15. diel - Automatická vektorizácia v Adobe Illustrator
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 11. - 12. lekcii Adobe Illustrator, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Ako sme si vysvetlili už v prvých lekciách, vektorizácia je prevod bitmapového obrazu (toho zloženého z bodov) do kriviek. Predviedli sme si tzv. Ručné vektorizáciu pomocou funkcie pero a zdôvodnili, prečo je taká vektorizácia ideálne. Dnes si povieme niečo o vektorizáciu automatické (AV). Hoci ručné vektorizácia je podľa mňa lepšia (má rozumnejšie počet bodov a tým, že ju tvoríme sami, dokážeme regulovať počet ciest, tříbíme si nástroj pero a vlastnosti Bezier - máme teda nad výsledkom kontrolu) aj automatická vektorizácia je šikovný nástroj. Ja osobne ho používam pri tvorbe siluet, orezových masiek, jednoduchých kompozícií a prevodu obrazu pre plotre.
Rýchla silueta
Vytvoríme nový dokument - môj obľúbený formát A4 naležato - a v hornej časti Súbor - umiestniť vložíme na plátno napríklad obrázok ovocia.
Interaktívne druhý riadok nám pri označenom bitmapové obrázku automaticky ponúka možnosť automatická vektorizácia (image trace). Je to preto, že daný objekt nie je pre Illustrator prirodzený - nevie ho ďalej spracovať a preto ho chce najprv rozdeliť na objekty, ktoré pozná, čiže na krivky.
Stlačíme vektorizovat a sledujeme, čo sa stane. Obrázok vo vrstvách zostal spojený, ale premenoval sa na vektorizáciu a vizuál obrázka sa zmenil na čiernobiely.
Východiskovým vektorizováním je totiž vektorizácia na čierne a biele plochy, podľa toho, akú intenzitu majú farebné plochy vloženého obrázku (tmavšie plochy sa zmenili na čierne a svetlejšie na biele). V hornej lište nájdeme ikonku adresára - panel automatickej vektorizácia - a po jej stlačení sa nám otvorí okno vektorizovat obraz.
V hornej časti tohto okna si môžeme vybrať, či chceme vektorizáciu východiskovej (čiže čierne a biele plochy), vektorizáciu do konkrétneho počtu farieb alebo v škále sivej či farieb alebo iných prednastavených profilov.
Pri východiskovej vektorizáciu (čierna / biela) sa nám zobrazí nižšie
osa, na ktorej sa bežec nachádza uprostred. Ak máme náš
vektorizované obrázok stále označený a zároveň máme otvorené nastavenie
vektorizácia, môžeme sledovať, že pri posúvaní bežca na osi smerom
doľava alebo doprava sa nám mení obraz tak, že sa viac farieb
prepína do bielych alebo čiernych plôch.
Takto si dokážeme nastaviť ideálnu vzhľad a vytvoriť tak
ideálne siluetu. Pri nastavení nižšie, po rozbalení viac
možností, si okrem iného môžeme regulovať aj zjednodušenie
vytvorených ciest pomocou rôznych obmedzení. Znížime rozmazanie na
0
, cesty na 33
a rohy pridáme na 66
.
Tým zaručíme, že síce bude bodov cesty viac, ale bude spoľahlivejšie
kopírovať pôvodný tvar.
V prípade, že chceme vytvoriť čo najmenšie množstvo ciest,
nastavíme cesty na 0
.
Keď sme s nastavením spokojní, stlačíme tlačidlo vedľa previesť na krivky - rozdeliť. Až teraz sa nám pracovná objekt zmenil na skupinu s cestami, s ktorými môžeme ďalej pracovať. V prípade siluety nám vznikla biela plocha pozadia a čierna plocha pôvodného objektu. Vyberieme si kúzelnú paličku, klikneme na bielu plochu a následne stlačíme Delete - tým sme pozadia odstránili. Teraz môžeme označiť čarovnou paličkou čiernu plochu a následne vybrané čierne plochy previesť na konkrétnu farbu zo vzorkovníka.
Ak vznikli cesty, ktoré nám vyslovene prekážajú, vieme ich odstrániť pomocou bielej šípky tak, že na danú cestu klikneme a dvakrát stlačíme kláves Delete (prvýkrát na vymazanie bodu nežiaduce krivky, druhýkrát potom pre vymazanie zostávajúcich bodov a tým aj celej nežiaduce krivky).
Kúzelná palička má v prostredí
Illustratoru podobnú funkciu, akú poznáme z Photoshopu. Na rozdiel od PS ale
neoznačí kúzelná palička len plochy rovnakej farby, ktoré sa dotýkajú,
ale všetky plochy rovnakej farby v celom dokumente, bez
ohľadu na ich umiestnenie. Nastavenie citlivosti tohto a iných nástrojov sa
vykonáva dvojitým kliknutím na ikonu v okne nástrojov a
následne znížením čísla na 0
AV ako maska
Rovnakým spôsobom, ako pri siluete, vytvoríme z vloženého obrázku cestu s tým, že si musíme pamätať, že na orezovú masku scény musí byť cesta buď jedna alebo spojená cesta.
Vlastné maska
Pokiaľ si vložíme na plátno dva totožné obrázky, môžeme z jedného z nich vytvoriť pre ten druhý orezovú masku. Vložíme preto obrázok ovocia a skopírujeme ho na to isté miesto pomocou známej klávesovej skratky Ctrl + C a Ctrl + V.
Kópiu zvektorizujeme do siluety a odstránime biele pozadie. Vyberieme pôvodný obrázok aj vytvorenú siluetu a pravým tlačidlom myši potvrdíme orezanie.
Takto dokážeme rýchlo umiestniť aj bitmapu do vektorového prostredí bez toho, aby nám jej pôvodný štvorcové pozadia komplikovalo život.
Výhodou orezové masky je to, že na ňu môžeme aplikovať hrúbku ťahu a tým dosiahnuť napríklad tzv. Nálepkového vzhľadu.
Maska z iného objektu
Stiahnite si z internetu obrázok ľubovoľnej dosky a následne zvoleného hudobného interpreta. Tvár interpreta bude predstavovať scénu az dosky vytvoríme pomocou AV masku.
Vytvoríme nový dokument. Vložíme - umiestnime tvár interpreta. Na tvár
aplikujeme AV tak, že bude farebná v rozsahu 6
farieb podľa čitateľnosti.
Potvrdíme AV pomocou tlačidla rozdeliť a následne si
čarovnou paličkou (dvojklikom na ikonu nastavíme jej
citlivosť na 0
) zmeníme farebnosť tváre tak, aby bola
viac vlastného hudobného štýlu. Napríklad pre Black metal
volíme farby v odtieňoch šedej, bielu a červenú, pre Techno výrazné
neónové farby a napríklad pre Oldies interpreta farby 70. rokov
(oranžova, zelená, hnedá, červená a
pod.) Keďže náš interpret zastupuje tú poslednú skupinu, zmeníme si farby
do rokov 70.
Po vektorizáciu tváre si postupne jednotlivé farby vyberieme čarovnou paličkou a namiesto nich "nakapátkujeme" farby z vloženého profilu.
Teraz vložíme obrázok dosky. Pri iných štýlov hudby môžeme použiť vektorizované magnetickú kazetu, equalizér alebo iné prvky, ktoré s interpretom korešpondujú.
Na vloženú dosku aplikujeme previesť na krivky a v nastavení AV si ponecháme predvolené AV. Následne posunieme bežec na osi tak, aby vznikla podobná vektorizácia, ako je na obrázku nižšie, pozri:
Klikneme na rozdeliť a keďže nám vzniklo viac plôch, musíme kúzelnou paličkou označiť biele plochy a odstrániť ich. Potom bude ešte treba všetky čierne plochy spojiť do jednej spojenej cesty. Spojenie viacerých ciest do jednej spojenej (výsledok sa prejaví aj v okne vrstiev), sa vykonáva pomocou označenia týchto ciest a následne cez Objekt - spojená cesta - vytvoriť.
Až po vytvorení spojené cesty je možné robiť z tejto cesty masku!
Keďže spojená cesta sa nachádza vo vrstvách najviac, môžeme všetky objekty na plátne označiť (myšou alebo Ctrl + A) a následne kliknutím na scénu pravým tlačidlom (vytvoriť orezovú cestu) scénu orezať. Aplikácia orezové masky nám vytvorí skupinu, kde cesta masky a scéna sú jej podvrstvy a preto ich dokážeme aj po aplikácii posúvať a transformovať tak, aby sme dosiahli požadovaný výsledok.
AV pri tvorbe efektu kresby
Postupujeme stále rovnako. Aplikujeme na vložený obrázok AV a nastavíme vektorizáciu na počet farieb, ktoré nám zabezpečí, aby boli ponechané všetky prvky, ktoré definujú originál - čiže aby z pôvodného obrázku toho zaniklo čo najmenej. Následne všetky krivky prevedieme na obrys a tomu priradíme profil (stopu) podľa výberu.
Iné príklady využitia
To je pre dnešné lekciu všetko.