Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

1. diel - Úvod do LMMS - Online kurz

Vitajte v prvej lekcii z kurzu LMMS (Linux MultiMedia Studio). Postupne si tu predstavíme, ako v tomto programe vytvárať hudbu. Tiež si budeme vytvárať svoje vlastné syntetizátory pomocou Triple Oscillator (3xOsc).

Linux MultiMedia Studio je voľný DAW (Digital audio workstation), ktorý môžete využiť na produkciu hudby. Je celkom podobný FL Studiu, avšak na rozdiel od neho je úplne zadarmo.

Prehľad pojmov

Než sa pustíme do inštalácie programu a ukážeme si jeho funkcie, nebolo by od veci si predstaviť aspoň niektoré základné pojmy:

  • Tón: označenie pre zvuk s periodickým priebehom kmitov. Ten potom vzniká pravidelným chvením napríklad struny, ozvučné dosky, hlasiviek a pod. Tón potom môže mať aj určité vlastnosti, ako je farba, sila, dĺžka alebo výška.
  • Nota: grafický symbol pre označenie tónu. Jej umiestnenie v notovej osnove potom znázorňuje výšku tónu.
  • Takt: zvislé čiary na notovej osnove sa označujú ako čiary taktovacie. Priestor medzi nimi sa potom označuje ako jeden takt. Je to teda časová jednotka zložená z určitého počtu ľahkých a ťažkých čias rovnaké časové dĺžky. Príkladom taktov môžu byť napríklad takty dvoučtvrťové, trojštvrťové pod., Pričom tak dvoučtvrťový sa skladá z 2 čias a tak trojštvrťový z čias 3.
  • Doba: základná jednotka rytmu, ktorá predstavuje pevne stanovený časový interval.
  • Akord: akordom je označovaný súzvuk troch a viac rôznych tónov znejúcich súčasne. Znejúce tóny sú potom usporiadané podľa určitého systému - pre predstavu môže poslúžiť stisk viac klávesov na klavíri alebo strún na gitare.
  • Syntezátor: elektronický hudobný nástroj, ktorý tvorí výsledný zvuk syntézou. Syntetizátory môžu byť analógové alebo digitálne (podľa formy spracovávaných signálov alebo dát) a hardvérové alebo softvérové (podľa toho, ak je vlna tvorená priamo špecializovaným prístrojom alebo vypočítaná univerzálnym počítačom).

Inštalácia programu

LMMS je dostupný na Windows, MacOS aj na Linux. Určite ho odporúčam stiahnuť cez oficiálne stránky, kvôli kompatibilite verzií. V tomto kurze budeme používať teraz najnovšiu verziu, ktorú je aktuálne verzia 1.2.1.

Aby sme teda mohli v našom kurze pokračovať, stiahnite si, prosím, príslušný balíček pre váš operačný systém a následne spustite inštaláciu. Ak máte hotovo, môžeme sa pustiť do prvého predstavenia programu:) .

Prvé spustenie

Keď program prvýkrát spustíme, zobrazí sa nám okno nastavenia uvedené nižšie. Hneď zo začiatku určite odporúčam zapnúť:

  • Povoliť názvy tónov v Piano roll - vďaka tomu potom na virtuálnej klaviatúre v Piano Roll uvidíte názvy tónu a bude sa vám v tom lepšie orientovať
  • Po spustení otvoriť posledný projekt
popis - Tvorba hudby v LMMS

Prehľad

V nasledujúcom prehľade sa vám pokúsim čo najlepšie opísať funkcionality jednotlivých ikoniek, ktoré na fotkách uvidíte. Jedná sa len o prehľad základných funkcií. Program je veľmi intuitívne a verím, že na veľa vecí si časom prídete sami a že pre vás bude zároveň aj zábavou nové možnosti a funkcie objavovať.

popis - Tvorba hudby v LMMS
popis - Tvorba hudby v LMMS

Prvá skladba

Teraz sa pokúsime vytvoriť si svoju prvú, triviálne skladbu. Raz klikneme na Beat / Bassline a otvorí sa nám Vydavateľ bicích / basov. V ňom máme už rovno Kicker. Vždy štyri obdĺžničky rovnakej farby tvoria jednu dobu, tým pádom každý obdĺžnik je jednou šestnáctinkou.

Skúsime si vytvoriť skladbu, ktorá bude mať podklad 4 takty, ktoré sa budú stále opakovať. Postup pre Kicker bude nasledujúci:

  • 1) Klikneme na prvý obdĺžnik
  • 2) Stlačíme 2x tlačidlo vpravo hore pod krížikom - toto tlačidlo slúži na klonovanie
  • 3) V Editoru skladby klikneme na prvý obdĺžnik a urobí sa nám stopa o štyroch taktoch
  • 4) V Editoru skladby stlačíme tlačidlo Play a budeme počuť 4 "rany", na každý takt jednu
Teraz si pridáme nejaké ďalšie bicie. Ako to urobíme? Úplne vľavo je lišta a tam je obrázok notičky. Klikneme Ak na ňu, rozbalí sa nám zoznam priečinkov. Stlačíme drums a rozbalí sa nám ponuka rôznych bicích. Keď v nej na niečo dvakrát klikneme, pridá sa nám to do nášho Editoru bicích/basů. Tiež to ide urobiť pomocou drag and drop.

Pre našu prvú skladbu použijeme treba snare07.ogg. Bicie pridáme treba vždy na tretiu dobu.

Ďalej pridáme shaker03.ogg na každú dobu a ešte na poslednú šestnáctinku. Na koniec pridáme ešte ride01.ogg na poslednú dobu.

Tak, ak sme všetko urobili tak, ako sme si popísali vyššie, bicie part zatiaľ vyzerá nejako takto:

stav bicích - Tvorba hudby v LMMS

Keď už máme podklad v podobe bicích hotový, chcelo by to ešte nejakú basu. Tú si vyberieme pomocou Pianoroll. Pridáme si napríklad bass01.ogg z priečinka basses. Ďalej klikneme na obdĺžnik pravým tlačidlom a dáme Otevřít v Piano rollu.

Orientácia v pianorollu

  • Vľavo máme klaviatúru so všetkými názvami nôt (ak sme si jej teda zapli, inak by sme videli iba c1, c2,...) a hore sú čísla taktov.
  • Dole môžeme nastaviť dynamiku každej noty. Keď do siete klikneme ľavým tlačidlom, urobí sa nám tam štvrtka. Dĺžku môžeme zmeniť, keď napravo v obdĺžniku presunieme koniec noty pomocou ľavého tlačidla.
  • Pokiaľ na nôtu klikneme pravým tlačidlom, zmaže sa.
  • Keď stlačíme pri ľavom tlačidle súčasne kláves Ctrl, môžeme vybrať a presunúť viac nôt zároveň.
  • Ak pri presúvaní stlačíme kláves Shift, skupina not sa skopíruje.

Pianoroll samozrejme ponúka oveľa viac funkcionalít, avšak bude pre vás určite prínosnejšie, ak si na ich význam prídete sami:) .

Ja som napríklad vymyslel niečo takéto:

Čo som vymyslel pre basu - Tvorba hudby v LMMS

Pretože mám zapnuté zobrazovanie názvov tónov, vidím, ako sa ktorý tón volá.

Tak, to by sme mali:-) . Teraz je potrebné do našej skladby vložiť akordy.

Akord (z talian. Accordo, súzvuk, súhlas) je označenie pre súzvuk troch a viac súčasne znejúcich rôznych tónov, usporiadaných podľa určitého systému. Príkladom môže byť stlačenie súčasne troch alebo viacerých klávesov na klavíri alebo zvuk súčasne troch alebo viacerých strún na gitare. pozri Wikipédie

Akordy

To docielime otvorením presetov TripleOscillator. Vľavo klikneme pod notičku na hviezdičku. Rozbalí sa nám zoznam, kde klikneme na TripleOscillastor. Je to vlastne pokročilý troj-oscilátor, pomocou ktorého možno napodobniť každý zvuk. Vytváranie vlastných zvukov sa budeme venovať niekedy v ďalších dieloch. Teraz teda iba klikneme na TripleOscillator, ako vždy sa nám otvorí zoznam rôznych presetov. My pre našu skladbu použijeme treba E-Organ.xpf. Preset vyberieme a otvoríme si ho v Pianoroll.

Ak chcete vyrobiť akord, je zbytočné ho naklikať ručne. Vpravo, kde je napísané Žiadny akord, vyberieme, aký typ akordu chceme použiť, ja použijem treba jednoduchý durový. Keď potom klikneme do siete, od tejto noty sa nám vytvorí práve durový akord. Toto je veľmi praktický nástroj, ktorý nám urýchli prácu.

Tiež môžeme použiť našej normálnej pracovnej klávesnicu. Ako to funguje zistíte sami. Nevýhodou je bohužiaľ pomalá odozva, ale v nejakom z najbližších dielov vám ukážem, ako pripojiť a používať midi klaviatúru.

Ja som napríklad vymyslel tohle:

Čo som vymyslel ako akordy - Tvorba hudby v LMMS

Potom si samozrejme môžete pridávať ďalšie sprievodné stopy. Napríklad ja som si pridal ešte TB303.xpf nejako takto:

Čo som vymyslel ako TB303 - Tvorba hudby v LMMS

Export

V dnešnej lekcii si ešte ukážeme ako to exportovať do formátu mp3 (alebo môžete pokojne aj do iných). Ideme teda do Súbor -> Exportovať -> dole zvolíme formát, názov a miesto uloženia -> v ďalšom okne si pokojne ponechajte defaultné nastavenie, ale môžete svoju skladbu exportovať trebárs aj do slučky alebo zmeniť dátový tok. Tu je ako som to urobil ja:

Moja konfigurácia exportu - Tvorba hudby v LMMS

Dátový tok (bit rate) značí počet kvalitu zvuku v prúde. Je to počet bitov kódovaných za sekundu. Vyššia bit rate znamená väčšiu veľkosť súboru ale aj väčšiu kvalitu zvuku.

K tomu, aby sme skladbu vyexportovali, už stačí iba kliknúť na Začať. Tak, a je to:-) . Hodím vám sem ešte do prílohy rôzne súbory s výtvory, ale nepočúvajte to moc dlho, aby vás z toho nezačala bolieť hlava:-D .

V budúcom diele, Automatizačnej stopy a teórie efektov v LMMS , sa pozrieme na automatizačnej stopy, bude to zábava:-) .


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 382x (3.63 MB)

 

Všetky články v sekcii
Tvorba hudby v LMMS
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Automatizačnej stopy a teórie efektov v LMMS
Článok pre vás napísal Matěj Přerovský
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování v jazyce Java a PHP. Také vytváří hudbu s LMMS. 42
Aktivity