IFS fraktály
Na rozdiel fraktálov diskutovaných v predchádzajúcich dvoch oddeleniach sa nejedná o polynomickej fraktály. Kým polynomickej fraktály sú definované jednou rovnicou (pravidlom), IFS môžu vznikať na základe viacerých pravidiel. Napriek tomu sa jedná mnohokrát o veľmi jednoduché útvary. Ich konštrukcia, ktorá sa vykonáva stochastické cestou, sa dá všeobecne popísať tak, že na nejaký počiatočný bod aplikujeme transformačné pravidlá w 1, w 2,... w n s určitou pravdepodobnosťou. Súčet pravdepodobnosťou sa rovná 1. Po jednej iterácii získame nový počiatočný bod alebo ich sústavu a iteratívne na nich aplikujeme onen súbor pravidiel. Tento spôsob sa niekedy nazýva chaotická hra. Pre dosiahnutie vytúženého výsledku musíme vykonať niekoľko tisíc iterácií, ale u niektorých fraktálov vidíme hrubý obrys výsledku už od prvých iterácií. Príkladom môže byť Cantorovo mračno. Cantorovo mračno (diskontinuum) Ide zrejme o najjednoduchší fraktál vôbec a asi pre vás nebude ťažké
uhádnuť, že je to iteračného funkčný systém. Vychádza z úsečky. Na
ňu iteratívne aplikujeme len jedno pravidlo - rozdelíme úsečku na tri
časti a vyberieme tú prostrednú. Vďaka Cantorovu mračne vraj B. Mandelbrot odstránil šum na telekomunikačných linkách firmy IBM. Vtedy zrejme ešte netušil že D H = log (2) / log (3) = 0.6309. Sierpinski trojuholník Jeden môj kamarát vlastniaci programovateľnú kalkulačku úspešne
implementoval chaotickú hru. Na tom nie je nič divné, ale podobný výsledok
dostal aj vtedy, keď bod vykreslil na tretine, štvrtine, pätine ... úsečky.
Podobný obrázok dostal dokonca aj vtedy, keď vykreslil bod úplne mimo
úsečku (ale podľa nemenných pravidiel)! Počiatočný bod nemusel dokonca
ležať ani na obvode trojuholníka, mohol sa nachádzať úplne mimo! Potom sa
prvých pár bodov síce vykreslilo inde, ale potom systém rýchlo vyrovnal,.
Podobné experimenty dokazujú, že hoci je tento postup hrou na chaos, je
neobyčajne stabilný, aj keď do neho kopeme kanadama.Dále sa ponúka
možnosť aplikovať chaotickú hru na štvorec alebo n-uholníky. |
1 | ||||||||||||||||||||||||
1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 1 | ||||||||||||||||||||||
1 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||||||||||||
1 | 4 | 6 | 4 | 1 | ||||||||||||||||||||
1 | 5 | 10 | 10 | 5 | 1 | |||||||||||||||||||
1 | 6 | 15 | 20 | 15 | 6 | 1 | ||||||||||||||||||
1 | 7 | 21 | 35 | 35 | 21 | 7 | 1 | |||||||||||||||||
1 | 8 | 28 | 56 | 70 | 56 | 28 | 8 | 1 | ||||||||||||||||
1 | 9 | 36 | 84 | 126 | 126 | 84 | 36 | 9 | 1 | |||||||||||||||
1 | 10 | 45 | 120 | 210 | 252 | 210 | 120 | 45 | 10 | 1 | ||||||||||||||
1 | 11 | 55 | 165 | 330 | 462 | 462 | 330 | 165 | 55 | 11 | 1 | |||||||||||||
1 | 12 | 66 | 220 | 495 | 792 | 924 | 792 | 495 | 220 | 66 | 12 | 1 |
D H = log (3) / log (2) = 1.5850 Sierpinski koberček Sierpiński sa neobmedzil iba na trojuholník, ale experimentoval aj s inými
útvarmi. V tomto prípade sa štvorcom. Spôsob generovanie tohto fraktálu je
tiež veľmi jednoduchý. Ako počiatočný bod si zvolíme štvorec. Na každej
jeho strane vyznačíme ich tretiny. Protiľahlé body spojíme. Uprostred
pôvodného štvorca tak vznikne nový štvorec - dĺžka jeho strany sa rovná
tretine dĺžky strany pôvodného štvorca a nachádza sa uprostred pôvodnej
štvorcové plochy. Vyberieme ho, zostane nám teda 8 týchto tretinových
štvorcov. Na tie aplikujeme rovnaké pravidlo. IFS fraktály sa neobmedzujú len na jednoduché geometrické útvary. IFS fraktál môžete vytvoriť prakticky z čoho chcete. Napríklad z papradia. Konečne sa dostávame k dvom afinním transformáciám. Sú definované ako parametrické rovnice: x i + 1 = ax i + by aj + e kde parametre a, b, c, d, e, f, p sú definované takto:
Parameter p určuje pravdepodobnosť jednotlivých transformáciou Poznámka autora: V zdrojovom materiálu je u parametra p evidentne chyba alebo nie je dostatočne vystvětlen. Na odstránenie tohto nedostatku sa pracuje. Kochova vločka Ďalšie dobre známy fraktál je tiež vzniká pomocou veľmi jednoduchých transformáciou. Počiatočný bod tvorí rovnostranný trojuholník. Doprostred každej stany pridáme ďalšiu rovnostranný trojuholník a tak stále dokola.Výsledek vidíte na obrázku. záver IFS fraktály sú veľmi user-friendly skupinou fraktálov - ľahko sa generujú (Samozhrejme existujú aj zložité IFS), dobre vyzerajú a každý si môže vymyslieť ten svoj. V tomto texte sú uvedené štyri druhy, ale lepšie by bolo povedať štyri triedy fraktálov. Na väčšinu útvarov možno vymyslieť nejakú tú afinní transformáciu. Ťažko ale vytvoríte IFS na základe kruhu. Jediná možnosť je iteratívne zmenšovať kruh, ale tým fraktál neurobíte. Z kruhu ťažko vytvoríte kópie jeho samého. Ďalším taktovýmto nevďačným objektom sú krivky (napr sínusoida). Tam ale toto tvrdenie neplatí úplne au niektorých kriviek "bez rovných plôch" sa vám môže podariť vymyslieť a aplikovať nejakú tú transformáciu hoci treba zložitú a nemusí byť sama. Tiež väčšinu fraktálov (napr prírodných objektov) nepôjde použiť ako východiskový bod pre IFS. Aj keď výnimka potvrdzuje pravidlo (a v matematike vyvracia). Najjednoduchší IFS vznikajú zn (1 až nekonečno) rozmerných geometrických útvarov. Takže sadnite ku compu, zoberte hyperkocka a vytvorte IFS (hyperkocka-4D objekt s kubickej základňou). |