2. diel - Automatizačnej stopy a teórie efektov v LMMS
V predchádzajúcej lekcii, Úvod do LMMS , sme sa uviedli do LMMS, takže už by sme mali byť schopní naklikať jednoduchú skladbu. Dnes sa pozrieme, k čomu sú a ako sa používajú automatizačnej stopy a efekty. Začneme tiež používať Mixážny panel.
Automatizačné stopy
Editor automatizácie umožňuje ovládať hodnotu akéhokoľvek automatizovaného ovládacieho prvku kedykoľvek počas skladby.
Automatizovať možno napríklad:
- otočné gombíky (Knobs)
- posuvníky (Sliders)
- svietiace tlačidla (zapnutie či stlmenie stopy)
- Digitálny "siedmich-segmentové" displeja (rýchlosť v bpm, FX kanály, atď ...)
- tlačidlá možností
Pridanie stopy
V Editore skladby klikneme na Pridať stopu
automatizácie
a pridá sa nám automatizačnej stopa. Keď klikneme do obdĺžniku, zmení
farbu na fialovú a je na ňom text - ten nie je vidieť celý. Pre lepšiu
prehľadnosť ho však môžeme predĺžiť. Dĺžka obdĺžniku nám značí,
kde všade bude automatizácie platiť. Teraz prejdeme myšou na prvok, ktorý
chceme zautomatizovať a pri stlačenom Ctrl ho
pretiahneme do fialového obdĺžniku. Nižšie môžete
vidieť obrázok toho, ako to vyzerá, keď skúsime pretiahnuť ovládač
hlavnej hlasitosti:
Automatizácia panorama
Naklikajte si teda nejaký nový projekt, kde použijeme
automatizačnej stopy. Teraz sa pokúsime zautomatizovať tzv.
Panorámu. To nájdeme hneď vedľa ovládača hlasitosti v
Editore skladby
. Panorama spoznáme, ak máme pravý aj ľavý reproduktor (teda napríklad
slúchadlá). V editore automatizácie si pomocou bodov (ktoré si tu pridáme
kliknutím) nastavíme jeho zmeny.
Okrem iného tu môžeme tiež nastaviť aj priebeh - na výber máme z troch druhov:
- Terasový - proste schody
- lineárne
- Křivkovitý
Ja osobne používam hlavne křivkovitý.
Výsledok môže vo finále vyzerať nejako takto:
Efekty
Teraz sa pre vás pokúsim zhrnúť pár najzákladnejších efektov a vždy vám k nim poskytnúť informácie, aby ste boli schopní si urobiť predstavu o ich použití a funkčnosti.
Fx mixér
Ak chcete pridať kanál FX, stlačte tlačidlo +
vpravo v okne
Fx-mixér.
FX kanál môžeme odstrániť alebo presunúť kliknutím pravého tlačidla myši a výberom požadované možnosti z miestnej ponuky. Môžeme ho tiež ľubovoľne premenovať dvojklikom myši na jeho súčasný názov. Každý kanál má samostatný ľavý a pravý (stereo) indikátor hlasitosti umiestnený na každej strane ovládača hlasitosti. Ľavý a pravý kanál však nie je možné ovládať samostatne, ovládajú sa vždy oba súčasne.
Ak chcete zmeniť hlasitosť kanálu, pretiahnite jeho slider myšou nahor alebo nadol.
K vyváženie kanálov môžeme tiež pridať efekt
zosilňovač. Každý kanál má tiež pod svojím názvom
prepínač Stlmiť / Zapnúť. Ak budeme
chcieť daný kanál vybrať, urobíme to kliknutím na jeho názov. Jeho názov
sa následne zmení z bielej na zelenú, čo nám pomôže odlíšiť, ktorý
máme práve v ponuke. Označený možno mať vždy a len práve
jeden FX kanál. Ak máme niektorý kanál vybraný, efektový
reťazec sa pre neho zobrazí v poli Efektový reťazec na
pravom konci okna. Je tu k dispozícii taktiež aj možnosť
"Odoslať" - Send
-, vďaka ktorej docielime toho, že odošleme signál na iný kanál. Gombíkom
potom môžeme ovládať úroveň signálu odoslaného do kanála.
V predvolenom nastavení majú všetky nástroje svoj FX pôvodne nastavený
na 0
, čo je kanál Master na úplne
ľavom konci okna FX-Mixer. Master kanál
riadi celkovú hlasitosť všetkých kombinovaných nástrojov
a FX kanálov.
Zhrnutie: Pri každom hudobného nástroja
(zvuku) môžeme nastaviť FX kanál. Predvolené je 0
, čo je
hlavný stopa. Kanál môžete samozrejme tiež zmeniť.
Ak chceme pridať efekt do kanála FX, vyberieme príslušný kanál (tj.
Klikneme na jeho názov) a potom klikneme na tlačidlo +
pod
rámčekom Efekty.
Otvorí sa dialógové okno, v ktorom môžeme vybrať jeden efekt zo zoznamu všetkých dostupných pluginov efektov. Ďalšie efekt môžeme pridať opätovným kliknutím na tlačidlo Pridať efekt (súčasne môžeme pridávať vždy iba jeden efekt). Zobrazí sa dialógové okno Ovládacie prvky prispôsobené pre práve pridaný plugin efektov - tu môžeme upraviť konfiguráciu pluginu efektov. Všimnite si, že plugin efektov bol pridaný ako položka v spodnej časti zásobníka v poli Reťazce efektov.
W / D
Gombík W / D (wet / dry) nastavuje pomer medzi vstupným signálom a efektovým signálom, ktorý tvorí výstup.
Decay
Decay určuje, koľko ticha musí prejsť, než sa efekt úplne vypne. Vypnutím efektu sa zníži množstvo času procesora, ktoré sa používa pri spracovaní, a znižuje sa pravdepodobnosť nežiaduceho šumu. Ak sa však účinok vypne príliš skoro, môže sa do efektu zaniesť "orezaný" zvuk - napríklad v prípade reverbu. Ak je doba reverbu dlhšia ako decay, bude reverb pred tým vypnutý.
Reverb pridáva do zvuku ozvenu, aby nebol suchý a neprirodzený.
Gate
Prah brány reguluje úroveň hluku, v ktorom bude pod nástrojom považovaná za tichú. Efekt Flanger na nástroji s veľmi dlhým dozvukom (napríklad cimbal) bude na konci takmer nepočuteľný. Predčasné ukončenie efektu môže znížiť požiadavky na CPU a šancu počuť nežiaduci šum.
Charakter zvuku flanger je daný primiešaním rozladeného a oneskoreného signálu.
Nabudúce, Efekty, nástroje a Triple Oscillator v LMMS , už si konečne vytvoríme nejakú skladbu s efektmi a nebudeme sa toľko zaoberať teóriou:) .