Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

4. diel - LMMS - MIDI - Online kurz

V predchádzajúcej lekcii, Efekty, nástroje a Triple Oscillator v LMMS , sme si ukázali rôzne základné efekty a vysvetlili si pojem triple Oscillator. Dnes sa zameriame na MIDI, ktoré nám tvorbu elektronickej hudby značne uľahčuje a zrýchľuje.

Midi

MIDI, čiže Musical Instrument Digital Interface, špecifikuje hardvér a softvér pre digitálnu komunikáciu medzi hudobnými nástrojmi, počítačmi, atď. MIDI 1.0 bolo štandardizované v roku 1983 a ovplyvnilo vývoj hudby. MIDI predstavilo rad funkcií, ktoré zmenili spôsob práce mnohých hudobníkov. Umožnilo skladby nahrávať lacnejšie, pretože nie je potreba veľkého množstva živých hudobníkov. Túto technológiu je možné používať tiež na generovanie notových zápisov z priebehu zahraných nôt. MIDI sa tiež používa na distribúciu skladieb vo formáte .SMF - Standard MIDI File (*.mid).

MIDI neprenáša analógové signály (zvuk), ale informácie o udalostiach - stlačenie klávesy, zošliapnutí pedálu, otočenie pitch bend atď.

Správa sa skladá zo 3 bytov:

  • Stavový byte (0b1XXXXXX) - obsahuje typ správy (napr .: stlačenie klávesy) a na na aký kanál sa posiela (napr .: 5, teda 0b0101)
  • Dátový byte (0b0XXXXXX) - obsahuje hodnotu (napr .: číslo noty)
  • Dátový byte (0b0XXXXXX) - obsahuje ďalšiu hodnotu (napr .: rýchlosť stlačenia)

Ako vidíte, stavový bajt sa od dátového bytu odlišuje najvýznamnejším bytom, teda rozsahom hodnôt. Podľa toho sa dá ľahko spoznať, o aký zo 2 typov bytu sa jedná.

Hodnoty, ktoré jednotlivé byty vyjadrujú:

I. Stavový bajt II. dátový byte III. dátový byte
128 - 255 0 - 127 0 - 127
Napríklad teda:
1001 0000 01111111 01110110
9 - Stlačenie klávesy 0 - kanál 1 * 127 - G9 Sila stisku 118
* Je tu uvedená preto, že sa z nejakého dôvodu počíta od kanála 1 do kanála 16. Áno, je to trochu mätúce.

Tu je tabuľka typov MIDI správ:

Message status data 1 data 2
Note off 1000n číslo noty rýchlosť pustenie
Note on 1001n číslo noty rýchlosť stisku
Polyfonický aftertouch 1010n číslo noty Tlak na kláves
Udalosť v riadiacej 1011n typ kontroléru dáta
Zmena programu 1100n číslo programu -
kanálový aftertouch 1101n Tlak na kláves -
pitch bend 1110n LSB (najmenej významný byte) MSB (najviac významný byte)
systémové správy 1111x data 1 data 2
n je štvorica bitov kanála. Systémovými správami sa tu nebudeme zaoberať. Dôležité je, že v druhej polovici stavového bytu nie je číslo kanála, teda n.

Note off a Note on

  • Note on spúšťa notu a Note off ju ukončuje
  • maximálny možný počet nôt je 128
  • rýchlosť stlačenia ovplyvňuje hlasitosť a farbu zvuku
  • keď sa stlačí viac klávesov naraz, pošle sa to ako:

[1001n][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku] = keď viac dátových bytov má rovnaký stavový byte, pošle sa stavový byte a za ním série dátových bytov. Vďaka tomu sa posiela menej bitov (napr .: namiesto 48 len 40 či namiesto 240 len 168).

Aftertouch

  • správa typu Aftertouch nesie informácie o tlaku na kláves
  • je dvojakého typu - polyfonický a kanálový Polyfonický Aftertouch dáva informácie o konkrétnej klávese. Táto schopnosť sa ale dosť predraží - musíte mať totiž senzor na každej klávese.

    Kanálový Aftertouch dáva informácie všeobecne o približnom celkovom tlaku na všetky klávesy (v celom kanála). Väčšina MIDI klávesov teda poskytuje iba Kanálový aftertouch.

  • Polyfonický Aftertouch dáva informácie o konkrétnej klávese. Táto schopnosť sa ale dosť predraží - musíte mať totiž senzor na každej klávese.
  • Kanálový Aftertouch dáva informácie všeobecne o približnom celkovom tlaku na všetky klávesy (v celom kanála). Väčšina MIDI klávesov teda poskytuje iba Kanálový aftertouch.

Udalosť v riadiacej

Pitch bend

  • Pitch bend je jediný kontrolér s vlastným stavovým bytom vďaka tomu má väčšiu presnosť - pre parametre má 2 dátové byty. Má teda 14 -tich bitovú presnosť (2 ďalšie bity udávajú, že je to dátový byte)

    je teda celkom 16 384 možných hodnôt

    vo východiskovej polohe má hodnotu 8192 takáto správa by sa napísala ako: [1110n][00000000][01000000]

  • vďaka tomu má väčšiu presnosť - pre parametre má 2 dátové byty. Má teda 14 -tich bitovú presnosť (2 ďalšie bity udávajú, že je to dátový byte)
  • je teda celkom 16 384 možných hodnôt
  • vo východiskovej polohe má hodnotu 8192 takáto správa by sa napísala ako: [1110n][00000000][01000000]
  • takáto správa by sa napísala ako: [1110n][00000000][01000000]

Midi v LMMS

Teraz si ukážeme, ako používať MIDI v LMMS.

Pripojenie MIDI keyboarde k počítaču

Budeme potrebovať tzv. MIDI keyboard (existujú síce aj iné MIDI nástroje, ako napríklad MIDI gitara, ale keyboard je asi najpoužívanejšie a nejversatilnější). Sú to vlastne malé klávesy bez reproduktorov s DIN alebo USB portom. DIN sa v dnešnej dobe už veľmi nepoužíva a navyše sa nedá priamo zapojiť do počítača. Pokiaľ máte keyboard s DIN MIDI výstupom, budete potrebovať prevodník MIDI do USB.

„MIDI do USB prevodník / MIDI to USB converter“ - Tvorba hudby v LMMS

Prevodník MIDI do USB má 2 DIN konektory a USB konektor. 2 DIN konektory sú IN a OUT. IN na prevodníka sa zapája do OUT v keyboarde a OUT na prevodníka sa zapája do IN v keyboardu. V tomto článku sa posielaním dát do MIDI keyboardu nebudeme zaoberať, takže nás prevodníkový OUT / keyboardový IN v túto chvíľu nebude zaujímať.

Pokiaľ máte MIDI keyboard s USB výstupom, nemusíte nič riešiť a stačí to zapojiť priamo.

Keyboard musíte zapojiť skôr, než spustíte LMMS.

LMMS

Otvorte si nový projekt v LMMS. V okne Editor Skladby kliknite na ozubené koliesko vedľa TripleOscillator a preklikajte sa do MIDI/Vstup/[název kláves nebo převodníku].

Keď teraz na keyboarde stlačíte nejakú klávesu, mal by sa ozvať TripleOscillator z počítača. Ak sa nič neozvalo a nemáte vypnutý zvuk na počítači, pozrite sa do Úpravy/Nastavení/MIDI

Cez keyboard môžete ovládať aj viac než len noty. Napríklad tu:

M-AUDIO Oxygen 25 IV (MIDI / USB keyboard M-AUDIO Oxygen 25 IV (MIDI / USB keyboard M-AUDIO Oxygen 25 IV (MIDI / USB keyboard - Tvorba hudby v LMMS

Máme tu ešte 8 knobov, 1 fader a 8 citlivých padov (sensitive pad). Citlivé pady sú často podsvietené tlačidlá, ktorá rýchlo reagujú a kvôli tomu sa často používajú pre vytváranie bicích stôp. V dnešnej dobe sa používajú čoraz viac.

Keď v LMMS kliknete pravým tlačidlom na akýkoľvek ovládací prvok, vyjde vám ponuka. Kliknite na Připojit k ovladači a zobrazí sa vám toto okienko:

Tvorba hudby v LMMS

Všimnite si Prečiarknutá políčka Autodetekcia. Vďaka tomu stačí stlačiť tlačidlo alebo otočiť knob a všetko sa vám nastaví samo.

To je pre dnešné lekciu už všetko. Pokračovať budeme zase nabudúce:)


 

Predchádzajúci článok
Efekty, nástroje a Triple Oscillator v LMMS
Všetky články v sekcii
Tvorba hudby v LMMS
Článok pre vás napísal Matěj Přerovský
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování v jazyce Java a PHP. Také vytváří hudbu s LMMS. 42
Aktivity