14. diel - Animácie v Adobe Illustrator
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 10. lekcii Adobe Illustrator, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Dnes sa budeme venovať téme animácií.
Aj keď Illustrator je vektorový program prednostne určený pre tvorbu statických vektorov, ponúka nám okrem toho aj 3D modelovanie a dokonca jednoduchú tvorbu animácií.
Animácie
V skratke je animácia umelo-vytvorený pohyb pomocou dvoch základných princípov. Buď pomocou frame to frame - čiže tvorby po obrázkoch, alebo pomocou tvorby kostrového objektu a pohybu jeho jednotlivých častí. Nejedná sa o záznam pohybe!
Možnosť animovať v Illustrator vznikla ešte v čase, keď všetci
ITčkáři verili v budúcnosť programe Flash a v jeho
komplexné možnosti. Ten totiž obsahoval možnosť tvorby grafiky, animácií
a programovanie v jednom kompletnom balíku. Keď sa ale ukázali všetky diery
v jeho štruktúre, zostali nám po ňom už len vektorovej hry a pár
bannerových prvkov na stránkach a pre nás zaujímavý formát flashového
videa - .swf
. Práve do tohto formátu dokážeme z Illustratoru
exportovať jednotlivé vrstvy a rýchlo vytvoriť animáciu.
Upozornenie: flash doplnky je potrebné mať nainštalované! Alebo je otvárať pomocou Windows Exploreru.
Skákajúci loptička
Ideálnym spôsobom predstavenie princípu je skákajúci loptu. Aby sme si
to zjednodušili, obmedzíme si pohyb lopty na 4
pozície.
Vytvoríme si kruh - Základné tvary - elipsa
a pri tvorbe držíme klávesu Shift.
Nastavíme kruhu čiernu výplň a zrušíme obrys. Označíme kružnicu myšou. Stlačíme Alt a podržaním ľavého tlačidla myši nad kružnicou a posunutím smerom nahor vytvoríme kruhu kópiu.
Vytvoríme ešte jednu kópiu opäť o niečo vyššie a posledná kópia
bude na mieste tej druhej. Skontrolujeme si umiestnenie kruhov tak, že na nich
budeme v okne vrstiev postupne klikať. Odspodu smerom nahor by mali byť
kružnice v pozícii - dole, uprostred,
hore, uprostred. Máme 4
kružnice a ak by sme ich vrstvy postupne znovu a znovu zapínali, vytvorí sa
nám animácie pohybu pôvodnej kružnice.
Aby sme vedeli tieto elipsy postupne do animácie exportovať, musíme pre
každú jednu kružnicu vytvoriť extra vrstvu. To vykonáme v
okne vrstiev. Nová vrstva sa vytvára pomocou
ikony v okne vrstiev vľavo pred košom, alebo cez
rozšírené možnosti vrstiev v pravom hornom rohu okna.
Keďže v pôvodnej vrstve zostáva len jedna kružnice, dotvoríme si nové
vrstvy 3
. Postupne si do nich myšou presunieme kružnice a
opätovne si skontrolujeme ich pozíciu klikaním na jednotlivé vrstvy. Odspodu
smerom nahor vo vrstvách sa nám označí spodné, stredné a vrchné strednej
kružnice.
Ak nám poradí sedia, stlačíme Súbor,
Exportovať a vo formátoch si zvolíme flash
animáciu - .swf
.
V okne Export pre .swf
sa nachádzajú dve
záložky. Obe sú pre nás dôležité, pretože obsahujú komplexnejšie
nastavenia výstupu. V záložke Základné si nastavíme
Exportovať ako: vrstvy do snímok! (Ostatné meniť
nebudeme)
V okne Ďalšie si overíme ppi 75
, kmitočty
8
, potvrdené opakovaní a odškrtnuté (odznačenie) exportovanie
statické vrstvy. Ak by sme chceli zvýšiť rýchlosť animácie, tak do okna
kmitočtov zapíšeme číslo väčšie ako 8
.
Možnosť exportovať statické pozadia využijeme v prípade, ak by sme mali na
scéne pozadí a nechceli ho kopírovať do každej vrstvy zvlášť.
Potvrdíme Ok a animácie je hotová.
Aby sme ju dokázali prehrať, otvárame ju v programe Microsoft Explorer alebo s nainštalovaným flash doplnkom v inom ľubovoľnom prehliadači.
Jednoduchý princíp, ktorý sme si práve ukázali, je efektívna najmä pri nízkom počte snímok a použitím opakovania. Nie je nič ľahšie, než vytvoriť blikajúca text na web alebo elementárne animáciu.
Jazda
Vytvoríme si jednoduché pozadie. Najprv si vytvoríme nový dokument s
rozmermi 10
x 10
cm. Orezové značky ani viac
plátien nepotrebujeme.
Cez celú plochu plátna vytvoríme svetlomodrý obdĺžnik. V spodných dvoch tretinách vytvoríme horizont pomocou okrovej farby.
Počas celej tvorby si dávame pozor, aby sa nám všetky prvky scény zmestili do veľkosti dokumentu a nevznikala nám po exporte okolo plátna biela plocha. Vieme totiž, že pri exporte sa ukladá všetko, čo sa v dokumente nachádza. Ak by sme chceli objekty, ktoré prekračujú plátno, tradične orezať exportom sa zaškrtnutím voľby "použiť veľkosť plátna", prišli by sme o možnosť animovanie!
Následne vytvoríme do obdĺžnika ďalšie dva, ktoré nám budú simulovať priestor. Druhý bude tmavšia a tretí najtmavšie.
Následne vytvoríme na pozadí hory a cestu s krajnicou.
Aby sme vytvorili pohyb, umiestnime na cestu nový objekt, ktorý kreslíme
pomocou funkcie pero. Najprv základnú bielu plochu, na ňu
šedý tieň vpravo, čiernu líniu a tieň, ktorý je vrhaný na krajnici s
50
% krytím. Skupinu týchto objektov spojíme po ich označenie
klávesovou skratkou Ctrl + G a premenujeme skupinu na
milník
.
Míľnika vytvoríme zmenšenú kópiu a umiestnime ju kompozične tak, aby
spolu vytvárali dojem priestoru. Následne obaja míľniky označíme,
skopírujeme (Ctrl + C a Ctrl + F) a
pomocou kliknutia na Objekt - Transformovať - Zrkadliť je
otočíme podľa zvislej osi y
. Všetky míľniky
spojíme do skupiny milníky
.
Posledný urobíme auto. Pomocou nástroja pero si
vytvoríme vlastný dizajn a doplníme ho o jednotlivé komponenty. Ak nemáme
tvorivé chvíli, môžeme sa inšpirovať Googlom a použiť postup z
lekcie o ručnú vektorizáciu - GTA style. Do jednej skupiny vložíme
všetky časti auta a premenujeme ju na auto
.
Keď máme prvky scény hotové a všetky rozdelené do skupín a
premenované, vytvoríme si 4
nové vrstvy.
V pôvodnej Vrstvě1
zostane len pozadie. Do ďalšej vrstvy sme
presunuli míľniky a auto. V tejto Vrstvě2
s objektmi
nehýbeme, len vytvoríme ich kópie a
prenesieme nové auto aj míľniky do Vrstvy3
. V
tretej vrstve míľniky transformujeme tak, aby vizuálne sedeli k
pohybu smerom od nás. Auto môžeme jemne pohnúť na stranu.
Zopakujeme kópie autá a míľnikov a opäť skupinu Milníky
zmenšíme a poopravíme.
Pohyb míľnikov bude tvorený posunom po 1/4 vzdialenosti medzi ľavými
míľniky vpredu a vzadu. Teraz máme 5
vrstiev - vo
Vrstvě1
je pozadie, v každej ďalšej je auto a pohybom vo
vrstvách hore sa míľniky vzďaľujú.
Skontrolujeme postupnosť vrstiev a dáme súbor exportovať do flash
.swf
. V záložke Základné potvrdíme vrstvy do
snímok a v Ďalších len pridáme voľbu exportovať
statickú vrstvu, kde si zvolíme tú, v ktorej sa nachádza
pozadia (Vrstva1
).
Ak chceme scénu zatraktívniť, môžeme do nej vložiť fľaky na ceste, ďalšie míľniky, oblaky alebo stromy. Ak by sa po exporte vykresľovali vrstvy v zlom poradí, nie je problém to opraviť, pretože dokument máme vďaka premenovanie skupín prehľadný as rozumným počtom vrstiev
Verím, že takáto možnosť animácie niekomu spríjemní tvorbu a možno vyrieši zadania, ktorým je rýchlo zanimovať prvky pre webovú stránku.
Tým dnešné lekcie končí.
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 11. - 12. lekcii Adobe Illustrator, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.