1. diel - Ukážka animácie, tvorba 2D a 3D sketche
Vítam vás pri novej sérii lekcií o pokročilejšej práci s Blenderom. Hneď na začiatok uvediem, že celý projekt je robený vo verzii 3.0.0. Ako už vieme Blender je program, ktorý nám ponúka množstvo možností a spôsobov ako niečo vymodelovať. V tejto lekcii si predstavíme animáciu, ktorú budeme spoločne vytvárať. Keďže Blender ponúka množstvo možností, tak si ukážeme ako vymodelovať či nastaviť veci a animácie viacerými spôsobmi. Každý pracuje trochu inak a každý má trochu iný štýl práce. Preto lekcie budú takto pojaté, aby si každý vyskúšal viac spôsobu a potom si vybral to čo mu najviac vyhovuje. Poďme si teda ukázať a predstaviť na čom spoločne budeme pracovať🙂
Predstavenie animácie
Tu môžeme vidieť výslednú animáciu, ktorú si vytvoríme:Opakovanie základných klávesových skratiek
Zopakujeme si základné klávesové skratky v Blendri. Predpokladám, že už ich viete, ale opakovanie je matka múdrosti.Všeobecné klávesové skratky
Tieto klávesové skraty používame najčastejšie. Väčšina funguje všade. Niektoré samozrejme nefungujú v iných pracovných priestoroch alebo editoroch v Blendri. Buď majú inú funkciu alebo nemajú žiadnu funkciu nastavenú. Prevažne ich používame v Object Mode a Edit Mode:Klávesové skratky | Funkcia |
---|---|
Shift + A | Vloženie |
A | Označenie všetkých objektov |
G | Pohyb s objektom |
R | Otáčanie s objektom |
S | Škálovanie objektov |
X | Odstránenie |
Z | Menu zobrazovacích režimov |
N | Vlastnosti objektu |
Tab | Prepínanie medzi Object Mode a Edit Mode |
H | Skrytie objektu |
Shift + H | Skrytie všetkých objektov |
Alt + H | Odkrytie všetkých objektov |
; | Menu pohľadov |
Ctrl + J | Zlúčenie objektov |
Ctrl + S | Uloženie |
Ctrl + Z | Vrátiť späť |
Ctrl + Shift + Z | Vrátiť dopredu |
Shift + D | Duplikovanie |
Shift + Tab | Zapnutie / Vypnutie nástroja Snap |
Ctrl + Shift + Tab | Menu nástroja Snap |
Klávesové skratky pre Edit Mode
Tieto klávesové skratky a ich funkcie používame v Edit Mode:Klávesové skratky | Funkcia |
---|---|
J | Vytvorí Edge priamo na Face |
F | Vytvorí Edge, ktorá je mimo Face |
E | Extrudovať |
P | Oddelenie |
Aj | Vloženie |
Ctrl + B | Skosenie |
Ctrl + R | Slučkový rez |
Vytvorenie sketchu v 3D
Sketch alebo skica či náčrt je v našom prípade podklad alebo nákres pre náš projekt. Vytvoríme si sktech a podľa neho budeme modelovať a vytvárať objekty. Je určite dobré a dôležité, aby sme si nejako vytvorili aspoň ľahký návrh nášho nápadu alebo myšlienky. Pozrieme sa, ako si v Blennderi môžeme vytvoriť sketch pomocou základných 3D objektov, ale aj nakresliť v 2D.3D sketch
Ako som už spomenul, sketch v 3D si vytvoríme pomocou základných objektov, ktoré nám Blender ponúka. Náš sktech môže vyzerať napríklad takto:Sketch nemusí byť veľmi detailný. Ide o to, aby sme jednoducho vyobrazili náš nápad a myšlienku.
Vytvorenie zložiek
Je samozrejme dôležité mať vo veciach a zložkách poriadok. Preto si jednotlivé budovy a modely budeme vkladať do zložiek. Označíme si napríklad dom a stlačíme M. Vyskočí nám menu a zvolíme + New Collection. Potom sa nám otvorí okno Move to Collection:Neskôr pochopíte, prečo je to také dôležité. Najviac to ucítite pri tvorbe textúr alebo animácií. Samozrejme to nemusí všetkým vyhovovať, ale je naozaj lepšie mať vo všetkom prehľad a poriadok.
Tvorba sketche v 2D
V Blendri máme aj možnosť tvoriť v 2D. A nie iba kresliť, ale aj animovať. My si ukážeme základné funkcie a nastavenia a pokúsime si vytvoriť jednoduchý sketch. Ten kto má grafický tablet, tak má veľkú výhodu. Myšou sa toho toľko vytvoriť nedá, ale keď máte trpezlivosť, tak ide aj všeličo vytvoriť. Na animácie v 2D sa pozrieme niekedy nabudúce 🙂2D prostredie
Ukážeme si viac možností, ako sa dostať do 2D prostredia. Jeden spôsobov je pomocou klávesovej skratky Ctrl + N. Otvorí sa nám menu New File. V menu máme na výber General, 2D Animation, Sculpting, VFX a Video Editing. Zvolíme si 2D Animation:Ďalšou možnosťou je, že si v hornej lište kde máme pracovné priestory, klikneme na + > 2D Animation > 2D Animation:
Týmto sa teda dostaneme do pracovného priestoru. Ešte si nastavíme zopár vecí. Aby sme mohli kresliť, tak si vložíme v záložke Grease Pencil položku Blank:
Ďalej, aby sme mohli kresliť, tak sa musíme prepnúť do Draw Mode. A to si môžeme vybrať buď v menu, kde máme ostatné režimy alebo pomocou klávesovej skratky Ctrl + Tab, ktorá nám otvorí menu s výberom všetkých režimov. Ešte si vyprážame Cube a Light:
Menu pomocou klávesovej skratky Ctrl + Tab:
Aby sa nám lepšie kreslilo, tak si vypneme ešte zobrazenie mriežkovej podlahy. To nájdeme vpravo hore vedľa režimov v nastavení Show Overlays. V nastavení si odškrtneme Floor. Tiež je klávesová skratka Shift + Alt + Z, ktorá nám vypne celkové nastavenie Show Overlays:
Máme už všetko nastavené a poďme sa pozrieť teda na základné funkcie a nastavenia 2D Animation. Na obrázku vidíme náš pracovný priestor. Vidíme tu množstvo nových vecí. Niektoré klávesové skratky môžete poznať napríklad z Weight Mode alebo Texture Paint. Sú to klávesové skratky F a Shift + F. F nám slúži na veľkosť štetca a Shift + F nastavuje jeho intenzitu. Tiež toto nastavenie nájdeme hore v lište kde máme viac nastavení. Poďme si ich ukázať:
Browse Brush
Menu, v ktorom sú druhy štetcov. Nájdeme ho hore vľavo v lište na ikonke ceruzky alebo vpravo, keď klikneme na veľkú ikonu ceruzky.Material Properties
V hornej lište vedľa Browsa Brush máme zoznam „materiálov“. Ide o nastavenie nášho štetca napríklad akú bude mať farbu alebo ako sa bude správať pri kreslení. Nastavenie nájdeme v Editor Type v záložke s obrázkom zemegule. Je to rovnaké ako pri normálnych objektoch a nastavovaní ich materiálov.Paint Mode Material a Vertex Color
Prepínanie režimov nájdeme hore v lište vedľa Material Properties alebo v Editor Type > Active Tool and Workspace Settings. Keď máme zapnutý režim Material, tak budeme kresliť farbou, ktorú máme nastavenú v Base Color > Material Properties. Ak sa prepneme na režim Vertex Color môžeme nastavovať farbu v hore v lište alebo v Editor Type > Active Tool and Workspace Settings.Radius
Nastavenie veľkosti štetca.Strength
Nastavenie intenzity štetca.Toolbar
Panel nástrojov nájdeme vľavo a ukážeme si nástroje, ktoré nám budú stačiť na tvorbu sketchu. Zobrazíme ho alebo skryjeme pomocou klávesovej skratky T:Draw
Pomocou tohto nástroja kreslíme.Erase
Guma.Line
Vytvorenie čiary.Polyline
Vytvorenie lomenej čiary.Arc
Vytvorenie oblúka.Curve
Vytvorené krivky.Box
Vytvorenie štvorca.Circle
Vytvorenie kruhu2D sketch
Náš sketch namaľovaný alebo vytvorený v 2D by mohol vyzerať takto:Tým by som ukončil dnešnú lekciu.
V budúcej lekcii, Pravidlá topológie, príklady a využitie , si uvedieme teóriu a pravidlá topológie. Tiež si ukážeme príklady a využitie.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 21x (2.85 MB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov