12. diel - 3D efekty v Adobe Illustrator 2
V minulej lekcii, 3D efekty v Adobe Illustrator 1 , sme si ukázali, ako vymodelovať figúrku a plochu šachovnice.
Dnes budeme v téme 3D efektov pokračovať a naše znalosti si v tejto oblasti opäť o niečo viac rozšírime.
3D efekty - 2. časť - Toto je môj šálka čaju
V minulej lekcii sme si ukázali spôsoby modelovania objektov pomocou 3D efektu. Teraz si tento spôsob tvorby objektov zopakujeme a doplníme o mapovanie alebo takzvané textúrovanie povrchu modelov. Vytvoríme si komplexné scénu s šálkou čaju, kde využijeme opäť 3D efekt obkrúžiť, vytlačiť a skosiť a Natočiť.
Tvorba tanierika
Najprv si vytvoríme základnú krivku pre tanierik so šálkou. Krivku kreslíme pomocou funkcie pero po bodoch, aby sme nad tvarom mali čo najlepšiu kontrolu.
Keďže na túto cestu použijeme 3D efekt obkrúžiť, máme na pamäti to, že dvaja krajné body, ktoré nám určí os, okolo ktorej sa krivka zatočí, musí byť zarovnané pod sebou. Zapneme krivke tanierika výplň v odtieni slonovinovej kosti a vypneme obrys (viď. Základné pravidlá pri práci s efektmi). Následne aplikujeme 3D efekt obkrúžiť.
Tvorba šálky
Teraz vytvoríme krivku pre šálku.
Keďže šálka je tiež rotačný objekt, takisto bude tvorený pomocou 3D efektu. Farebné vlastnosti šálky budú zhodné s tanierikom.
Keďže nie je v Illustratoru možná interakcia niekoľkých 3D objektov medzi sebou, prípadný tieň medzi šálkou a tanierikom vytvoríme pomocou elipsy, ktorú rozmažeme a znížime jej krytie.
Tvorba uška
Aby sme dodali nášmu šálky realistickosť, nesmie mu chýbať uško. To vytvoríme pomocou ďalšej nakreslené plochy.
Na uško nepoužijeme 3D efekt obkrúžiť, ale vytlačiť a skosiť.
Pri práci s 3D efektmi si viac než u iných efektov pamätáme, že:
- 1. Na úpravu efektu neaplikujeme ďalší efekt! Čiže ak chceme parametre efektu zmeniť, otvoríme si už aplikovaný efekt na objekte cez okno vzhľadu a parametre upravíme v ňom!
- 2. Polohu 3D modelu upravujeme v okne 3D efektu!
- 3. Aplikujeme na vstupnej tvar do efektu len tie farebné vlastnosti, ktoré budú viditeľné! Väčšinou len farbu výplne.
Následne uško vhodne umiestnime vo vrstvách, aby sme dosiahli požadovaný efekt vzhľadu.
Pridávame detaily
Teraz si vedľa šálky vytvoríme biely obdĺžnik s čiernym obrysom a následne čiernu linku vedúcu od stredu horného okraja smerom nahor. Z tohto obrázku si vytvoríme textúru, ktorú aplikujeme na šálku.
Aby obrázok / symbol / scéna mohli byť mapované na 3D model, je potrebné ich najskôr vložiť do okna symbolov.
Označíme obdĺžnik s linkou a jednoducho pomocou označenia uchopenie ľavého tlačidla myši a pretiahnutím do okna z nich symbol vytvoríme. Originál, čo nám zostal na plátne, môžeme odstrániť.
Označíme si šálku a v okne jeho vzhľade (ak okno nemáme otvorené, zapneme ho cez hornú lištu okna) otvoríme aplikovanie 3D efektu. V okne nastavenia 3D efektu v spodnej časti klikneme na mapovať obraz. V okne mapovanie obrazu si aktivujeme náhľad.
Toto okno nám umožňuje vybrať si z jednotlivých plôch plášťa 3D modelu a následne na ne umiestniť zvolený symbol z okna symbolov. Pri prepínaní medzi plochami môžeme vidieť, že sa nám zvolená plocha na 3D modeli zvýrazní červenú sietí pre lepšiu orientáciu (počet týchto plôch závisí od zložitosti 3D modelu aj počtu ovládacích bodov vstupné krivky do efektu).
Vyberieme správnu plochu a v časti okna - symbol, kde sú symboly, si zvolíme ten, ktorý chceme na túto plochu umiestniť. Vloženým symbolom môžeme pri umiestnení na plochu manipulovať do strán alebo ho transformovať a točiť.
Správne umiestnenie si priebežne overujeme so zapnutým náhľadom na vytvorenom šálky.
Na každú časť plášťa je možné umiestniť len jeden symbol! Ak chceme namiesto jedného prvku umiestniť na plochu viac prvkov, je potrebné namnožiť ich a uložiť ako jeden nový symbol!
Potvrdíme mapovanie a uzavrieme aj okno efektu. Máme šálka s čajovým sáčkom, ale nemáme čaj. Ten vytvoríme jednoducho pomocou elipsy so zníženým krytím.
Stôl
Aby nám šálka s tanierom nelietali vo vzduchu, vytvoríme im stôl, na ktorý použijeme obdĺžniky a aplikujeme na ne 3D efekt natočiť. Zvýšime v tomto efekte perspektívu tak, aby sme dosiahli čo najvernejší ilúzie priestoru. Pripravíme si vedľa scény rad farebných obdĺžnikov (vhodne striedame farby, aby boli jednotlivé plochy jasne viditeľné) a vytvoríme z nich skupinu.
Na túto skupinu následne aplikujeme 3D efekt natočiť a vhodne nastavíme perspektívu a uhol natočenia plochy.
Stôl už len vhodne presunieme vo vrstvách tak, aby bol pod tanierikom a vhodne pod tanier doplníme taky umelý tieň, opäť pomocou elipsy, ktorú rozmažeme a znížime jej krytie.
Citrón
Aj napriek priaznivé účinky samotného čaju ho mnohí z nás radi obohacujú o citrónovú šťavu. Prekrojené citrón vytvoríme pomocou jednoduchej krivky s nástrojom pero tak, aby horná a ľavej ovládacie body boli zarovnané (môžeme si to potvrdiť pomocou ich výberu a hornej lišty zarovnať naľavo alebo na horný okraj) a zapneme krivke žltú výplň.
Vytvoríme si vedľa citrónu obrázok, ktorý bude umiestnený v mieste jeho prekrojenie. Najprv vytvoríme svetlo žltý (biely) obdĺžnik. Na ten si pomocou pera nakreslíme kvapku tak, že najprv rýchlym klikom vytvoríme jej vrchnú časť, následne klikneme pod tento bod, podržíme ľavé tlačidlo myši, posunieme myšou doľava a tlačidlo uvoľníme. Potom klikneme do pôvodného, prvého bodu a kvapke nastavíme sýto žltú farbu. Postupne vytvoríme kvapke kópie a tie potom zoradíme do kruhu.
Vzniknutý obrázok umiestnime do okna symbolov a následne ho odstránime z plátna. Teraz na krivku citróna aplikujeme 3D efekt obkrúžiť. V okne efektov si polohu nastavíme tak, aby nám polka citróna ležala na stole a v okne mapovanie obrazu si nájdeme plochu rezu a umiestnime na ňu vhodne symbol, ktorý sme vytvorili.
Pozadia so závesmi
Ako podklad pre celú scénu si vytvoríme stenu pomocou jednoduchého farebného obdĺžnika. Následne si perom nakreslíme bézierova krivka červenú vlnovku (táto krivka bude mať iba obrys a výplň bude vypnutá).
Na túto vlnovku aplikujeme efekt 3D vytiahnuť a skosiť,
nastavíme vytiahnutie cca na 1000
bodov a v okne polohy otočíme
tak, aby sa nám z krivky vykreslil nariasený záves.
Potvrdíme efekt a vytvoríme závesu kópiu na protiľahlej strane scény. Teraz vo vrstvách časti scény posunieme pod vrstvu stola a celý dokument uložíme alebo vyexportuje podľa svojich predstáv. Okrem spomínaných objektov môžeme experimentovať ďalšími rotačnými tvary a textúrami.
To je pre dnešné lekciu všetko.
V lekcii budúci, Uložiť a Exportovať v Adobe Illustrator , sa pozrieme na základné formáty súborov a export.