IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

10. diel - Efekty v Adobe Illustrator

V predchádzajúcej lekcii, Text v Adobe Illustrator 2 , sme dokončili téma text.

V dnešnej lekcii sa zameriame na efekty.

Efekty v Illustrator

Ako všetky grafické programy aj Illustrator má svoje špeciálne funkcie, ktoré nazývame efekty. Táto skupina špeciálnych manipuláciou s objektom je natoľko rozsiahla, že už v minulosti vývojári delili efekty na takzvané filtre a efekty. Dnes nám ponechali tieto funkcie iba ako efekty, ale aj medzi nimi môžeme rozoznať takzvanej vektorovej a bitmapovej efekty (v okne efektov - efekty v Illustratoru a efekty vo Photoshope).

Najľahšie si to predstavíme tak, že vektorové priestor medzi ovládacími bodmi tvaru delí na menšie časti, umelo do nich vkladajú napríklad Bézierove funkcie a bitmapové ovplyvňujú ich vizuálne vlastnosti, ako je napríklad rozmazanie alebo alebo efekt maľby olejom. Samozrejme taký opis je len symbolický. Nakoľko je možnosť kombinácie a spôsobe aplikovania efektov rozsiahly, ukážeme si vybrané z nich.

S efekty ale pozor!

  • 1. Nikdy by sa nemali používať samoúčelne. Kreativita je v tom vytvoriť niečo nové a nie len aplikovať nástroj efektu.
  • 2. Vysoký počet efektov v dokumente zaťažuje operačnú pamäť. Majme stále na mysli, že vo vektorovom prostredí je všetko tvorené cez komplikované prepočty.

Vypustiť a nafúknuť

Ide o jeden zo základných efektov. Nachádza sa v hornej lište Efekt - efekty v Illustrator - deformovať a transformovať. Vytvorme si klasickú päťcípu predvolené hviezdu. Aktivujeme vyššie uvedenú cestou efekt a zapneme náhľad. Podľa posunu hodnôt na jednotlivé strany môžeme sledovať, ako sa nám vizuál hviezdy zmení na iskru / ilustrovaný odlesk (posun smerom doľava) alebo základ na lupene kvetu (posun smerom doprava).

Základy Adobe Illustrator

Roztriasť

Tento efekt sa tiež nachádzajú v časti efektov pod skupinou deformovať a transformovať. Ako každý efekt funguje tak, že si najprv označíme objekt, na ktorý chceme efekt aplikovať, a následne v okne efektu pri aktivácii náhľade sledujeme výsledok podľa konkrétnych nastavení. Aby sme si ho lepšie predstavili, vytvoríme si chlpaté bicykel;) .

Najprv vytvoríme kruh, ktorého výplní bude lineárny farebný prechod. S pomocou základných nástrojov teda vytvoríme kruh. Prepneme do popredia v okne nástrojov výplň a v okne výplní následne vyberieme (klikneme na) farbený prechod. Nastavenie farieb je jednoduché - docielime ho pomocou klikanie do okna prechodu a následným zvolením farby z farebnej škály alebo zo vzorkovníka. Tento prechod otočíme o 90 stupňov tak, aby svetlejšie farba bola hore a tmavšie dole.

Základy Adobe Illustrator

Teraz vytvoríme kópiu tohto kruhu tak, že kruh označíme, stlačíme kláves Alt a potiahneme označený kruh na miesto, kde chceme vytvoriť kópiu.

Základy Adobe Illustrator

Obaja kruhy označíme a použijeme funkciu prelínanie. Tú opäť aktivujeme cez hornú lištu programu Objekt - prelínanie - vytvoriť. Tento nástroj sme popísali v predchádzajúcich lekciách týkajúcich sa textu a preto ho dnes už nebudeme zbytočne rozpisovať. Otvoríme si cez Objekt - prelínanie - voľby prelínanie (alebo cez nástroj prelínanie v okne nástrojov) a nastavíme určenú vzdialenosť na 3 mm.

Základy Adobe Illustrator

Označíme celé prelínanie a hore v lište zvolíme Efekty - efekty v Illustratoru - deformovať a transformovať - roztriasť.

Základy Adobe Illustrator

V tomto okne trochu spomalíme a aktivujeme si náhľad. Prvá nastaviteľná hodnota nám určuje výšku novo vytvorených vrcholov na strane objektu, a druhý riadok ich počet. Skúsme postupne nastaviť tento efekt tak, ako je na obrázku nižšie, aby sme dosiahli čo najvernejší efekt srsti.

Základy Adobe Illustrator

Chlpatá húsenica je hotová. Ak chceme aplikovať tento efekt (prelínanie spolu s roztrasením) na cestu iného tvaru, postačí nám k tomu tieto 2 kroky:

  • 1. Cesta musí byť otvorená! Vytvoríme si kruh, prepneme ho iba do obrysu (vypneme mu výplň) a rozdelíme kružnicu tak, že ju označíme, zvolíme nástroj nožnice (pod nástrojom guma v okne nástrojov) a označíme ním jeden ľubovoľný bod kružnice. Kružnica bude mať vizuálne rovnakú podobu, ale na mieste pôvodného bodu sa vytvoril ďalšie a celistvosť kružnice sa rozdelila.
  • 2. Označíme chlpatú húsenicu aj rozdelenú kružnicu a následne klikneme hore na Objekt - prelínanie - nahradiť os. Cesta pôvodného prelínanie sa vymenila za náš rozdelený kruh.
Základy Adobe Illustrator

Ak chceme, môžeme ešte zmeniť rozmer kruhov v prelínanie pomocou transformácie a dosiahnuť žiadaný vizuál a jeho rôznofarebné kópie.

Základy Adobe Illustrator

Klikiháky

Vyberieme si nástroj text, klikneme ním do plátna ľavým tlačidlom a východiskové Lorem ipsum prepíšeme na "Kreslenie". Tomuto textu cez hornú interaktívne lištu zmeníme písmo na ľubovoľnej hrubé alebo klasické Arial s tučným rezom. Veľkosť textu zmeníme pomocou transformačný mriežky textu a podržaním klávesy Shift tak, aby bola transformácia proporčné. Teraz si text označíme a stlačíme postupne Ctrl + C a Ctrl + F. Takto sme vytvorili kópiu označeného textu na to isté miesto. Označíme si text, ktorý je vo vrstvách vyššie (čiže je bližšie a bude prekrývať ten pod tým). Prepneme tomuto vrchnému textu farbu len na obrys a ten zvýšime aspoň na 3 body (podľa veľkosti textu).

Teraz označíme nižšia text, zmeníme mu farbu a vyberieme Efekt - efekty v Illustrator - Štylizovať - klikiháky.

Základy Adobe Illustrator

V tomto okne si zapneme náhľad a postupne meníme nastavenie efektu. V nastavení si môžeme vybrať prednastavené možnosti alebo postupne vytvoriť vlastné. V časti uhol nastavíme sklon šrafůry, ktorá nám nahradila text a v časti prekrytia cesty ponecháme pôvodné hodnoty (keby sme manipulovali týmito hodnotami, stratil by sa nám pôvodný tvar - šrafůra by ho prekročila). Oproti tomu v časti voľby čiary môžeme veselo experimentovať. Zakrivenie nám pomáha miesto ostré šrafůry vytvoriť kadere, kolísanie dáva možnosť náhody, respektíve náhodný rozptyl oproti nastavenému rozmeru.

Ak máme text nastavený, doplníme ho o pár rysovacích čiar a rozmazané elipsy so zníženým krytím, aby sme dosiahli podoby textu napísaného pomocou šablóny na výkrese is chybami.

Základy Adobe Illustrator

Ďalšou možnosťou tejto funkcie je použitie k prekreslenie vloženého obrázku. Umiestnime si na plátno obrázok jablká. Ak je obrázok označený, interaktívne lišta nám ponúka možnosť automatickej vektorizácia, ktorú využijeme kliknutím. Obraz sa nám rozdelil na čierne a biele plochy. Aby sme podrobne túto automatickú vektorizáciu nastavili, klikneme v interaktívnej lište na ikonku nastavenie vektorizácia. V predvolenom nastavení môžeme posúvať prahom a meniť obrázok na vyšší počet tmavých alebo svetlých plôch. My si ale zvolíme 3 farby.

Základy Adobe Illustrator

Obrázok sa nám vizuálne rozdelil na tri odtiene. Aby sme ho rozdelili na konkrétne plochy, použijeme opäť interaktívne lištu a zvolíme možnosť rozdeliť.

Namiesto vrstvy vloženého obrázku sa nám vo vrstvách nachádza skupina objektov, ktoré predstavujú jednotlivé farebné plochy vektorizovaného obrazu. Nevýhodou je niekedy vysoký počet týchto plôch a preto ich musíme vedieť spojiť podľa farby.

Vyberieme si nástroj kúzelná palička. Na tento nástroj dvakrát klikneme myšou a zmeníme toleranciu na 0.

Základy Adobe Illustrator

Nastavili sme teraz citlivosť nástroje tak, aby sa nám pri kliknutí nástrojom do plátna označili len a len tie objekty, ktoré majú totožnú farbu s označenou plochou. Teraz klávesovou skratkou Ctrl + G všetky plochy jednej farby zlúčime do jednej skupiny. Vyberieme si najprv najsvetlejšie plochu, stlačíme Ctrl + G, zmeníme jej farbu na čiernu, aplikujeme Efekty - štylizovať - klikiháky a vyberieme si v hornej časti prednastavený štýl detské kresby. V prípade potreby vzdialenosť medzi ťahmi ešte zvýšime.

Základy Adobe Illustrator

Teraz označíme stredný odtieň farby, stlačíme Ctrl + G, farbu všetkých zoskupených plôch opäť zmeníme na čiernu a aplikujeme totožný efekt len s tým rozdielom, že zmeníme uhol šrafůry a tým bude oproti tej prvej výrazne hustejšie (vzdialenosť ťahov nižšia).

Najtmavšie plochy budú opäť šrafovanej a najhustejšiu.

Základy Adobe Illustrator

Iný príklad, kde sme použili vyššieho počtu šrámov a celú scénu sme prekryli novým, čiernym štvorcom, ktorý sme tiež zmenili na klikiháky.

Základy Adobe Illustrator

Okrem týchto efektov máme ďalej možnosť deformácie tvarov i celých scén, vrhať svetla a rôzne tiene, nafukovať tvary a mnohé iné a nič nám nebráni v tom si je individuálne vyskúšať;) .

V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Vzory, výplne, textúry a masky v Adobe Illustrator, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Text v Adobe Illustrator 2
Všetky články v sekcii
Základy Adobe Illustrator
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Kvíz - Vzory, výplne, textúry a masky v Adobe Illustrator
Článok pre vás napísal chain
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity