Ako na Kritiku webov
Nechceme vás strašiť, ale mnoho webov, ktoré nám pošlite na zhodnotenie, skončí naozaj zle. Je to z toho dôvodu, že autor má pomerne naivný predstavu o tom, ako by mal web vyzerať Nie zriedka to celé skončí aj hádkou, najmä keď nie je schopný následnú kritiku akceptovať. Potom ukrivdený opustí bojisko a už si dvakrát rozmyslí, než sem umiestni opäť svoju prácu. Ako tomu predísť? Čo urobiť pre to, aby ste z kritiky vyšli VŽDY ako víťazi?
Očakávania
Dôležité je vaše očakávania, teda čo si myslíte, že vám kritika prinesie. Pokiaľ chcete istú pochvalu, tak web radšej ukážte niekomu, kto do webtvorby nerobí Iste vám povie, že ste šikovní. Keď dáte web k nám, uvidí ho veľa ľudí s rôznymi názormi. Celkom iste sa niekomu niečo nebude páčiť, určite niekto nájde nejakú chybu. Mali by ste čakať objektívne hodnotenie, ktoré vám pomôže web vylepšiť a ďalej rozširovať. Orientujte sa hlavne podľa skillu toho, kto hodnotí. Komentár od niekoho neskúseného nemusí mať žiadnu váhu, sme otvorená komunita, hodnotiť môže ktokoľvek. Komentáre od členov s vysokými skúsenosťami sú pre vás naopak veľmi cenné.
Vzhľad
Web by mal vyzerať aspoň trochu k svetu. Pokúste sa zladiť vhodnej farby, vytipovať si od nich pár odtieňov (viac ako päť je väčšinou zbytočné) a používajte len je. Preč sú doby, kedy weby hýrili farbami, nedajbože animovanými gify a len to nie, posuvnými a blikajúcimi texty! Ak nemáte jasnú predstavu, skúste sa pozrieť po weboch s webovými šablónami. Na hlavných stránkach väčšinou uvidíte, čo práve frčí a v sekciách najobľúbenejšie čo sa ľuďom najviac páči. Pri návrhu vždy myslite na to, že sa stránka musí korektne zobraziť na väčšine rozlíšenie, počítajte najlepšie s rozlíšením od 1024x768 do 1920x1080. Bežne na to začiatočníci zabúdajú a vždy im to aj vytkne. Opäť to zdôrazním, nepoužívajte grafiku a návrhy chránené autorským zákonom! Po prvé to dvakrát neoceníme, za druhé je to nelegálne. Je veľa serverov s grafikou, na ktorú sa vzťahujú voľnejšie licencie vyžadujúce napríklad len spätný link, niekedy ani to nie. Najlepšie je však si grafiku urobiť. Ak nedisponujete potrebným talentom a citom, nie je problém si ju u niekoho objednať.
Kód
Nebojte sa použitia HTML5 a CSS3. Nie je to o nič zložitejšie ako staršie verzie HTML, a aj keď nevidíte prakticky žiadny rozdiel vo funkčnosti, tak sa minimálne budete lepšie orientovať v kóde a štýloch. Navyše obsahuje nové elementy, ktoré vám ušetria veľa práce, keď ich viete používať. Ak sa bojíte, že vašimi užívateľovi budú ľudia so starými prehliadači, nie je to dôvod k používaniu mrakov divov miesto sémantických elementov, použite doplnok Modernizr, ktorý je urobí funkčnými aj na starých prehliadačoch.
Dajte si pozor na to, aby ste mali štýly v externom súbore / súboroch, inline zápisy a priame vloženie štýlu je neprehľadné a pomerne zle udržiavateľné. Pre javascript platí to isté, navyše si uvedomte, kam sa javascript vkladá (hlavička, občas na koniec).
Ešte sa nestalo, aby niekto neprehnal kritizovaný web validátorom. Validátor je obávanou zbraňou kritiky webov, pritom stačí si urobiť validáciu sám a podľa zobrazených rád si kód opraviť. Určite nemusíte opravovať všetky chyby, ale mali by ste opraviť aspoň tie základné a aspoň výsledok validátora poznať. Rovnako sa ale môže stať, že vám nejaký chytrolíni povie, že tam máte podľa validátora niečo zle Najčastejšími problémami sú neukončené alebo ukončenie neexistujúceho elementu, použitie zastaraných HTML elementov alebo tagov namiesto CSS, chýbajúce zástupný text pri obrázku. U html vám validácia občas nejaký ten error vyhodí, u CSS je to menej pravdepodobné, pretože sa väčšina chýb okamžite na stránke prejaví.
Nápad
Ak nehodláte prísť s niečím originálnym, alebo aspoň s niečím svojím, tak ani nechoďte. Chceme hodnotiť vašej práci a váš nápad. Pritom takmer vôbec nezáleží na tom, či to bude vyzerať a fungovať horšie ako iné weby a alebo to bude úplná pecka, ktorá nám všetkým vyrazí dych. Oceníme vašu myšlienku a pokiaľ to bude v našich silách, tak vám poradíme, ako ju dotiahnuť do úspešného konca
Obsah
Či sa jedná o službu alebo osobné web, mal by mať nejaký obsah. Aj keď je to len portfólio, malo by tam byť niečo o vás, vaše referencie, práca, záľuby, galérie, kontakt a podobne. U webe s článkami očakávame články a podobne. Ak web nemáte hotový, tak ho sem nedávajte a počkajte, až na ňom niečo bude.
Wordpress
Ak používate nejaká hotové riešenia (napr. WordPress), predpokladá sa, že to bude nejako vyzerať. Často sem chodia ku kritike weby, ktoré majú engine WordPress, šablónu stiahnutú a ešte zle upravenú a v obsahu je napísané len vitajte na mojom webe, zatiaľ tu nič nie je. S takými weby sme rýchlo hotoví a ich autori sa tomu hrozne čudujú.
Jednoduchosť
Stránky by nemali byť zložité. S tým súvisí veľkosť stránky. Úprava a optimalizácia kódu viem zachráni pár kB, však zmena formátu obrázka a dobre zvolená kompresia zrazí veľkosť stránky o stovky kB až jednotky MB. Voľba formátu a kompresie obrázku je veľmi jednoduchá. Ak je obrázok priehľadný, použite PNG. Ak nie, tak voľba padne na JPEG. Čo sa týka kompresia - obrázky vo slideru, hlavičke a obrázky v galérii komprimuje minimálne. Naopak pozadia a textúry môžete komprimovať bez problému sedemdesiatich-percentný kompresiou. Na šumy môžete použiť kompresiu maximálna.
Kompresia obrázku v Photoshope, kvalita od 100 vľavo hore až po kvalitu 0 vpravo dole.
Často sa stáva, že programátor urobí skvelé stránky, ale sú tak zložité, že užívatelia jednoducho nepochopí, ako stránky fungujú. Niekedy ani k čomu sú. Skúste myslieť ako bežný užívateľ. Ak máte možnosť, využite rodičia alebo kamarátmi, ktorí s IT toľko nekamaráti a skúste, či budú vaše stránky vedieť samostatne bez problémov používať. Ak áno, tak bravo, ste na dobrej ceste.
Na čo si dať konkrétne pozor?
- Najprv sa zamyslite, či má web vôbec nejaký význam. Využije ho vôbec niekto? Ak existuje nejaký podobný iný web, je váš aspoň na rovnakej úrovni? Je v niečom lepší?
- Web robte zrozumiteľný a prehľadný pre široké spektrum bežných užívateľov internetu.
- Výsledná veľkosť jednej stránky by určite nemala byť väčšia ako 1MB až na niektoré špecifické a celkom ojedinelé prípady.
- Nadpisy vždy patrične zvýraznite, aby boli odlíšiteľné od zvyšku textu.
- Na bežný text používajte bezpätkové písmo.
- U obrázkov slúžiacich ako odkaz odstráňte alebo zmeňte rámček (špecialita IE)
- Ak váš web obsahuje reklamu, tak je slušnosťou ju patrične oddeliť od zvyšku stránky a nadpísať ju nadpisom o veľkosti minimálne 10px.
- Dnešné web už bežne nehýri farbami, vyberte si jednu alebo dve farby a pár odtieňov.
- Používajte cudzie grafiku, fonty a kód, iba ak spĺňate podmienky užívania.
- Nebojte sa nových technológií.
- Až web dopíšete, tak si prejdite kód, v CSS spojte podobné štýly do tried, vymažte nepotrebné časti.
- Nechajte prejsť validátorom ako HTML, tak aj CSS a chyby opravte ( HTML W3C Validator alebo CSS W3C Validator), na JavaScript použite vstavané nástroje pre vývojárov v prehliadačoch. Určite je zbytočné mať celý web kompletne validný, ale nemalo by sa stať, že validátor vypíše 100 kritických chýb na hlavnej stránke. Aspoň sa na výsledok pozrite a zvážte, či by nebolo potrebné niečo upraviť.
- Optimalizujte veľkosť webe vhodnú kompresiou obrázkov.
- Skontrolujte si pravopisné a gramatické chyby. Často je to jeden z hlavných dôvodov, prečo užívateľ opustí web len čo na neho príde.
- Zobrazte si web na viacerých rozlíšeniach, platformách a vo všetkých hlavných prehliadačoch. Ideálne sa pozrite na full-hd monitor, potom skúste rozlíšenie 1024x768 bežné pre netbooky a tablety, môžete skúsiť aj chytrý telefón. Ak takými zariadeniami nedisponujete, tak môžete nájsť okrem nástrojov pre vývojárov v prehliadačoch aj veľa freewarových a profesionálnych nástrojov pre testovanie zobrazenie webu na rôznom rozlíšení aj testy kompatibility.