8. diel - Text v Adobe Illustrator 1
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 5. lekcii Adobe Illustrator, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Jeden zo signálov, že to tak naozaj je, je predvolený farebný režim dokumentu - CMYK a rozsah nástrojov pre prácu s textom, ktorým sa budeme venovať v tejto lekcii.
Text v Illustratoru - 1. časť
Ikona nástroje text sa nachádza v okne nástrojov pod, pre nás už dobre známym, nástrojom pero. Pri bežnej práci je dobré vedieť, ako budeme s textom zaobchádzať a čo chceme v konečnom dôsledku dosiahnuť. V Illustrator existujú dva unikátne (oproti iným programom Adobe Graphic Suite) základné druhy textu. Sú nimi text v ploche a bodový text. Aby sme medzi nimi videli rozdiel, vyskúšame si v dnešnej lekcii oba z nich. Predtým si však ešte vysvetlíme niektoré pojmy, aby sme sa v rámci práce s textom lepšie orientovali:
- Textové okno - je obdĺžnik (rámček), ktorý je viditeľný, keď si vyberieme text ako objekt (nie obsah tohto okna) a je možné s ním manipulovať pomocou klasickej transformačné mriežky.
- Text - obsah textového okna. Manipuluje s ním tak, že si myší s kurzorom označíme konkrétne znaky textu, ktoré chceme meniť.
- Písmo - v našom poňatí tiež text, ale odborne skôr systém spoločensky uznaných zrakových alebo hmatových symbolov, ktoré predstavujú časti hovoreného jazyka tak, aby bolo možné verne zopakovať vypovedanej zvuky. Systém zápisu väčšinou zahŕňa okrem samotných symbolov zvaných grafém aj pravidlá ich používania.
- Font - znaková šablóna pre písmo.
- Druh písma - všeobecne môžeme písmo deliť na šerifovia (pätkové) a sans šerifovia (bezpätkové), prípadne skriptové (kaligrafické, akoby písané ručne). Ďalej je možné deliť písmo podľa obdobia a lokalít vzniku, ako aj podľa proporcionality a použitia. Písmom ako takým sa zaoberá celá veda a odborníci v jeho používaní sú typografi a gramatologové.
- Textový riadok - je pomyselná línia, na ktorú sa umiestňujú jednotlivé znaky (písmená, číslice alebo symboly).
- Rez písma - odvodené znakovej sady na základe daných pravidiel - tučné, naklonené, tenké, stlačené a podobne.
Bodový text
Keď si zvolíme nástroj text, ikona ukazovateľa myši sa zmení na kurzor, na ktorý sme zvyknutí pri práci s klasickými textovými editormi. Ak rýchlo klikneme do plátna myší, tento kurzor sa nám na ňom zachytí a podľa verzie programu nám buď ukážkovo napíše text Lorem ipsum, alebo bude len vytrvalo na mieste blikať a čakať, kým mu obsah nevložíte.
Napíšme (prepísať "Lorem ipsum") na "slovo". Zmeňme si nástroj text na nástroj výber (čierna šípka) a skúsme postupne s vytvoreným textom manipulovať. Pri manipulácii s transformačnou mriežkou sa nám obsah prispôsobuje mriežke, naťahuje sa a otáča zároveň text aj okno okolo neho. Najskôr sa napíše textový obsah a textové okno sa mu potom prispôsobuje.
Toto nastavenie textu nazývame bodový text. Použitie takého texte je vtedy, keď vieme, že s ním budeme manipulovať a používať obmedzený rozsah znakov v jeho objeme. Napríklad nadpis, opis kategórie, číslo strany a podobne.
Text v ploche
Ak chceme vytvoriť dlhý text, tak k tomu nám slúži druhý spôsob tvorby - tvorba textu v ploche. Najskôr sa vytvorí textové okno tak, že po výbere textového nástroje stlačíme ľavé tlačidlo myši na mieste, kde chceme začať vytvárať textový rámik a na mieste, kde chceme rámček ukončiť, tlačidlo uvoľníme. Pracujeme podobne ako keď vytvárame dizajnovo obdĺžnik.
Vytvorilo sa nám textové okno, ktoré je ilustračne naplnené prednastaveným textom (v predchádzajúcich verziách programu bez výplne). Skúsime do tohto okna napísať text "slovo" a následne oknom manipulovať rovnako ako predtým pomocou výberu a transformačné mriežky. Vidíme, že okno texte sa síce transformuje, ale jeho obsah je stále uložený vodorovne a zachováva si svoje proporcie bez ohľadu na manipuláciu.
Taký text je vhodný v prípade, ak nechceme manipulovať s textom pod uhlami a chceme mať jeho obsah vždy kvalitne čitateľný s permanentným nastavením rozmerov.
Prepínanie medzi týmito dvoma formami je možné cez text - zmeniť na bodový text / text v ploche. Používa sa však minimálne, pretože efektívnejšie je dopredu poznať účel vytváraného textu.
Pri práci s textom sa nám zobrazuje nielen transformačný okno okolo textu, ale horná lišta nám navyše poskytuje možnosť práce s týmto objektom na rozsiahle úrovni. Ak chceme upravovať hromadne nastavenie textu pre celé okno, stačí nám vybrať iba okno samotnej. Ak chceme meniť nastavenie konkrétnemu znaku, vyberieme ho klasicky kurzorom v okne.
V Illustratoru je možné pre každý znak nastaviť extra font, rez, farbu výplne i obrysu, posun voči textovému riadku, rotáciu a percentuálne nastavenie výšky a šírky. Napriek týmto možnostiam je potrebné si pamätať základné pravidlo typografie - písmo a jeho tvar má vždy svoj význam a hodnotu. Pri zlom využití potom dochádza k deformácii jeho kvality a čitateľnosti. Ak text nevieme prečítať, nemá zmysel ho použiť.
Vlastnosti písma
V hornej lište po označení textu môžeme nastaviť rôzne vlastnosti, ako sú napríklad: farba znakov, farba obrysov znakov, šírka ťahu obrysu (prípadne profil tohto obrysu), viditeľnosť / krytie textu, font písma, rez písma, veľkosť znakov a zarovnanie textu v rámci textového okna. Ak chceme s textom manipulovať, stačí si otvoriť v lište časť znak (v prípade, že okno nie je k dispozícii, si ho aktivujeme pomocou klávesovej skratky Ctrl + T). V tomto okne potom dokážeme upraviť nielen veľkosť znakov, ale aj vzdialenosť medzi znakmi v riadku a riadkoch od seba a ďalšie parametre, ktoré sme si uviedli vyššie. Ikony pre funkcie sú veľmi intuitívne a môžete si ich vyskúšať sami:) .
Ďalšie možnosti texte
Okrem klasického textu nám program Illustrator ponúka aj ďalšie možnosti jeho aplikovanie a určitú interaktivitu textového nástroja. Pod klasickým textom sa totiž nachádzajú aj ďalšie možnosti.
Text v ploche
Text v ploche nám umožňuje pri jeho zvolení prísť k ľubovoľnému vytvorenému vektorovému tvaru a zmeniť ho na textové okno. Využitie je hlavne vtedy, ak máme vopred vytvorený vizuál strany dokumentu - napríklad rozdelenú stranu na stĺpce alebo štvrtiny pomocou obdĺžnikov. Jednoducho potom môžeme touto funkciou tieto časti zmeniť na bloky textu. Príkladom takéhoto využitie môže byť obľúbená hra, kedy si symbolicky nakreslíme scénu zo základných tvarov a potom jednotlivé tvary zmeníme na bloky textu, viď obrázok nižšie:
Pozor! Po zmene objektu na textové okno sa viditeľnosť obrysu tejto plochy stratia!
Text kolmo na ceste
Tento nástroj nám pri priblížení k ľubovoľnej ceste umožňuje zmeniť ju na textový riadok. Používa sa napríklad pri kruhových pečiatkach, keď chceme umiestniť text na kružnici okolo ilustrácie alebo keď chceme text v rámci ilustrácie roztancovať.
Zvislý text
Tento nástroj je v praxi grafika využívaný čisto na ilustrácie. Vieme s ním rýchlo vytvoriť tzv. Matrix efekt, ale pretože sme zhruba od 6 rokov naučení čítať znaky zľava doprava po riadkoch, tento spôsob použitia texte je pre nás použiteľný len obmedzene.
Zvislý text v ploche
Tento druh je zhodný s textom v ploche, akurát umiestňuje znaky kolmo pod seba.
Text na ceste zvisle
Pomocou neho možno umiestniť znaky na krivku, ale naležato.
Retušovacie nástroj
Tento nástroj nám umožňuje manipulovať so znakmi označeného textu tak, aby sme mohli meniť tvar textového riadku. Znakom môžeme posúvať vodorovne aj zvisle, pričom dodržiavame postupnosť (radenie) znakov za sebou i charakter prvku (bude to stále znak prepisovateľný textovým nástrojom). V praxi sa využíva len v obmedzenom rozsahu, pretože pri takomto posune znaku chceme spravidla zároveň editovať jeho tvar - a teda aplikujeme postup prevodu textu na obrysy.
Špeciálne znaky - glyfy
Ak chceme pri práci s textom v programe Illustrator vložiť do textového okna znak, ktorý nemáme na klávesnici počítača, využijeme na to okno glyfy. Toto okno vyvoláme cez hornú lištu - Text a glyfy. V tomto okne sa nachádzajú všetky znaky a symboly, ktoré dané písmo obsahuje. Slúžia nám napríklad v prípade, ak chceme použiť namiesto odrážok kruhy alebo použiť symbol Eura. Ak sme kurzorom klikli v textovom okne, stačí už len v Glyfa dvakrát kliknúť na vybraný symbol a on sa do textu pripíše.
Ak sa hľadaný znak v danom písme nenachádza, zmeníme si dole vľavo písmo a nájdeme také, ktoré ho vo svojej znakovej sade má.
Typohra
Medzi základy zoznámenie sa s textom patrí aj takzvaná
typohra. Je to vlastne jednoduchý text,
ktorý je vizuálne posunutý do podoby svojho významu.
Príkladom môže byť napríklad slovo "oko" doplnené tak, aby o
vyzeralo ako oko, avšak slovo si zároveň ponechá svoju pôvodnú
čitateľnosť. Ďalším príkladom môže byť slovo "Drakula" s natiahnutím
spodných častí znakov r
a l
do podoby upírskych
tesákov.
Vyberme si teraz textový nástroj a vytvorme bodový text v znení "Drakula". Aby sme mohli s jednotlivými znakmi manipulovať na úrovni ovládacích bodov (priamym výberom = bielou šípkou), klikneme si na tento text pravým tlačidlom myši a zvolíme si možnosť previesť na obrysy.
Čo sa stalo? Vrstva textu s obsahom "Drakula" sa zmenila na
skupinu, v ktorej je každý znak zobrazený
zvlášť a je definovaný ako cesta alebo
spojená cesta (v prípade znakov, ktoré majú otvory, ako
napr. D
a A
). Po výbere týchto znakov bielou
šípkou im môžeme meniť tvar individuálne. Nesmieme však
zabúdať, že keďže sú jednotlivé znaky v skupine, pri
výbere (čierna šípka) sa bude posúvať celá skupina.
V prípade potreby môžeme skupinu rozdeliť klávesovou skratkou Ctrl + Shift + G.
Označíme si bielu šípkou najprv ľavý spodný bod znaku r
a
posunieme ho myšou, alebo jednoducho po označení šípkami, smerom
nadol. Následne potiahneme smerom nadol druhý spodný
bod tohto znaku tak, aby vytvoril ilúziu Tesák. To isté vykonáme aj
so znakom l
.
Logotyp
Logotyp je vlastne tiež logo (vizuálna identita značky), avšak je
vytvorené pomocou konkrétnych znakov alebo
textu. Napríklad logá firiem Coca-Cola alebo
Nokia. Väčšina logotypov vychádza z názvu
spoločnosti. Skúsme vytvoriť logotyp napríklad pre spoločnosť
BIG BOSS. Najprv si zadefinujeme rozsah znakov. Môžeme
pracovať buď s celými slovami, alebo len s iniciály B
&
B
. Ak chceme pracovať s rovnakou spoluhláskou,
môžeme vytvoriť zrkadlenie tohto znaku podľa vybranej osi a použiť preto
rovnaký druh písma.
Ak chceme použiť celé slová, ktorých je viac, je vhodné použiť na každej iné písmo. Protiklady sa priťahujú a preto môžeme použiť extra bodový text s pätkovým písmom na slovo BIG a na slovo BOSS písmo kaligrafické tak, aby sme s nimi vedeli nezávisle manipulovať. Ak sme s druhmi písma spokojní, prevedieme texty pravým tlačidlom myši na obrysy. Teraz môžeme s tvarmi manipulovať ľubovoľne podľa potreby aj na úrovni ovládacích bodov.
Ak by sme chceli vytvoriť pre danú spoločnosť pečiatku, využijeme text na ceste. Urobíme to tak, že okolo loga spoločnosti vytvoríme kružnici. Zvolíme si nástroj text na ceste a priblížime sa ku kružnici tak, aby sa nám kurzor zmenil na aplikovanie cesty. Klikneme ľavým tlačidlom a môžeme písať text.
Text na ceste sa upravuje tak, ako iný bodový text alebo text v okne pomocou hornej lišty alebo individuálnym označením jeho časti. Ak chceme mať okolo textu na ceste kružnici, musíme urobiť novú, pretože pôvodný sa zmenila na textový riadok a viditeľná bude len pri editovaní textu, ktorý je na nej umiestnený.
Ak chceme meniť umiestnenie textu na ceste, všimnime si, že v texte na ceste máme okrem znakov na začiatku, v strede aj na konci ešte tri vertikálne značky. Manipulovaním prvý a posledný značkou vieme určiť odkiaľ a kam bude umiestnený text a stredné značkou dokážeme ťahaním vertikálne zmeniť text na hornej alebo dolnej vertikálne umiestnenie na ceste.
Tým naša prvá časť končí.
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 6. - 7. lekcii Adobe Illustrator, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.