Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

2. diel - Automatizačnej stopy a teórie efektov v LMMS

V predchádzajúcej lekcii, Úvod do LMMS , sme sa uviedli do LMMS, takže už by sme mali byť schopní naklikať jednoduchú skladbu. Dnes sa pozrieme, k čomu sú a ako sa používajú automatizačnej stopy a efekty. Začneme tiež používať Mixážny panel.

Automatizačné stopy

Editor automatizácie umožňuje ovládať hodnotu akéhokoľvek automatizovaného ovládacieho prvku kedykoľvek počas skladby.

Automatizovať možno napríklad:

  • otočné gombíky (Knobs)knoby - Tvorba hudby v LMMS
  • posuvníky (Sliders)posuvníky - Tvorba hudby v LMMS
  • svietiace tlačidla (zapnutie či stlmenie stopy)Svietiace tlačidlá - Tvorba hudby v LMMS
  • Digitálny "siedmich-segmentové" displeja (rýchlosť v bpm, FX kanály, atď ...)Siedmich-segmentové displeje - Tvorba hudby v LMMS
  • tlačidlá možnostítlačidlá možností - Tvorba hudby v LMMS

Pridanie stopy

V Editore skladby klikneme na Pridať stopu automatizácieTvorba hudby v LMMS
a pridá sa nám automatizačnej stopa. Keď klikneme do obdĺžniku, zmení farbu na fialovú a je na ňom text - ten nie je vidieť celý. Pre lepšiu prehľadnosť ho však môžeme predĺžiť. Dĺžka obdĺžniku nám značí, kde všade bude automatizácie platiť. Teraz prejdeme myšou na prvok, ktorý chceme zautomatizovať a pri stlačenom Ctrl ho pretiahneme do fialového obdĺžniku. Nižšie môžete vidieť obrázok toho, ako to vyzerá, keď skúsime pretiahnuť ovládač hlavnej hlasitosti:

Ako to vyzerá, keď tam pretiahneme ovládač Volume - Tvorba hudby v LMMS

Automatizácia panorama

Naklikajte si teda nejaký nový projekt, kde použijeme automatizačnej stopy. Teraz sa pokúsime zautomatizovať tzv. Panorámu. To nájdeme hneď vedľa ovládača hlasitosti v Editore skladbyTvorba hudby v LMMS
. Panorama spoznáme, ak máme pravý aj ľavý reproduktor (teda napríklad slúchadlá). V editore automatizácie si pomocou bodov (ktoré si tu pridáme kliknutím) nastavíme jeho zmeny.

Okrem iného tu môžeme tiež nastaviť aj priebeh - na výber máme z troch druhov:

  • Terasový - proste schody
  • lineárne
  • Křivkovitý

Ja osobne používam hlavne křivkovitý.

Výsledok môže vo finále vyzerať nejako takto:

Takto vyzerá křivkovitý priebeh, použitý k automatizácii panoráma - Tvorba hudby v LMMS

Efekty

Teraz sa pre vás pokúsim zhrnúť pár najzákladnejších efektov a vždy vám k nim poskytnúť informácie, aby ste boli schopní si urobiť predstavu o ich použití a funkčnosti.

Fx mixér

Ak chcete pridať kanál FX, stlačte tlačidlo + vpravo v okne Fx-mixér.

Tvorba hudby v LMMS

FX kanál môžeme odstrániť alebo presunúť kliknutím pravého tlačidla myši a výberom požadované možnosti z miestnej ponuky. Môžeme ho tiež ľubovoľne premenovať dvojklikom myši na jeho súčasný názov. Každý kanál má samostatný ľavý a pravý (stereo) indikátor hlasitosti umiestnený na každej strane ovládača hlasitosti. Ľavý a pravý kanál však nie je možné ovládať samostatne, ovládajú sa vždy oba súčasne.

Ak chcete zmeniť hlasitosť kanálu, pretiahnite jeho slider myšou nahor alebo nadol.

Tvorba hudby v LMMS

K vyváženie kanálov môžeme tiež pridať efekt zosilňovač. Každý kanál má tiež pod svojím názvom prepínač Stlmiť / Zapnúť. Ak budeme chcieť daný kanál vybrať, urobíme to kliknutím na jeho názov. Jeho názov sa následne zmení z bielej na zelenú, čo nám pomôže odlíšiť, ktorý máme práve v ponuke. Označený možno mať vždy a len práve jeden FX kanál. Ak máme niektorý kanál vybraný, efektový reťazec sa pre neho zobrazí v poli Efektový reťazec na pravom konci okna. Je tu k dispozícii taktiež aj možnosť "Odoslať" - SendTvorba hudby v LMMS
-, vďaka ktorej docielime toho, že odošleme signál na iný kanál. Gombíkom potom môžeme ovládať úroveň signálu odoslaného do kanála.

V predvolenom nastavení majú všetky nástroje svoj FX pôvodne nastavený na 0, čo je kanál Master na úplne ľavom konci okna FX-Mixer. Master kanál riadi celkovú hlasitosť všetkých kombinovaných nástrojov a FX kanálov.

Zhrnutie: Pri každom hudobného nástroja (zvuku) môžeme nastaviť FX kanál. Predvolené je 0, čo je hlavný stopa. Kanál môžete samozrejme tiež zmeniť.

FX - Tvorba hudby v LMMS

Ak chceme pridať efekt do kanála FX, vyberieme príslušný kanál (tj. Klikneme na jeho názov) a potom klikneme na tlačidlo + pod rámčekom Efekty.

Tvorba hudby v LMMS

Otvorí sa dialógové okno, v ktorom môžeme vybrať jeden efekt zo zoznamu všetkých dostupných pluginov efektov. Ďalšie efekt môžeme pridať opätovným kliknutím na tlačidlo Pridať efekt (súčasne môžeme pridávať vždy iba jeden efekt). Zobrazí sa dialógové okno Ovládacie prvky prispôsobené pre práve pridaný plugin efektov - tu môžeme upraviť konfiguráciu pluginu efektov. Všimnite si, že plugin efektov bol pridaný ako položka v spodnej časti zásobníka v poli Reťazce efektov.

FX - Tvorba hudby v LMMS

W / D

Gombík W / D (wet / dry) nastavuje pomer medzi vstupným signálom a efektovým signálom, ktorý tvorí výstup.

Decay

Decay určuje, koľko ticha musí prejsť, než sa efekt úplne vypne. Vypnutím efektu sa zníži množstvo času procesora, ktoré sa používa pri spracovaní, a znižuje sa pravdepodobnosť nežiaduceho šumu. Ak sa však účinok vypne príliš skoro, môže sa do efektu zaniesť "orezaný" zvuk - napríklad v prípade reverbu. Ak je doba reverbu dlhšia ako decay, bude reverb pred tým vypnutý.

Reverb pridáva do zvuku ozvenu, aby nebol suchý a neprirodzený.

Gate

Prah brány reguluje úroveň hluku, v ktorom bude pod nástrojom považovaná za tichú. Efekt Flanger na nástroji s veľmi dlhým dozvukom (napríklad cimbal) bude na konci takmer nepočuteľný. Predčasné ukončenie efektu môže znížiť požiadavky na CPU a šancu počuť nežiaduci šum.

Charakter zvuku flanger je daný primiešaním rozladeného a oneskoreného signálu.

Nabudúce, Efekty, nástroje a Triple Oscillator v LMMS , už si konečne vytvoríme nejakú skladbu s efektmi a nebudeme sa toľko zaoberať teóriou:) .


 

Predchádzajúci článok
Úvod do LMMS
Všetky články v sekcii
Tvorba hudby v LMMS
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Efekty, nástroje a Triple Oscillator v LMMS
Článok pre vás napísal Matěj Přerovský
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování v jazyce Java a PHP. Také vytváří hudbu s LMMS. 42
Aktivity