4. diel - LMMS - MIDI - Online kurz
V predchádzajúcej lekcii, Efekty, nástroje a Triple Oscillator v LMMS , sme si ukázali rôzne základné efekty a vysvetlili si pojem triple Oscillator. Dnes sa zameriame na MIDI, ktoré nám tvorbu elektronickej hudby značne uľahčuje a zrýchľuje.
Midi
MIDI, čiže Musical Instrument Digital Interface,
špecifikuje hardvér a softvér pre digitálnu
komunikáciu medzi hudobnými nástrojmi, počítačmi, atď. MIDI 1.0
bolo štandardizované v roku 1983
a ovplyvnilo vývoj hudby. MIDI
predstavilo rad funkcií, ktoré zmenili spôsob práce mnohých hudobníkov.
Umožnilo skladby nahrávať lacnejšie, pretože nie je potreba veľkého
množstva živých hudobníkov. Túto technológiu je možné používať tiež
na generovanie notových zápisov z priebehu zahraných nôt.
MIDI sa tiež používa na distribúciu skladieb vo formáte .SMF
-
Standard MIDI File (*.mid
).
MIDI neprenáša analógové signály (zvuk), ale informácie o udalostiach - stlačenie klávesy, zošliapnutí pedálu, otočenie pitch bend atď.
Správa sa skladá zo 3
bytov:
- Stavový byte (
0b1XXXXXX
) - obsahuje typ správy (napr .: stlačenie klávesy) a na na aký kanál sa posiela (napr .:5
, teda0b0101
) - Dátový byte (
0b0XXXXXX
) - obsahuje hodnotu (napr .: číslo noty) - Dátový byte (
0b0XXXXXX
) - obsahuje ďalšiu hodnotu (napr .: rýchlosť stlačenia)
Ako vidíte, stavový bajt sa od
dátového bytu odlišuje najvýznamnejším bytom, teda
rozsahom hodnôt. Podľa toho sa dá ľahko spoznať, o aký zo
2
typov bytu sa jedná.
Hodnoty, ktoré jednotlivé byty vyjadrujú:
I. Stavový bajt | II. dátový byte | III. dátový byte |
---|---|---|
128 - 255 |
0 - 127 |
0 - 127 |
1001 | 0000 | 01111111 | 01110110 |
---|---|---|---|
9 - Stlačenie klávesy |
0 - kanál 1 * |
127 - G9 |
Sila stisku 118 |
*
Je tu uvedená preto, že sa z nejakého dôvodu počíta
od kanála 1
do kanála
16
. Áno, je to trochu mätúce.
Tu je tabuľka typov MIDI správ:
Message | status | data 1 | data 2 |
---|---|---|---|
Note off | 1000n |
číslo noty | rýchlosť pustenie |
Note on | 1001n |
číslo noty | rýchlosť stisku |
Polyfonický aftertouch | 1010n |
číslo noty | Tlak na kláves |
Udalosť v riadiacej | 1011n |
typ kontroléru | dáta |
Zmena programu | 1100n |
číslo programu | - |
kanálový aftertouch | 1101n |
Tlak na kláves | - |
pitch bend | 1110n |
LSB (najmenej významný byte) | MSB (najviac významný byte) |
systémové správy | 1111x |
data 1 | data 2 |
n
je štvorica bitov kanála. Systémovými správami sa tu
nebudeme zaoberať. Dôležité je, že v druhej polovici stavového bytu
nie je číslo kanála, teda n
.
Note off a Note on
Note on
spúšťa notu aNote off
ju ukončuje- maximálny možný počet nôt je
128
- rýchlosť stlačenia ovplyvňuje hlasitosť a farbu zvuku
- keď sa stlačí viac klávesov naraz, pošle sa to ako:
[1001n][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku]
= keď viac dátových bytov má rovnaký stavový byte, pošle
sa stavový byte a za ním série dátových bytov. Vďaka tomu sa posiela menej
bitov (napr .: namiesto 48
len 40
či namiesto
240
len 168
).
Aftertouch
- správa typu
Aftertouch
nesie informácie o tlaku na kláves - je dvojakého typu - polyfonický a kanálový Polyfonický
Aftertouch dáva informácie o konkrétnej klávese.
Táto schopnosť sa ale dosť predraží - musíte mať totiž senzor na každej
klávese.
Kanálový Aftertouch dáva informácie všeobecne o približnom celkovom tlaku na všetky klávesy (v celom kanála). Väčšina MIDI klávesov teda poskytuje iba Kanálový aftertouch.
- Polyfonický Aftertouch dáva informácie o konkrétnej klávese. Táto schopnosť sa ale dosť predraží - musíte mať totiž senzor na každej klávese.
- Kanálový Aftertouch dáva informácie všeobecne o približnom celkovom tlaku na všetky klávesy (v celom kanála). Väčšina MIDI klávesov teda poskytuje iba Kanálový aftertouch.
Udalosť v riadiacej
- kontroléry - napríklad pedále, modulačné kolieska, atď.
- kompletný zoznam nájdete naoficiálnych stránkach MIDI - midi.org
Pitch bend
- Pitch bend je jediný kontrolér s vlastným stavovým bytom vďaka tomu má
väčšiu presnosť - pre parametre má
2
dátové byty. Má teda14
-tich bitovú presnosť (2
ďalšie bity udávajú, že je to dátový byte)je teda celkom
16 384
možných hodnôtvo východiskovej polohe má hodnotu
8192
takáto správa by sa napísala ako:[1110n][00000000][01000000]
- vďaka tomu má väčšiu presnosť - pre parametre má
2
dátové byty. Má teda14
-tich bitovú presnosť (2
ďalšie bity udávajú, že je to dátový byte) - je teda celkom
16 384
možných hodnôt - vo východiskovej polohe má hodnotu
8192
takáto správa by sa napísala ako:[1110n][00000000][01000000]
- takáto správa by sa napísala ako:
[1110n][00000000][01000000]
Midi v LMMS
Teraz si ukážeme, ako používať MIDI v LMMS.
Pripojenie MIDI keyboarde k počítaču
Budeme potrebovať tzv. MIDI keyboard (existujú síce aj iné MIDI nástroje, ako napríklad MIDI gitara, ale keyboard je asi najpoužívanejšie a nejversatilnější). Sú to vlastne malé klávesy bez reproduktorov s DIN alebo USB portom. DIN sa v dnešnej dobe už veľmi nepoužíva a navyše sa nedá priamo zapojiť do počítača. Pokiaľ máte keyboard s DIN MIDI výstupom, budete potrebovať prevodník MIDI do USB.
Prevodník MIDI do USB má 2
DIN konektory a USB konektor.
2
DIN konektory sú IN a OUT. IN na prevodníka sa zapája do OUT v
keyboarde a OUT na prevodníka sa zapája do IN v keyboardu. V tomto článku sa
posielaním dát do MIDI keyboardu nebudeme zaoberať, takže nás
prevodníkový OUT / keyboardový IN v túto chvíľu nebude zaujímať.
Pokiaľ máte MIDI keyboard s USB výstupom, nemusíte nič riešiť a stačí to zapojiť priamo.
Keyboard musíte zapojiť skôr, než spustíte LMMS.
LMMS
Otvorte si nový projekt v LMMS. V okne Editor Skladby
kliknite
na ozubené koliesko vedľa TripleOscillator
a preklikajte sa do
MIDI/Vstup/[název kláves nebo převodníku]
.
Keď teraz na keyboarde stlačíte nejakú klávesu, mal by sa ozvať
TripleOscillator z počítača. Ak sa nič neozvalo a nemáte vypnutý zvuk na
počítači, pozrite sa do Úpravy/Nastavení/MIDI
Cez keyboard môžete ovládať aj viac než len noty. Napríklad tu:
Máme tu ešte 8
knobov, 1
fader a 8
citlivých padov (sensitive pad). Citlivé pady sú často
podsvietené tlačidlá, ktorá rýchlo reagujú a kvôli tomu sa často
používajú pre vytváranie bicích stôp. V dnešnej dobe sa používajú
čoraz viac.
Keď v LMMS kliknete pravým tlačidlom na akýkoľvek
ovládací prvok, vyjde vám ponuka. Kliknite na
Připojit k ovladači
a zobrazí sa vám toto okienko:
Všimnite si Prečiarknutá políčka Autodetekcia. Vďaka tomu stačí stlačiť tlačidlo alebo otočiť knob a všetko sa vám nastaví samo.
To je pre dnešné lekciu už všetko. Pokračovať budeme zase nabudúce:)