IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

1. diel - Ukážka animácie, tvorba 2D a 3D sketche

Vítam vás pri novej sérii lekcií o pokročilejšej práci s Blenderom. Hneď na začiatok uvediem, že celý projekt je robený vo verzii 3.0.0. Ako už vieme Blender je program, ktorý nám ponúka množstvo možností a spôsobov ako niečo vymodelovať. V tejto lekcii si predstavíme animáciu, ktorú budeme spoločne vytvárať. Keďže Blender ponúka množstvo možností, tak si ukážeme ako vymodelovať či nastaviť veci a animácie viacerými spôsobmi. Každý pracuje trochu inak a každý má trochu iný štýl práce. Preto lekcie budú takto pojaté, aby si každý vyskúšal viac spôsobu a potom si vybral to čo mu najviac vyhovuje. Poďme si teda ukázať a predstaviť na čom spoločne budeme pracovať🙂

Predstavenie animácie

Tu môžeme vidieť výslednú animáciu, ktorú si vytvoríme:
Blender animácie

Opakovanie základných klávesových skratiek

Zopakujeme si základné klávesové skratky v Blendri. Predpokladám, že už ich viete, ale opakovanie je matka múdrosti.

Všeobecné klávesové skratky

Tieto klávesové skraty používame najčastejšie. Väčšina funguje všade. Niektoré samozrejme nefungujú v iných pracovných priestoroch alebo editoroch v Blendri. Buď majú inú funkciu alebo nemajú žiadnu funkciu nastavenú. Prevažne ich používame v Object Mode a Edit Mode:
Klávesové skratky Funkcia
Shift + A Vloženie
A Označenie všetkých objektov
G Pohyb s objektom
R Otáčanie s objektom
S Škálovanie objektov
X Odstránenie
Z Menu zobrazovacích režimov
N Vlastnosti objektu
Tab Prepínanie medzi Object Mode a Edit Mode
H Skrytie objektu
Shift + H Skrytie všetkých objektov
Alt + H Odkrytie všetkých objektov
; Menu pohľadov
Ctrl + J Zlúčenie objektov
Ctrl + S Uloženie
Ctrl + Z Vrátiť späť
Ctrl + Shift + Z Vrátiť dopredu
Shift + D Duplikovanie
Shift + Tab Zapnutie / Vypnutie nástroja Snap
Ctrl + Shift + Tab Menu nástroja Snap

Klávesové skratky pre Edit Mode

Tieto klávesové skratky a ich funkcie používame v Edit Mode:
Klávesové skratky Funkcia
J Vytvorí Edge priamo na Face
F Vytvorí Edge, ktorá je mimo Face
E Extrudovať
P Oddelenie
Aj Vloženie
Ctrl + B Skosenie
Ctrl + R Slučkový rez
Vyzerá to, že toho je veľa, ale verím tomu, že ste sa už väčšinu naučili a používate ich automaticky.

Vytvorenie sketchu v 3D

Sketch alebo skica či náčrt je v našom prípade podklad alebo nákres pre náš projekt. Vytvoríme si sktech a podľa neho budeme modelovať a vytvárať objekty. Je určite dobré a dôležité, aby sme si nejako vytvorili aspoň ľahký návrh nášho nápadu alebo myšlienky. Pozrieme sa, ako si v Blennderi môžeme vytvoriť sketch pomocou základných 3D objektov, ale aj nakresliť v 2D.

3D sketch

Ako som už spomenul, sketch v 3D si vytvoríme pomocou základných objektov, ktoré nám Blender ponúka. Náš sktech môže vyzerať napríklad takto:
Sketch - Blender animácie

Sketch nemusí byť veľmi detailný. Ide o to, aby sme jednoducho vyobrazili náš nápad a myšlienku.

Vytvorenie zložiek

Je samozrejme dôležité mať vo veciach a zložkách poriadok. Preto si jednotlivé budovy a modely budeme vkladať do zložiek. Označíme si napríklad dom a stlačíme M. Vyskočí nám menu a zvolíme + New Collection. Potom sa nám otvorí okno Move to Collection:
Blender animácie Blender animácie

Neskôr pochopíte, prečo je to také dôležité. Najviac to ucítite pri tvorbe textúr alebo animácií. Samozrejme to nemusí všetkým vyhovovať, ale je naozaj lepšie mať vo všetkom prehľad a poriadok.

Tvorba sketche v 2D

V Blendri máme aj možnosť tvoriť v 2D. A nie iba kresliť, ale aj animovať. My si ukážeme základné funkcie a nastavenia a pokúsime si vytvoriť jednoduchý sketch. Ten kto má grafický tablet, tak má veľkú výhodu. Myšou sa toho toľko vytvoriť nedá, ale keď máte trpezlivosť, tak ide aj všeličo vytvoriť. Na animácie v 2D sa pozrieme niekedy nabudúce 🙂

2D prostredie

Ukážeme si viac možností, ako sa dostať do 2D prostredia. Jeden spôsobov je pomocou klávesovej skratky Ctrl + N. Otvorí sa nám menu New File. V menu máme na výber General, 2D Animation, Sculpting, VFX a Video Editing. Zvolíme si 2D Animation:
Blender animácie

Ďalšou možnosťou je, že si v hornej lište kde máme pracovné priestory, klikneme na + > 2D Animation > 2D Animation:

Blender animácie

Týmto sa teda dostaneme do pracovného priestoru. Ešte si nastavíme zopár vecí. Aby sme mohli kresliť, tak si vložíme v záložke Grease Pencil položku Blank:

Blender animácie

Ďalej, aby sme mohli kresliť, tak sa musíme prepnúť do Draw Mode. A to si môžeme vybrať buď v menu, kde máme ostatné režimy alebo pomocou klávesovej skratky Ctrl + Tab, ktorá nám otvorí menu s výberom všetkých režimov. Ešte si vyprážame Cube a Light:

Blender animácie

Menu pomocou klávesovej skratky Ctrl + Tab:

Blender animácie

Aby sa nám lepšie kreslilo, tak si vypneme ešte zobrazenie mriežkovej podlahy. To nájdeme vpravo hore vedľa režimov v nastavení Show Overlays. V nastavení si odškrtneme Floor. Tiež je klávesová skratka Shift + Alt + Z, ktorá nám vypne celkové nastavenie Show Overlays:

Blender animácie

Máme už všetko nastavené a poďme sa pozrieť teda na základné funkcie a nastavenia 2D Animation. Na obrázku vidíme náš pracovný priestor. Vidíme tu množstvo nových vecí. Niektoré klávesové skratky môžete poznať napríklad z Weight Mode alebo Texture Paint. Sú to klávesové skratky F a Shift + F. F nám slúži na veľkosť štetca a Shift + F nastavuje jeho intenzitu. Tiež toto nastavenie nájdeme hore v lište kde máme viac nastavení. Poďme si ich ukázať:

Blender animácie

Browse Brush

Menu, v ktorom sú druhy štetcov. Nájdeme ho hore vľavo v lište na ikonke ceruzky alebo vpravo, keď klikneme na veľkú ikonu ceruzky.

Material Properties

V hornej lište vedľa Browsa Brush máme zoznam „materiálov“. Ide o nastavenie nášho štetca napríklad akú bude mať farbu alebo ako sa bude správať pri kreslení. Nastavenie nájdeme v Editor Type v záložke s obrázkom zemegule. Je to rovnaké ako pri normálnych objektoch a nastavovaní ich materiálov.

Paint Mode Material a Vertex Color

Prepínanie režimov nájdeme hore v lište vedľa Material Properties alebo v Editor Type > Active Tool and Workspace Settings. Keď máme zapnutý režim Material, tak budeme kresliť farbou, ktorú máme nastavenú v Base Color > Material Properties. Ak sa prepneme na režim Vertex Color môžeme nastavovať farbu v hore v lište alebo v Editor Type > Active Tool and Workspace Settings.

Radius

Nastavenie veľkosti štetca.

Strength

Nastavenie intenzity štetca.

Toolbar

Panel nástrojov nájdeme vľavo a ukážeme si nástroje, ktoré nám budú stačiť na tvorbu sketchu. Zobrazíme ho alebo skryjeme pomocou klávesovej skratky T:
Blender animácie

Draw

Pomocou tohto nástroja kreslíme.

Erase

Guma.

Line

Vytvorenie čiary.

Polyline

Vytvorenie lomenej čiary.

Arc

Vytvorenie oblúka.

Curve

Vytvorené krivky.

Box

Vytvorenie štvorca.

Circle

Vytvorenie kruhu

2D sketch

Náš sketch namaľovaný alebo vytvorený v 2D by mohol vyzerať takto:
Blender animácie

Tým by som ukončil dnešnú lekciu.

V budúcej lekcii, Pravidlá topológie, príklady a využitie , si uvedieme teóriu a pravidlá topológie. Tiež si ukážeme príklady a využitie.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 21x (2.85 MB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov

 

Všetky články v sekcii
Blender animácie
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Pravidlá topológie, príklady a využitie
Článok pre vás napísal Lukáš Láznička
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
Aktivity