2. diel - Southpark style a pathfinder v Adobe Illustrator
V predchádzajúcom článku, Úvod do vektorovej grafiky v Adobe Illustrator , sme si predstavili filozofiu a základné nástroje programu Illustrator.
Aby sme prostredie a tieto nástroje dostali lepšie pod kožu, využijeme ich pri tvorbe jednoduchej scény v známom seriálovom štýle.
Vytvoríme si nový dokument. Veľkosť A4
na šírku, bez
spadávky a iba jedno plátno. Keďže v Illustratoru sa všetky plochy musí
najprv obkresliť = uzavrieť nejakým tvarom, vyrobíme si najprv pozadie z
obdĺžnikov.
V tomto článku budeme tvoriť objekty bez kontúr. Aby sme ho jednotlivým tvarom vypli, klikneme si do okna nástrojov. V mieste nastavenia farby si kliknutím prenesieme do popredia obrys a klikneme na ikonku zmazanie farby (biely štvorec preškrtnutý červenou linkou). Zrušenie obrysu je možné aj v 2. riadku (ak máme nastavený profil základná) výberom farby obrysu "bez výplne".
Pozadia
Klikneme do okna nástrojov, vyberieme štvoruholník a zostrojíme obdĺžnik cez celé plátno v modrej farbe. Druhý obdĺžnik bude predstavovať "zem" a bude zaberať spodnú štvrtinu plátna.
Do scény si postupne môžeme vytvoriť jednoduché kopca pomocou elíps a vo vrstvách je presunúť pod "zem". Presunutie poradie vrstiev v okne vrstiev nám zmení ich poradie na scéne. To, čo je vyššie, prekryje to, čo je pod tým.
Všetky objekty urobíme tak, že vyberieme ich tvar v okne základných tvarov a následne klikneme do pracovnej plochy, podržíme ľavé tlačidlo a ťaháme myšou do strany. Podľa toho, ako ďaleko potiahneme myš po stlačení ľavého tlačidla, sa nám vytvorí veľká alebo malá elipsa. Ak chceme vytvoriť pravidelný tvar (proporčný elipsa je vlastne kružnice), tak už z predchádzajúcej lekcie vieme, že pri jej tvorbe držíme klávesu Shift.
Postavička
Ako prvý vytvoríme z elipsy základ pre telo. Po vytvorení zmeníme farbu buď kliknutím do farebného štvorca vo vzorkovníku alebo jednoducho do okna výplne v okne nástrojov. Telo si dáme červené. Prekryjeme ho modrým obdĺžnikom a nohy vytvoríme opäť z elipsy - tentoraz v čiernej farbe. Aby sme hlavu odlíšili od brucha, vytvoríme najprv čierny golier a následne pravidelný kruh ako hlavu.
Postupne vytvoríme bielu kružnicu s čiernou bábikou a aby sme pracovali efektívne, označíme si obe kružnice oka a skopírujeme ich pomocou držania klávesy Alt. Ďalej postupujeme podľa obrázka alebo vlastnej fantázie. Predlohou môžu byť originálny obrázky zo seriálu.
Ak chceme deformovať objekty, používame čiernu šípku a ak sa dostaneme k problému so šikmým úsmevom, použijeme na editovanie tvaru bielu šípku.
Tak, ako vytvárame časti postavičky zo základných tvarov, môžeme použiť na prácu aj základnú krivky. Napríklad úsečku. Nachádza sa hneď vedľa textu kúsok od základných tvarov.
Vytvoríme ju tak, že klikneme na ikonu krivky, klikneme a podržíme ľavé tlačidlo myši na plátne, čím vytvoríme začiatok krivky a po uvoľnení krivku ukončíme. Pri kreslení línie a vrecká použijeme pre zmenu len obrys obdĺžnika bez výplne. Pridáme pár gombíkov a máme postavičku.
Pri tvorbe jednotlivých častí tela, si môžeme pomôcť tak, že jednotlivé časti postavičky alebo pozadia vyberieme a spojíme do skupiny pomocou Ctrl + G. Takým spojením do jednej skupiny sa nám jednotlivé objekty spojí a predídeme prípadu, že sa nám objekty scény rozhádže.
Strom
Geometrický strom vytvoríme pomocou trojuholníkov a štvorca ako kmeňa.
Trojuholník vytvoríme tak, že v základných tvaroch zvolíme mnohouholník,
klikneme rýchlo do pracovnej plochy ľavým tlačidlom a v okne mnohouholníka
zmeníme počet strán na 3
.
Postupne trojuholník nakopírujeme nad seba spolu s obdĺžnikom. Spojíme časti stromu do skupiny a vytvoríme jeho ďalšie kópie, aby sme dotvorili scénu.
Cestár
Spájanie objektov do skupín nám pomáha zjednodušiť si prácu. Skupiny fungujú tak, že po kliknutí na ľubovoľný objekt zo skupiny sa vyberie celá skupina a manipulujeme so všetkými objekty naraz. Okrem toho spájanie objektov do skupín sprehľadňuje aj okno vrstiev. Spojenie do skupín má výhodu, že je možné kedykoľvek skupinu rozdeliť pomocou myši a presúvaním vrstiev v okne vrstiev - alebo označenie skupiny a využitím klávesovej skratky Ctrl + Shift + G. Vďaka tomu je také spojenie efektívne a kedykoľvek modifikovateľné.
Skupiny majú ale aj nevýhody. Ak nám slúži na tvorbu odvodených tvarov, ako napr. U nášho stromu, nemožno vytvoriť pomocou skupiny spojený obrys objektov. Teda keby sme skupinu chceli využiť pre náš strom, obrysovaly by sa jeho podobjektoch a nie celý vzniknutý tvar stromu. K tomu, aby to fungovalo podľa našich predstáv, potrebujeme skombinovať objekty pomocou funkcie cestár.
Cestár je v podstate funkcie, ktorá na základe vybraných tvarov a ich
poradie vo vrstvách vytvára nové tvary. Otvoríme si ho cez
horní řádek - okna - cestář
alebo použijeme skratku
Ctrl + Shift + F9. Hneď pri otvorení tohto
okna je jasné, ktoré ikony majú aký účel.
Ak označíme dva objekty - ako napríklad zaoblený obdĺžnik a trojuholník - a potom klikneme do okna cestára na prvú ikonku spojiť, vytvoríme nový objekt - cestu, ktorá nezvratne oba tvary spojí (tvarov možno spojiť aj viac, než dva). Ďalšími možnosťami v cestári sú napríklad odčítanie dvoch tvarov (vrchná v okne vrstiev sa odpočíta od nižšieho označeného), tvorba prieniku, rozdiel a podobne. Okrem kombináciou plôch dokáže táto funkcia kombinovať aj obrysy, čo využijeme v ďalších článkoch a tvorbe.
Cestár teda používame hlavne vtedy, ak spájame tvary do jednotného obrysu alebo vytvárame v plochách otvory.
Aby sme si cestár precvičili, vytvoríme na oblohe napríklad oblak alebo Prederavenou značku vedľa postavičky.
Oblak je tvorený viac elíps. Značku tvorí obdĺžnik, prevrátený trojuholník a kružnice otvoru.
Keď sme už so scénou spokojní, uložíme ju ako JPG obrázok. JPG je
bitmapa a keďže sme vo vektorovom prostredí, musíme bitmapu vytvoriť cez
export. Teda soubor - export - exportovat jako
. V okne exporte si
všimneme okienka pod názvom súboru a jeho koncovky a zaškrtneme použiť
kresliace plátna a potvrdíme. Veľkosť plátna nám síce určuje výstupná
veľkosť dokumentu, ale pri exporte sa bez potvrdenia plátna uloží všetko -
aj to, čo sa nachádza mimo scény alebo presahuje plátno.
To je pre dnešné lekciu všetko.
Challenge pre všetkých - Ako by ste vy vyzerali po boku Cartmena alebo Kennyho?;)
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 1. - 2. lekcii Adobe Illustrator, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.