokoľvek.

Základné operácie s objektmi

Rovnako ako v kresťanstve, aj v Blenderu existuje svätá trojica. Sú to Posun (Translate), Škálovanie (Scale) a Otáčanie (Rotate). Tieto tri stálice (klávesy G, S a R) vás budú sprevádzať, doplnené o ďalšie funkcie toho ktorého módu.

Nahrajte továrenské nastavenia. Stlačte klávesu G, potom stlačte klávesu X, napíšte 10 a potvrďte. Práve ste posunuli kocku o desať jednotiek v smere osi X. Teraz skúste to isté, tj. Stlačte G, ale namiesto klávesy X stlačte prostredné tlačítko myši a pokúste sa prichytiť kocku na jednu sa zobrazených os. Vľavo dole máte malý obrázok, ktorý vám neustále napovedá, ako ste na tom s orientáciou v priestore, tj. Kam ktorá os vedie. Používajú sa kladné aj záporné hodnoty.

To isté si môžete vyskúšať s klávesom S pre škálovanie a klávesou R pre otáčanie. Všimnite si, že vľavo dole sa vždy, keď tieto (a iné) klávesy stlačíte, objaví kontextová pomoc a stavový riadok.

Ukladáme aneb čerešnička na koniec

Blender je smutne preslávený neochvejnou dôverou vo svojho užívateľa. Kým iný softvér má dojem, že jeho užívateľ je blbec, Blender vo vás vidia odborníka, ktorý si svoju prácu priebežne ukladá. Takže ak Blender zatvorte, s úžasom budete pozorovať, že všetky vaše doterajšie úsilie je v ťahu. Žiadne láskavé varovanie jednoducho nebude. Ťažko povedať, či ide o prejav dôvery alebo kritické ocenenie v zmysle: "Ono to rovnako za moc nestálo!".

Takže pomocou CTRL + S ukladajte a na Blender sa v tomto ohľade moc nespoliehajte. V užívateľskom nastavení si môžete zapnúť varovanie, vďaka ktorému dostanete posledný výstrahu:

File >> User Preferences >> Interface >> Prompt Quit

Záver

Naučiť sa 3d grafiku, či už v ktoromkoľvek softvér, nie je ľahké. Je to dokonca náročné. Keď budete trpezliví, môžete za rok vyhlásiť, že poznáte aspoň základy. A potom už len krásne ženy, rýchle autá - to všetko si (rovnako ako profesor Hubert J. Farnsworth) môžete vytvoriť vo svojom skromnom podkroví.


 

Predchádzajúci článok
Tvorba materiálov v Blenderu a praxi
Všetky články v sekcii
Blender
Článok pre vás napísal hanpari
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování, grafice a literatuře.
Aktivity