1. diel - Úvod do teórie grafov
Čože ?? Matematika ??
Počkajte, som programátor, toto nepotrebujem..<>
Chápem, že nudněji asi článok začínať nemôže. Skúsim vás však presvedčiť, že matematika je nielen celkom rozumný štandard, ale aj veľmi praktická zručnosť. Prečo zrovna grafy? Grafy sú totiž veľmi mocný nástroj, ako vyjadrovať nejaké vzťahy, ukladať dáta či prehľadávať stavový priestor. Na začiatok aspoň niektoré príklady využitia grafov:
- Hľadanie najkratšej cesty
- Usporiadanie adresárov v Linuxe
- Určovanie maximálneho objemu dát, ktorý pretečie sietí
- Farbenie politickej mapy sveta
- Ukladanie objektov do stromovej štruktúry
- a ďalšie ...
Graf
Čo je to vlastne graf? Ak máte v hlave lineárne a kvadratické funkcie, tak na ne (pre tentokrát samozrejme) zabudnite. Naše grafy vyzerajú úplne inak.
Definícia
Definícia pre normálnych ľudí: Majme nejaký graf, ktorý je tvorený pomocou bodiek a čiar. Bodky sú vrcholy grafu a čiary sú jeho hrany. Hrana musí byť zakončená vrcholom z každej strany, inak to nie je hrana.
Ak máte radi matematiku, definície vyššie vo formálnejšom štýle by
bola: Majme graf G = (V, E)
, kde (V, E)
je
usporiadaná dvojica prvkov takých, že V
je množina vrcholov
grafu G
a E
je množina hrán, ktoré spájajú
vrcholy z V
.
Ak nie ste oboznámení s matematickým postupom, tak len drobná vysvetlivka. Táto definícia v podstate hovorí, že graf je pre nás dôležitý skrze to, že poznáme vrcholy a hrany. Všimnime si, že je (väčšinou) jedno, ako tento graf nakreslíme. To je veľmi dôležité, v počítači nemusíme mať súradnice bodov či nič podobné, stačí nám mať uložený zoznam vrcholov a hrán.
Dva grafy nižšie sú v podstate identické (tzv. Izomorfné). Keď sa pozorne pozriete, graf má päť vrcholov az každého vedú dve hrany. Přeskládáním prvého dostanete druhý:
Čo môže byť vo vrcholoch a čo v hranách? To je na vás, grafy slúži vám, nie vy im.
Príklad č.1 - Rybičky
Ste riaditeľom obrovské firmy na dodávanie rybičiek v republike. Máte v počítači mapu najväčších miest. Medzi nimi povedú hrany, značiaci vaše logistické cesty. Každý vrchol (mesto) bude obsahovať počet obyvateľov, počet podnikov a veľkosť skladovacieho priestoru. Každá hrana obsahuje informácie o dĺžke cesty, pravdepodobnosti zápchy a mená vodičov, ktorí tieto cesty jazdia.
Príklad č.2 - Úradník
Ste vládny úradník a chcete si naplánovať dodanie všetkých hlasovacích lístkov čo najefektívnejšie. Vzhľadom na možné problémy s korupciou všetky lístkami tlačíte pri sebe v kancelárii. Prídu si ich vyzdvihnúť ozbrojené sily, ktoré ich budú prevážať na menšie a menšie úrady, až sa dostanú na obvodné políciu, ktorá je zanesie do schránky. Máte teda orientovaný graf, kde v hranách môžete uložiť informáciu o maximálnom množstve lístkov, ktoré sa zmestí do auta a počet vojakov strážiace konvoj. Vo vrcholoch môžu byť otváracej doby jednotlivých úradov a počet úradníkov.
Typy grafov
Teraz keď vieme, čo je to graf, pozrieme sa na najdôležitejšie typy grafov.
Cesta
Cesta je postupnosť vrcholov a hrán, kde existuje iba jeden spôsob, ako sa
dostať z vrcholu V
do vrcholu U
:
Čiže je to vždy cik-cak dvojica vrchol, hrana, vrchol, hrana ... Je to veľmi jednoduchá štruktúra, nič moc k videniu, pohnite!
Kružnice
Kružnice už je oveľa zaujímavejšie. Môžeme ju definovať ako cestu, ktorej koncové vrcholy spojíme do jedného:
Tak napríklad si nakreslite trojuholník. To je nádherná kružnice. Vyjdete z vrcholu raz hranou a vrátite sa druhou. Samozrejme väčšinou máme v grafe väčšej kružnice, ale to na kráse tohto matematického vtipy nič nemení.
Strom
Strom je absolútne kľúčové štruktúra, ktorej sa budeme venovať podrobnejšie. Môžeme ho zadefinovať ako súvislý graf bez kružníc čiže graf, kde medzi každými dvoma vrcholmi existuje cesta. Je to tiež graf, kde existuje jeden koreň (anglicky root), ktorý nemá žiadneho predka a môže obsahovať potomkov. Posledný vrchol, ktorý nemá žiadneho potomka, sa označuje pojmom list (anglicky leaf).
Napríklad štruktúra adresárov na Linuxe má presne takýto model. Máme
koreň /
, z ktorého potom vychádzajú adresára
bin/
, etc/
, tmp/
a ďalšie ...
To vyzerá napr. Takto:
Tu uvádzam strom vývoja jazykov z latinčiny. O dôvod navyše učiť sa stromy. A latinčinu
Strom má však oveľa viac využitie. Je to dobrá dátová štruktúra. Druhov stromov je naozaj celá rada a všetky spĺňajú jeho definícii + niečo naviac. B-stromy, B + -stromy, červeno-čierne stromy, binárne stromy, haldy atď ...
No a to je k stromu všeobecne všetko. Prekvapení? Tie najjednoduchšie nápady môžu byť aj elegantné i geniálny.
Úplný graf
Úplný graf na n
vrcholoch je graf, v ktorom je každý vrchol
prepojený so všetkými ostatnými.
napr .:
Podgraf
Podgraf grafu G
je opäť graf, ktorý získame odobratím hrán
alebo vrcholov. Prázdna množina, tj. Graf s 0 vrcholmi je podgraf
ľubovoľného grafu.
Bipartitný grafy
Párny graf Gn,m
je graf, ktorý môžeme rozdeliť na dve
časti. Každá z týchto častí obsahuje len hrany do druhej, tj. Neexistuje
hrana, ktorá by spájala dva vrcholy v jednej časti (partie).
Ďalšie delenie
Grafy môžeme deliť aj nasledujúcimi spôsobmi.
Orientovaný vs. neorientovaný graf
Orientovaný graf je graf, kde máme pridanou informáciu o tom, odkiaľ kam hrana vedie. Predstavte si mesto. Ak urobíte graf ulíc pre chodcov, tak určite bude graf neorientovaný. Chodec si môže ísť tam aj späť, ako sa mu zapáči. Ak urobíte graf ulíc pre vodičov áut, v meste je iste veľa jednosmeriek, a dokonca aj cesty je v podstate jednosmerná.
Spojitý vs. prerušovaný
Ako názov napovedá, jedná sa o to, či z každého vrcholu existuje cesta do iného. Ak áno, graf je spojitý. Spojité grafy sa dobre ukladajú do počítača, s prerušovaným je už o máličko väčšiu réžia.
Reprezentácia grafov
Teraz, keď už máme nejakú predstavu, ako graf vyzerá a čo robí, ponúka sa posledná otázka, ako ho uložiť do núl a jednotiek v počítači. Na to nie je jednoznačná odpoveď. Záleží na type grafu a čo s nimi chcete robiť. Ukážeme si dve najčastejšie reprezentácie grafu. Odporúčam sa pozrieť do priložených zdrojových kódov, kde priamo ukazujem konkrétne typy grafov a ich reprezentáciu.
Matice súslednosti
Pre Neorientované grafy budeme mať symetrickú maticu, kde
Aij = 1
ak Vi
susedí s Vj
a
0
ak nie. Pre orientované grafy to bude nesymetrické. To, že
susedí Vi
s Vj
neznamená, že susedí
Vj
s Vi
. Teda to, že viete, ako sa dostať z
X
do Y
po jednosmerke neznamená, že to viete aj
naspäť.
Reprezentácie v poli
Jednoduché typy grafov, napr. Binárne stromy, tj. Kde každý uzol má
práve 2 potomkov okrem listov, sa dajú efektívne uložiť v obyčajnom poli.
Viete, že vrchol na pozícii i
má potomkov na pozíciu
2i + 1
a 2i + 2
. Tu máme príklad binárneho stromu,
konkrétne haldy. Halda je dátová štruktúra, kde predok stromu je vždy
menší ako potomok (koreň je minimum).
To je pre začiatok všetko. Samozrejme to nie je vyčerpávajúci popis všetkých možností. Hlavné je si uvedomiť jedno. Grafy nám dávajú nástroj, ako skladať dáta k sebe, nie povinnosť je trhať kamkoľvek môžeme. Striedmosť je hlavný cností programátora. Tak nech vám stromčeky kvitnú
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkamiStiahnuté 698x (3.71 kB)