7. diel - Neónový look a masky v Adobe Illustrator
V predchádzajúcej lekcii, Vzory, výplne a textúry v Adobe Illustrator , sme si ukázali ďalšiu knižnicu programu Adobe Illustrator a tiež sme si povedali ako na vlastné farby, výplne, textúry a vzory.
Tentoraz si na konkrétnom, komplexnom cvičení ukážeme ako jednoducho vytvoriť ilúziu priestoru v čisto 2D plošnom Illustratoru (nejde o ISOMETR;) ) A ako fungujú dva druhy masiek - orezové a krycie.
Neónový efekt, priestor a masky
Vytvoríme si nový dokument - A4 na dĺžku. Ak nie je striktne dané, používame tento formát, nakoľko nám zaberá ideálna časť pracovnej plochy. Keďže vo vektorovom prostredí pri zmene veľkosti nahor i nadol neznižujeme kvalitu obrazu, môžeme si tento formát dovoliť používať stále;) .
Cez celú plochu plátna vytvoríme čierny obdĺžnik.
Teraz na túto plochu umiestnime 5
bielych
kružníc. Použijeme biely obrys a vypnutú
výplň. Presný počet kružníc nie je zas tak dôležitý.
Dôležité je vytvoriť zaujímavú kompozíciu, kde sa
vyskytujú miesta, kde sa kruhy pretínajú, vychádzajú z plátna alebo sa
dotýkajú. Pri veľkosti plátna A4 si nastavíme šírku ťahu kružníc na
2
body.
Označíme všetky kruhy a spojíme ich do jednej skupiny klávesovou skratkou Ctrl + G. Vytvorenú skupinu označíme myšou a klávesovou skratkou Ctrl + C a CRTL + F vytvoríme jej kópiu na to isté miesto. To, že sa kópia vytvorila, na plátne nevidíme (originál sa prekrýva s kópiou), preto si to vždy radšej overujeme v okne vrstiev.
Vytvorenú kópiu máme označenú a teraz na ňu aplikujeme Efekt
rozostrenie - Gaussova rozostrenie s polomerom cca 22
bodov. To nám okolo kružníc vytvorí žiaru.
Aby sme boli k neónu o krok bližšie, na miestach, kde sa kružnice
dotýkajú, žiaru znásobíme vytvorením bielych elíps a ich
následným Gaussovým rozmazaním a znížením krytie na cca 60
%.
Podľa potreby a chuti môžeme do kružníc (tých rozmazaných alebo tých pôvodných) vniesť dynamiku tým, že im zmeníme farbu na odtieň žltej alebo jemne modrej.
Keď máme kompozíciu hotovú a rozmazaniu aj žiaru podľa predstáv, orežeme si pomocou masky horné dve tretiny plátna. Urobíme to tak, že vytvoríme cez horné dve tretiny nový tvar - obdĺžnik, aby sa to, čo chceme ponechať viditeľné, nachádzalo vnútri tohto tvaru - obdĺžnika.
Teraz označíme všetky prvky dokumentu (kto nepozná, tak Ctrl + A), klikneme do scény pravým tlačidlom myši az ponuky vyberieme vytvoriť orezovú masku.
Masky v grafických programoch fungujú tak, že neporušujú scénu (alebo objekty), len podľa spôsobu aplikovanie mení spôsob zobrazenia maskované scény.
Orezové maska
V Illustratoru sa orezové maska (niekedy nazývaná vektorová, pretože sa využíva jej obrys = tvar cesty) vytvára tak, že si časť, ktorú chceme ponechať viditeľnú, obkreslíme buď základným tvarom, alebo cestou vytvorenú nástrojom pero. Platí, že túto cestu kreslíme posledný, resp. vrstva tejto orezové cesty musia byť vo vrstvách najvyššie.
Následne označíme scénu (alebo objekt), ktorú chceme orezať spolu s orezovú cestou, klikneme pravým tlačidlom do scény a zvolíme vytvoriť orezovú masku. Vo vrstvách nám vznikne nová skupina, kde sa maska nachádza ako vrchná podvrstvy skupiny a zvyšok scény je neporušený v ďalších podvrstvách. Ak by sme po rozbalení skupiny vybrali cez okná vrstiev jednotlivé podvrstvy, môžeme nimi manipulovať do strán šípkami a doladiť umiestnenie masky alebo prvkov scény dodatočne. Okrem toho je vďaka princípu použitie tvaru masky možné maske priradiť obrys (farbu i hrúbku) a vytvoriť tak Nálepkovo look orezaním scény.
Celá naša scéna sa skrátila podľa obdĺžnika. Vo vrstvách máme len
jednu skupinu, klikneme na jej názov a pre lepšiu orientáciu si ju
premenujeme na pozadí
. Skupinu pozadie teraz dokopírujeme na to
isté miesto spomínaným Ctrl + C a Ctrl +
F.
Tak, ako transformujeme jednotlivé objekty s pomocou transformačných bodov, tak vieme trasformovat aj celej skupiny. Označené kópiu pozadia klikneme na transformačnej bod hore uprostred ľavým tlačidlom myši, podržíme tlačidlo a potiahneme myš kolmo dole. Tým vytvoríme akési zrkadlo pôvodnému pozadia.
Aby sme scéne dodali ilúziu priestoru, doplníme kópiu pozadí o farebný
prechod tak, aby pôsobila ako podložka. Najprv kópiu pozadia
premenujeme na podklad
. Následne si vytvoríme obdĺžnik tak, aby
prekrýval celý podklad. Výplní tohto nového obdĺžnika bude farebný
prechod, ktorý bude lineárny, otočený o 90
stupňov s
čiernou farbou dole a hore s odtieňom
šedej.
Podklad aj obdĺžnik s prechodom označíme a tentoraz klikneme do okna transparentnosti a vpravo hore na vytvoriť kryciu masku.
Scéna je relatívne hotová. Môžeme si ju uchovať pre prípad, kedy budeme potrebovať pozadia pre technický produkt alebo akýkoľvek iný objekt. My si do neho umiestnime dve farebné gule.
Prvý vytvoríme tak, že si zopakujeme funkciu prelínanie. Vytvoríme väčší kruh so zelenou farbou a do jeho plochy umiestnime druhý s jasne zelenou alebo žltou farbou. Obaja kruhy označíme a použijeme v hornej lište Objekt - prelínanie - vytvoriť.
Znovu klikneme do prelínanie, ale tentoraz na prelínanie - voľby prelínanie a nastavíme v otvorenom okne súvislá farba.
Aby sme novovzniknutý vizuál podporili, pod guľu umiestnime tieň. Ten
vytvoríme pomocou čiernej elipsy s Gaussovým rozmazaním a
znížením krytie na cca 50
%. Tento tieň teraz vo vrstvách
umiestnime pod zelenú guľu.
Druhou guľu vytvoríme zopakovaním 3D efektu pomocou farebného prechodu. Vytvoríme si kruh. Následne klikneme do okna farebného prechodu. Postupne klikneme na jednotlivé bežca prechode a zvolíme si opäť tmavší odtieň farby a jeho svetlú variant - napr. Magenta a bielu farbu. V okne prechodu zmeníme prechod na kruhový.
Po vytvorení tohto prechodu klikneme do okna nástrojov na nástroj prechodu a myšou posunieme umiestnenie prechodu tak, ako na obrázku, čiže tak, aby svetlo na guľu dopadalo zľava zhora.
Doplníme tieň číslo 2
a scéna je hotová.
Krycia maska
Krycia maska (nazývaná tiež bitové alebo prechodová, kvôli použitiu jej vlastnosti výplne - bodov vo výplni), funguje ako maska vo Photoshope. Aby sme masku vytvorili, musíme si plochu, na ktorú ju chceme aplikovať, prekryť novým tvarom, ktorý má vo výplni farebný prechod. V farebnom prechode bude čierna farba označovať miesta, ktoré budú z pôvodnej scény úplne skrytá a biela farba miesta, kde sa viditeľnosť pôvodnej časti scény zachová. Prekrývanie scénu a obdĺžnik s farebným prechodom označíme (platí, že farebný prechod je navrchu) a v okne transparentnosti použijeme ikonu vpravo hore a potvrdíme vytvoriť krycie masku.
Ak by sme chceli modifikovať už aplikovanou krycou masku, označíme objekt s maskou, klikneme do okna transparentnosti na druhej políčko (masku) a prepneme sa do módu úpravy masky. Teraz sa nám vo vrstvách nachádza len obdĺžnik, ktorého výplň = farebný prechod, vieme klasickým spôsobom meniť. Ak sa chceme z tohto "maska módu" vrátiť do klasickej tvorby, opäť klikneme do okna transparentnosti, ale na prvé okno.
Krycia maska nie je pre vektorové prostredie prirodzená a preto je jej aplikovanie zložitejšia. Používa sa vtedy, ak chceme, aby obraz prešiel do čistej plochy, k prechodov viac obrazov medzi sebou alebo k vytváraniu ilúzií, ako v našom prípade, odrazu zrkadlové plochy, ktorá smerom nadol zaniká.
Iná ukážka použitia vytvoreného pozadia
To je pre dnešné lekciu všetko.
V budúcej lekcii, Text v Adobe Illustrator 1 , si predstavíme základné nástroje na tvorbu textu.